اخبار نساجی

تاجر کاربلد ایرانی کم داریم/کالاهای ایرانی را خارجی‌ها صادر می‌کنند

 

عضو اتاق بازرگانی تهران با اشاره به عدم توسعه ظرفیت تولید کشور، گفت: بازاریابی تجار ایرانی در پی سیاه نمایی رسانه‌های خارجی و عدم آشنایی برخی تجار ایرانی به روابط بین‌المللی به سختی انجام می‌شود.

حمید حسینی در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، اظهار کرد: توان تولیدی و ظرفیت‌های تولید که در چند سال گذشته توسعه نیافته‌اند یکی از مهم‌ترین علل محدودیت‌های صادراتی محسوب می‌شود، از این رو امکان توسعه صادراتی وجود ندارد.

وی با اشاره به این که به دلیل کمبود نقدینگی تولید آنچنان که باید صورت نمی‌گیرد، ادامه داد: بازاریابی تاثیر به سزایی در روند صادرات دارد که ایرانی‌ها آنچنان بازاریاب خوب و بین‌المللی نیستند.

او یادآور شد: در کشورهای دیگر افراد صادرکننده خوب در کنار شرکت‌های چند ملیتی به صادرات می‌پردازند که در ایران این شرکت‌ها در تولید، صادرات و تجارت ایران ورود نکرده‌اند که این موضوع نکات مثبت و منفی در کنار یکدیگر دارد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد: عمده فعالیت‌های صادرات در برخی کشورها از طریق شرکت‌های چند ملیتی صورت می‌گیرد که  این موضوع در پی اتصال اقتصاد این کشورها به بازارهای جهانی و عضویت در ‌WTO ایجاد شده و در این در حالی است که  ایران برای پیوستن به سازمان تجارت جهانی با موانع متعددی روبرو است.

وی با اشاره به این که در کشور آنچنان تاجر آشنا به اصول روابط و سفرهای بین‌المللی نداریم، خاطرنشان کرد: در ایران عمده صادرات توسط شرکت‌های خارجی همچون چینی‌ها که در چند وقت گذشته به دنبال فروش کالا به ایران بوده‌اند و در حال حاضر خریدار و صادرکننده کالای ایرانی هستند در کنار افغان‌هایی که کالا را در ایران خرید کرده و به افغانستان صادر می‌کنند، صورت می‌گیرد.

حسینی یادآور شد: در شهرهای مرزی عراقی‌ها کالا را به صورت ریالی خریداری کرده و به شخصه به عراق صادر می‌کنند که این موضوعات در کنار عدم حضور پررنگ تجار ایرانی در بازاریابی از موانع صادرات کالای ایرانی محسوب می‌شود.

عضو هئیت رییسه اتاق بازرگانی تهران بیان کرد: از گذشته دولت برای صادرات و صادرکننده برنامه‌های خوبی داشت که این برنامه‌ها در چند سال گذشته عملی نشده اما رفع موانع صادرات، احیای شورای عالی صادرات و بحث جوایز صادراتی از اقدامات تاثیرگذار و مثبت در روند صادرات است.

وی تاکید کرد: روابط‌ بین‌المللی به گونه‌ای است که تلاش و فعالیت تجاری در دنیا بسیار مشکل است و سیاه نمایی رسانه‌ای در دنیا سبب شده بازاریابی، فعالیت‌های تجاری و رفت‌و‌آمد به عنوان تاجر به کشورهای دیگر بسیار سخت باشد از این رو تجار به عنوان توریست به کشورهای دیگر سفر می‌کنند.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران، با بیان این که با شرایط اینچنینی صادرات و توسعه صادرات شاهکار است، خاطرنشان کرد: بخشی از فرصت‌های ایجاد شده در رابطه با صادرات کالا در پی تحولات منطقه بوده است.

حسینی بیان کرد: صادرات پسته، فرش و زعفران به شیوه سنتی بوده و برای خود توانسته شبکه‌ای ایجاد کند که مورد قبول است اما معمولا محصولات جدید همچون پتروشیمی دارای این شبکه نیستند و در مقوله صادرات و برنامه ریزی بلندمدت وارد نشده‌ایم.

وی در پاسخ به این سوال مبنی بر این که آیا کیفیت کالاهای صادراتی کشور مورد قبول است، گفت: ۱۰ قلم کالای عمده صادراتی کشور که محصولات پتروشیمی، کالای معدنی، کالای ساخته شده و کالای نیمه ساخته شده است دارای استاندارد جهانی بوده و تکنولوژی مورد استفاده در کشور با تکنولوژی روز هم خوانی دارد از این رو تصور می‌شود در رابطه با کیفیت مشکلی وجود نداشته باشد.

عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران ادامه داد: اما برخی افراد برای به دست آوردن سود بیش‌تر محصولات درجه یک تولیدی کشور را قبل از صادرات با مواد دیگری مخلوط می‌کنند که نشان از عدم کیفیت کالای تولیدی کشور نیست بلکه سودجویی فرد است.

حسینی در پایان با تاکید بر رفع موانع بین‌المللی گفت: باید انعقاد تفاهم نامه‌های دو جانبه و چند جانبه بین کشورهای دیگر مورد توجه قرار گیرد زیر تعرفه ترجیحی بین کشورهای دیگر باعث شده بازار رقابتی کالای ایرانی دچار آسیب شود.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×