اخبار نساجی

ساخت کارخانه LNG ایران متوقف است

 

ساخت کارخانه LNG ایران متوقف است

    با گذشت بیش از ۸ ماه از دستور وزیر نفت برای تعلیق و توقف ساخت تنها کارخانه تولید LNG ( گاز طبیعی مایع) ایران در عسلویه، پس از کشورهایی همچون کنگو و آنگولا، گینه هم به جمع تولیدکنندگان و صادرکنندگان LNG جهان پیوست.

به گزارش مهر، تابستان سال گذشته بیزن زنگنه وزیر نفت در نخستن روزهای در اختیار گرفتن سکان مدیریت وزارت نفت با صدور دستوری به شرکت سرمایه گذاری صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت، ساخت تنها پروژه LNG ایران تا اطلاع ثانوی به حالت تعلیق درآورد.

بر این اساس ساخت تنها کارخانه LNG که از پیشرفت بیش از ۶۰ درصدی برخوردار بود بنا به دلایلی متوقف شد و این در حالی بود که بسیاری از تجهیزات پیشرفته این کارخانه LNG سفارش و از خارج کشور خریداری شده بود.

در شرایط فعلی تنها کارخانه تولید LNG ایران در حالی متوقف شده است که بخش‌های مختلف این طرح گازی شامل نیروگاه ۱۱۰۰ مگاواتی، مخازن ذخیره‌سازی LNG (گاز طبیعی مایع) و LPG (گاز نفتی مایع) و اسکله‌ و پایانه دریایی و فراساحلی آن آماده راه اندازی و بهره برداری شده است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

همزمان با تعلیق ساخت تنها کارخانه تولید LNG کشور در حالی سهم ایران در بازار LNG جهان کماکان صفر مانده است که حتی کشورهای آفریقایی همچون آنگولا، گینه، کنگو و موزامبیک هم به جرگه تولیدکنندگان LNG جهان پیوسته اند.

در شرایط فعلی ساخت اسکله‌های دریایی جنرال کارگو کارخانه ایران LNG در حاشیه سواحل خلیج فارس به پایان رسیده است و هم اکنون عملیات پهلوگیری، تخلیه و بارگیری کشتی‌ها در این اسکله انجام می شود.

با بهره‌برداری کامل از فاز اول کارخانه ایران ال.ان.جی امکان تولید سالانه ۱۰.۵ میلیون تن ال.ان.جی فراهم می‌شود که در این صورت روزانه بیش از ۲۰ میلیون دلار درآمد جدید نصیب اقتصاد ملی خواهد شد که این درآمد در طول یکسال از مرز هفت میلیارد دلار عبور خواهد کرد.

رویترز با انتشار گزارشی نوشت: اکسون موبیل آمریکا اعلام کرد که پروژه ١٩ میلیارد دلاری کارخانه تولید LNG پاپوآ گینه نو تولید را پیش از موعد مقرر آغاز کرده است.

قرار بود این طرح فعالیت خود را در اواسط سال جاری میلادی آغاز کند. بنا بر اعلام اکسون موبیل، نخستین محموله LNG این کارخانه قرار است پیش از اواسط سال جاری میلادی به بازارهای آسیا صادر شود.

این کارخانه همچنین گاز قابل انتقال با خط لوله (LPG) تولید می کند. پیش بینی می شود این کارخانه ظرف ٣٠ سال فعالیتش، بیش از ٩ تریلیون فوت مکعب گاز تولید کند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×