اخبار فرش ماشینی

برای تحلیل صادرات فرش ایران به آمریکا زود است

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

چند وقتی است که خبرهایی از آغاز دوباره صادرات فرش ایرانی به آمریکا شنیده می شود. اما در تحلیل این موضوع باید به چند مورد اشاره کرد.

سیدرضی آقا میری

 چند وقتی است که خبرهایی از آغاز دوباره صادرات فرش ایرانی به آمریکا شنیده می شود. اما در تحلیل این موضوع باید به چند مورد اشاره کرد. اول اینکه صادرات فرش با صادرات سایر محصولات و مصنوعات تفاوتی عمده دارد. آن هم این که مثلا وقتی مواد غذایی صادر می شود، کسی که قرارداد می بندد تا این محصولات را بخرد، حتما شرایط کشور مقصد را سنجیده و مصرف کننده آن کشور را می شناسد. بنابراین خرید او و صادرات آن محصول به معنی خرید قطعی در کشور مقصد است. به این ترتیب، محصول فروخته شده قطعی صادر و قطعی هم فروخته می شود.

در بازار خودرو هم همین اتفاق می افتد. خودرو صادر شده قطعی صادر می شود. تا به حال این طور نبوده که به طور مثال، ۱۰۰ دستگاه خودرو از کشوری خریده شود، به کشور مقصد برود و در انبار نگه داشته شود، بعد فروخته شود. اما صادرات فرش دستباف دقیقا همین گونه است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

در گذشته افرادی در زمینه فرش جزیی‌فروش بودند. به ایران می آمدند و فرش دستباف می خریدند. آنها می دانستند از ۱۰۰ درصد خرید فرش دستباف در ایران، می توانند حدود ۵۰ درصدش را بفروشند. باقی مانده هم به مرور زمان فروش می رفت. علاوه‌بر این، عده‌ای خریدار عمده فرش دستباف ایران هستند. آنها در کشورهای مقصد انبارهایی دارند. این افراد فرش دستباف را از ایران خریداری می کنند و در انبارهای خود در این کشور نگه می دارند. در این مرحله، در واقع فقط فرش های دستباف از انباری به انباری دیگر در کشوری دیگر رفته اند. به این ترتیب هنوز اتفاقی نیفتاده است تا زمانی که این فرش ها در انبار کشور مقصد به فروش برسد. به همین دلیل هم در بحث فرش، مرجوعی به وفور رخ می دهد. چرا که کشوری که خریده، نتوانسته آن را بفروشد و فرش ها را برمی گرداند. بنابراین، وقتی این فرش ها برمی گردد، پس فروش قطعی نداشته و فقط از انباری به انبار دیگر رفته است.

از همین رو باید صبر کرد و دید که آیا این خریدها ادامه‌دار خواهد بود یا نه چرا که هنوز برای قضاوت زود است. باید دید فردی که الان خرید کرده است، چند ماه بعد دوباره برمی‌گردد خریدی جدید داشته باشد. اگر خریدار مکرر برگشت، یعنی صادرات فرش ایران به آمریکا راه افتاده است.

به هرحال، ۵ سالی می شد که نمی توانستیم به آمریکا فرش بفروشیم، اما الان می توانیم. گروهی فکر می کنند، می توانند در آمریکا فرش ایرانی بفروشند، با خود سرمایه می برند، گروهی هم از قبل فرش فروش بوده اند، اما در این چند سال نواقصی در اجناسشان وجود داشته و الان مجموعه‌شان را از نظر تنوع و اندازه کامل کرده اند.به این ترتیب من معتقدم در حال حاضر جواب قطعی برای صادرات فرش ایران به آمریکا وجود ندارد و باید منتظر ماند.

رئیس کمیسیون صادرات اتاق ایران

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×