اخبار نساجی

گزارش صندوق بین المللی پول منطبق با واقعیت های جامعه نیست

 

یک کارشناس اقتصادی با اشاره به گزارش اخیر صندوق بین المللی پول و موضوع یارانه در ایران، گفت: آمارهای جهانی و اینگونه صندوق ها در اکثر مواقع واقعیت ها را منعکس نمی کنند لذا نباید خیلی به آنها توجه کرد.

محمدحسن صرافی زاده روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، اظهار داشت: اینکه می گویند ثروتمندان در ایران بیشتر یارانه می گیرند، درست است اما این افراد بیشتر هم خرج می کنند و مالیات و عوارض بیشتری هم به دولت یا شهرداری می پردازند.

وی خاطرنشان کرد: در دنیا آمارها ابزاری برای برنامه ریزی به شمار می روند اما متاسفانه آمار در ایران ابزاری توجیهی است که مثلا اگر دولت اقدام خاصی بخواهد انجام دهد یک پشتوانه آماری بین المللی هم داشته باشد.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه اینگونه آمارها جهت دار هستند، ادامه داد: به عنوان مثال وقتی شخصی دو ماشین داشته باشد، هرچند بیشتر از یارانه های انرژی استفاده می کند اما به همان اندازه هم خرج و مالیات و عوارض پرداخت می کند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

صرافی زاده با بیان اینکه ثروتمندان تمایلی به استفاده از خدمات دولتی ندارند، گفت: مساله مهم دیگر وجود نوعی پنهان کاری در ظاهر و باطن افراد است که تشخیص ثروتمند و فقیر را در این آمارها مشکل می کند.

وی تصریح کرد: از آنجا که فقرا بیشتر مورد عنایت قرار می گیرند اکثر افراد سعی می کنند که هویت و ثروت واقعی خود را آشکار نکنند تا دلسوزی ها را هم از دست ندهند بنابراین در این مورد نیز تشخیص فقیر و ثروتمند کار دشواری است و آمارهای موجود منطبق با واقعیت های یک جامعه بخصوص در ایران نیستند.

گفتنی است؛ پیش از این صندوق بین المللی پول در گزارشی از وضعیت اقتصادی ایران و موضوع دادن یارانه اعلام کرد که ۲۰درصد ثروتمند جامعه، پنج برابر ۲۰درصد فقیر جامعه یارانه انرژی و کمی بیشتر از این گروه، یارانه مواد غذایی می گیرد.

براساس آمارهای ارائه شده از سوی صندوق بین المللی پول، توزیع یارانه انرژی و مواد غذایی در ایران به شکلی نامتوازن انجام می گیرد.

براساس این گزارش، در حالی که اقشار فقیر و کم درآمد باید بیشترین بهره را از یارانه های اختصاص داده شده ببرند این اقشار پردرآمد و ثروتمند جامعه هستند که سهم بیشتری را از یارانه های اعطایی دولت به خود اختصاص می دهند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×