اخبار نساجی

بانک مرکزی نرخ طلا و سکه را تعیین کند

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

بانک مرکزی نرخ طلا و سکه را تعیین کند

بازار ارز با همه فراز و نشیبهای ماههای اخیر اکنون در چرخه ثبات قرار گرفته است.

کالاها و اقلام اساسی و ضروری با نرخ ارز مرجع ۱۲۲۶ تومانی تأمین و برای سایر موارد و مصارف ارز با نرخ به مراتب پایین‌تر از بازار آزاد و در مرکز مبادلات ارزی در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد. در کنار این روند برای ساماندهی بازار برخورد با اخلالگران ارزی نیز همچنان با جدیت دنبال می‌شود تا بساط بازار سیاه که مشروعیت قانونی و شرعی ندارد، جمع شود.

شروع این سیاستها و ادامه آن بویژه به لحاظ روانی تأثیر مثبتی بر اذهان عموم جامعه ایجاد کرده است و انتظار می‌رود سایر بازارها، کالا و اقلامی که در پی آشفته بازار ارز با نوسانات شدید قیمت و بعضاً احتکار مواجه شده است نیز روند کاهشی را تجربه کند.

اما یکی از بازارهایی که از قیمت‌گذاری ارز به نرخ مرجع و یا به قیمت تعیین شده در مرکز مبادلات ارزی تبعیت نمی‌کند بازار سکه و طلاست. قیمت‌گذاری این فلز گران بها اکنون با نرخ ارز در بازار سیاه و آزاد می‌باشد و همین مسأله باعث انتقاداتی از پیروی بازار طلا از بازار سیاه که عملاً دیگر رسمیت ندارد، شده است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

تبعیت از نرخ ارز در بازار آزاد برای تعیین قیمت طلا و سکه در حالی انجام می‌شود که نظام با اخلالگران و پدیدآورندگان بازار سیاه ارز برخورد می‌کند.

اینکه آیا این اقدام اتحادیه طلا و جواهر تخلف است؟ و چگونه در برابر دیدگان مسؤولان قوه مجریه، مقننه و قضائیه قیمت طلا و سکه برابر با نرخ دلار در بازار آزاد تعیین می‌شود، پرسشی است که همچنان در اذهان عمومی مطرح است.

احتمال سوء استفاده

در این‌باره عضو کمیسیون برنامه و بودجه معتقد است: نرخ سکه و طلا تابع قیمت جهانی است.

موسی الرضا ثروتی در گفت‌وگو با خبرنگار ما درخصوص تخلف بودن تبعیت بازار طلا و سکه از قیمت ارز در بازار آزاد اضافه می‌کند: البته ممکن است سوء استفاده‌هایی در این خصوص وجود داشته باشد اما از آنجایی که طلا و سکه جزو کالاهای حساس و ضروری محسوب نمی‌شود دولت در تعیین قیمت این فلزگران بها ورود نیافته است و بهای آن عمدتاً در بازار تعیین می‌شود که در بسیاری از موارد جای ابهام دارد.

وی یادآور شد: بانک مرکزی درصدد واردات طلاست تا حجم بیشتری از تقاضای خرید طلا پوشش داده شود.

ضرورت اعمال مدیریت از سوی دولت

یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز گفت: در حوزه سکه و طلا چند برداشت و دیدگاه وجود دارد که باید بدان توجه شود.
ایرج ندیمی در گفت‌وگو با خبرنگار ما افزود: دیدگاه و نگاه عامه مردم نسبت به این فلزگران بها سرمایه گذاری است.

وی با اشاره به تأثیر این اقدام بر اقتصاد کشور گفت: ممکن است این دیدگاه در سطح خرد برای مردم سودآور باشد اما در سطح کلان اقتصاد مفید نیست زیرا نقدینگی باید در چرخه تولید ورود یابد تا به شکوفایی اقتصاد، رفع بیکاری و توسعه کشور منجر شود اما خروج نقدینگی از این چرخه و تبدیل شدن به سکه و طلا و محفوظ ماندن در خانه‌ها به اقتصاد کشور ضربه وارد می‌کند.

این نماینده مجلس درباره عدم تبعیت بازار طلا در قیمت‌گذاری از ارز مرجع یا ارز به نرخ مرکز مبادلات ارزی اضافه کرد: در کل معتقدیم دولت باید مدیریت کند و اگر بازار را رها کند، مشکل ساز می‌شود.

ندیمی تصریح کرد: در نرخ‌گذاری توسط اتحادیه طلا و جواهر ممکن است افزایشی دیده شود لذا دولت باید اعمال مدیریت کند، زیرا آثار آن در کل متوجه کشور می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه وزارت اقتصاد و بانک مرکزی باید در حوزه تعیین قیمت طلا و سکه ورود یابند؛ خاطرنشان کرد: باید این بازار مدیریت شود زیرا پیروی بازار طلا از بازار سیاه ارز جای پرسش دارد.

دولت ورود یابد

نماینده مردم شهرضا اصفهان در مجلس شورای اسلامی نیز معتقد است: باید توجه داشت شاخص قیمتها در ایران برپایه دلار است، لذا سوداگرانی که نسبت به خرید سکه و طلا اقدام می‌کنند، فروش آن را با نرخ ارز آزاد تنظیم می‌کنند.

عوض حیدر پور درباره تخلف بودن این روند گفت: اگر تخلفی هم هست دولت باید پیگیری کند، حتی اگر لازم است قانونی تصویب شود از طریق ارایه لایحه با قید دو فوریت به مجلس باید در این خصوص سریعتر اقدام شود.
طی ماههای اخیر بدون شک قیمت سکه و طلا آثار سوئی بر اقتصاد خرد و کلان کشور گذاشته است.
بماند اینکه گرانی طلا و سکه به طور غیرمستقیم سایر هزینه‌های خانواده را افزایش داده است، از این‌رو انتظار جامعه و مردم ورود دولت و مجلس برای سامان دادن به نرخ‌گذاری بازار طلا و سکه می‌باشد، موضوعی که به نظر می‌رسد رها شده است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×