اخبار فرش ماشینی

رایزنان بازرگانی به یاری رونق صادرات فرش دستباف بیایند

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

سرپرست مرکز ملی فرش ایران از رایزنان بازرگانی کشورمان در سایر کشورها خواست این مرکز را برای بهبود و رونق صادرات فرش دستباف یاری دهند.

به گزارش ایرنا از مرکز ملی فرش، حمید کارگر در نشستی با رایزنان بازرگانی ایران گفت: بررسی میدانی بازار کشورهای هدف از منظر سبک زندگی مردم، الگوی مصرف آنان، سطح درآمدی خانوارها، وضعیت شبکه فروش فرش در آن کشور، چگونگی حضور رقبای ما در آن بازار می تواند از جمله خدمات رایزنان بازرگانی به تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش باشد.

وی همچنین شناسایی کانال های ارتباطی متناسب و مرتبط با فرش در بازارهای هدف را از رایزنان بازرگانی خواستار شد و گفت: شایسته است تا انجمن ها، اتحادیه ها و یا رشته های مختلف شغلی مرتبط با فرش مانند حوزه های معماری، دکوراسیون داخلی در کشورهای هدف شناسایی شوند تا به هنگام اعزام هیأت های تجاری نتایج بهتری حاصل شود.

کارگر با بیان اینکه رایزنان بازرگانی ایران می توانند عامل دیپلماسی حوزه تجارت و فرهنگ با محور فرش شوند، اظهار داشت: هر رایزن بازرگانی یک دیپلمات حوزه تجارت و اقتصاد است و فرش دستباف به عنوان یکی از اقلام مهم صادرات غیرنفتی کشورمان که افزون بر وجوه اقتصادی جنبه های بارز فرهنگی و هنری را نیز داراست می تواند بستر مناسبی برای یک کنش دیپلماتیک در دیگر کشورها باشد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

وی با اشاره به ویژگی های قابل توجه هنر – صنعت فرش دستباف در ایران گفت: وجود پشتوانه غنی تاریخی، فرهنگی و هنری در این حوزه، خوشنامی فرش ایران در کشورهای دیگر، وجود شبکه توزیع و فروش فرش در بسیاری از کشورها، تنوع چشمگیر دستبافته های ایرانی در زمینه طرح و نقش، رنگ بندی، قیمت، اندازه، نوع کاربری و نیز توانمندی در تولید بر اساس سلیقه و نیاز مصرف کنندگان از شاخصه هایی است که در فعالیت برون مرزی برای فرش می توان به آنها تکیه کرد.

سرپرست مرکز ملی فرش ایران سپس با اشاره به پروژه ˈایران هراسیˈ و بدخواهی هایی که نسبت به نظام جمهوری اسلامی از سوی برخی کشورها اعمال می شود، فرش دستباف را دستمایه مناسبی برای ترسیم چهره ای متفاوت از ایران در مجامع جهانی دانست و افزود: اهدای فرش به چهره های سیاسی دیگر کشورها، بافت فرش برای مناسبت های مهم بین المللی مانند جام جهانی فوتبال، بافت فرش هایی با گره زدن نمایندگان ملل و نژادهای مختلف با عنوان پیام صلح و دوستی ایرانیان و مواردی از این دست، از نمونه های ابتدایی ایفای نقش فرش در حوزه دیپلماسی هنری است.

به گفته کارگر شناسایی و سنجش انواع نمایشگاه هایی که در کشورهای هدف برگزار می شود و دیگر فرصت های تجاری مناسب برای حضور فرش ایرانی نیز می تواند در دستور کار رایزنان بازرگانی برای بهبود تجارت فرش ایران قرار گیرد.

کمک به تهیه بانک اطلاعاتی از فعالان فرش در کشور مقصد، رصد رخدادهای فرهنگی، سیاسی یا تجاری مناسب برای حضور فرش ایران در کشور هدف، اطلاع رسانی درباره قوانین گمرکی، حمل و نقل و تجاری کشور میزبان و ظرفیت شناسی آن کشور برای توسعه بازار فرش ایران نیز از دیگر محورهای مورد اشاره کارگر در این نشست بود.

یادآوری می شود، این نشست به دعوت سرپرست مرکز ملی فرش ایران و با حضور ۲۲ رایزن بازرگانی کشورمان که به زودی به کشورهای محل ماموریت خود اعزام خواهند شد با هدف کمک به رونق صادرات فرش دستباف ایران تشکیل شد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×