اخبار نساجی

با یارانه نقدی ۴کیلو شلیل بخرید!

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

با یارانه نقدی 4کیلو شلیل بخرید!

داستان گرانی همان گونه که در روزها و ماه‌ها و سال‌های گذشته در جریان بوده همچنان ادامه دارد و گویی رنگ و بوی عادی پیدا کرده است. همزمان با آغاز سال ۹۱، گرانی‌ها به هر شکلی از کالاهای اساسی و روغن‌نباتی و برنج گرفته تا محصولات لبنی شروع شد و هنوز هم که هنوز است، ادامه دارد و در روزهای اخیر به نان و البته انواع میوه ختم شد.

تقریبا دیگر هیچ کالایی در سبد کالایی مردم وجود ندارد که افزایش قیمت ۲۰ تا ۳۰ درصدی را تجربه نکرده باشد. به نظر می‌رسد تلاش‌های مهدی غضنفری و تیمش جواب نداد و آخرین تاکتیک آنها در جابه‌جایی مدیران و معاونان و تغییر مسئولان تنظیم بازار کشور هم نوید این را نمی‌دهد که این تغییرات منجر به کاهش قیمت‌ها شود چرا که به تنهایی تغییر مدیران بدنه نمی‌تواند راه‌حل صحیحی باشد؛ البته راه‌حل‌هایی نظیر عرضه مستقیم هم که در دیرباز در کشورمان و هنگام گرانی‌ها رخ می‌داد نمی‌تواند یک راهکار دائمی باشد. به نظر می‌رسد مسئولان باید به فکر چاره باشند. افزایش انواع قیمت میوه و تره‌بار در سطح شهر تهران به‌رغم کاهش قدرت خرید مردم می‌تواند به سلامت خانواده‌ها نیز لطمه بزند. امروز دیگر با یک اسکناس آبی ۲ هزار تومانی در یک میوه‌فروشی هیچ میوه‌ای نمی‌توان خرید و حتی در خصوص برخی اقلام سبزی و تره‌بار هم این موضوع صدق می‌کند. کنکاشی در میوه‌فروشی‌های سطح شهر حاکی از آن است که با یارانه نقدی یک ماه می‌توان ۴ کیلو شلیل ۱۲هزار تومانی خرید. شاید ارزان‌ترین میوه در حال حاضر در بازار میوه خیار باشد که برای خرید هر کیلوی آن باید یک اسکناس آبی ۲هزار تومانی را هزینه کرد. هر کیلوگرم هندوانه در مغازه‌های سطح شهر حدود ۶۰۰ تومان است که اگر وزن آن را حداقل ۴ کیلوگرم در نظر بگیریم، برای خرید یک عدد هندوانه که معلوم نیست قرمز و شیرین باشد یا نه، باید بیش از ۲هزار تومان هزینه کرد. در گروه میوه‌های تازه بهای سیب قرمز و زرد لبنان به ترتیب معادل ۱۸.۲ درصد و ۶.۳ درصد افزایش یافت ولی قیمت سایر اقلام این گروه بین ۳.۱ درصد تا ۱۲ درصد کاهش یافت. در گروه سبزی‌های تازه بهای بادنجان معادل ۰.۴ درصد و پیاز ۱.۴ درصد افزایش یافت ولی قیمت سایر اقلام این گروه بین ۰.۳ درصد تا ۷.۶ درصد کاهش داشت.

نوبت به گرانی همه چیز می‌رسد

این در حالی است که بانک مرکزی در جدیدترین گزارش خرده فروشی برخی از مواد خوراکی در تهران در هفته منتهی به نوزدهم خردادماه جاری، از افزایش قیمت گوشت مرغ و تخم‌مرغ و کاهش نرخ برنج وارداتی خبرداد. بانک مرکزی در جدیدترین گزارش خرده فروشی برخی مواد خوراکی در تهران در هفته منتهی به نوزدهم خرداد ماه جاری اعلام کرد: در گروه لبنیات قیمت کره پاستوریزه اندکی افزایش یافت و بهای سایر اقلام این گروه ثابت بود. قیمت تخم‌مرغ افزایش جزئی داشت و شانه‌ای ٣۵٠٠٠ الی ۴۵٠٠٠ ریال به فروش می رفت. در گروه برنج، بهای برنج وارداتی غیرتایلندی بدون تغییر بود. قیمت برنج داخله درجه یک و درجه‌دو افزایش یافت. در گروه حبوب، بهای عدس نسبت به هفته قبل اندکی کاهش ولی قیمت سایر اقلام این گروه افزایش داشت. در هفته مورد بررسی، در میادین زیر نظر شهرداری تهران سیب قرمز و زرد تخم لبنان و انگور عرضه نمی شد و گیلاس عرضه کمی داشت ولی سایر اقلام میوه و سبزی تازه که تعدادی از آنها از نظر کیفی در سطح پایینی قرار داشتند، به نرخ مصوب سازمان میادین میوه و تره‌بار عرضه می شد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

میوه فروشی های سطح شهر اقلام مرغوب میوه و سبزی تازه را عرضه می نمودند که در گروه میوه های تازه بهای سیب قرمز و زرد تخم لبنان افزایش ولی قیمت سایر اقلام این گروه کاهش یافت. در گروه سبزی های تازه بهای بادنجان و پیاز افزایش ولی قیمت سایر اقلام این گروه کاهش داشت. در این هفته بهای گوشت گوسفند و گوشت تازه گاو و گوساله کاهش جزئی ولی قیمت گوشت مرغ افزایش یافت. در هفته مورد بررسی، بهای شکر، چای خارجی و روغن نباتی مایع اندکی افزایش داشت. قیمت قند و روغن نباتی جامد ثابت بود.

لبنیات و تخم‌‌مرغ در کنار برنج

در گروه لبنیات قیمت کره پاستوریزه معادل ۰.۴ درصد افزایش داشت و بهای سایر اقلام این گروه ثابت بود. قیمت تخم مرغ معادل ۰.۹ درصد افزایش یافت. در این هفته در گروه برنج بهای برنج وارداتی غیر تایلندی بدون تغییر بود. قیمت برنج داخلی درجه یک و درجه دو به ترتیب معادل ۱.۶ درصد و ۰.۲ درصد افزایش یافت. در گروه حبوب بهای عدس معادل ۰.۳ درصد کاهش یافت ولی قیمت سایر اقلام این گروه بین ۰.۴ درصد تا ۱.۱ درصد افزایش یافت.

گوشت قرمز و گوشت مرغ

در این هفته بهای گوشت گوسفند معادل ۰.۴ درصد و گوشت تازه گاو و گوساله ۰.۶ درصد کاهش داشته ولی قیمت مرغ ۲.۲ درصد افزایش یافت. همچنین بهای شکر، چای خارجی و روغن نباتی مایع هر یک معادل ۰.۱درصد افزایش یافت و قیمت قند و روغن جامد ثابت بود.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×