اخبار نساجی

ناپایداری قیمت‌ها در بازار

 

ناپایداری قیمت‌ها در بازار

دنیای اقتصاد: بازار روز گذشته هم افت قیمت را به خود دید، اما پایداری چندانی برای آن وجود نداشت. اخبار متفاوت از توافق بر سر ارز صادراتی گرفته تا برخی خبرها در مورد کاهش‌نگرانی‌های منطقه‌ای، بازار ارز را در مسیر کاهش قیمت قرار داده است.

روز گذشته با وجود انتظار برای آنچه توافق بر سر ارز صادراتی خوانده می‌شد، خبر خاصی منتشر نشد. قیمت خاصی نیز در این زمینه تا زمان تنظیم گزارش مخابره نشد.

با این حال قیمت دلار در ساعت ۱۳:۳۰ دقیقه به یک سطح پایین‌تر از قیمت‌های روز گذشته رسید و البته با افزایش مجدد تقاضا برای خرید قیمت آن دوباره دچار نوسان شد و قیمت تابلو‌ها تقریبا قیمت روز یکشنبه بود. در این راستا قیمت سکه یک میلیون و ۲۲۰ هزار تومان با اندکی نوسان اعلام شده است. بر برخی تابلو‌ها قیمت نیم سکه ۶۲۰ هزار تومان و قیمت ربع سکه ۳۱۰ هزار تومان درج شده بود. قیمت هرگرم طلای ۱۸ عیار هم همچنان مانند روز یکشنبه ۱۲۴ هزار تومان بود.

در بازارهای جهانی، اما قیمت طلا قدری افزایش داشته و به ۱۷۳۴ دلار رسید. با این حال میزان آن قدری نیست که بر قیمت‌های داخلی تاثیری داشته باشد. برخی خبرگزاری‌ها در این روزها سقف ورود و خروج ریال و طلا را که از مصوبات گذشته شورای پول و اعتبار است، بار دیگر تیتر اخبار کرده‌اند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

سقف ورود و خروج پول و طلا همراه مسافر

روز گذشته برخی خبرگزاری‌ها مصوبات گذشته شورای پول و اعتبار را انعکاس دادند. «خبرگزاری مهر» خبر داد: براساس مصوبه شورای پول و اعتبار ورود و خروج پول رایج کشور توسط هر مسافر (اعم از اتباع ایرانی یا خارجی) حداکثر تا مبلغ پنج میلیون (۵.۰۰۰.۰۰۰) ریال مجاز است. در صورت عدم رعایت سقف مذکور، با متخلفین وفق ماده ۴۲ قانون پولی و بانکی کشور و همچنین سایر مقررات موضوعه رفتار خواهد شد. این بخشنامه مدت‌ها است که بر روی سایت بانک مرکزی قرار دارد.

به‌دنبال انعکاس این خبر، خبرگزاری فارس نیز مقررات مربوط به ورود و خروج زیورآلات طلای همراه مسافر، ورود زیورآلات طلا را منتشر کرد. بر اساس این مقررات ورود طلا از قبیل گردنبند، دستبند، گوشواره، انگشتری، النگو، ساعت و غیره در حد متعارف و برای مصارف شخصی به صورت واحد (از هر کدام یک عدد و در مورد گوشواره یک جفت و النگو شش عدد) مجاز بوده و مازاد بر آن منوط به کسب اجازه قبلی از بانک جمهوری اسلامی ایران است.

خروج زیورآلات شخصی، همراه مسافر حداکثر تا میزان یکصد و پنجاه گرم از انواع مصنوعات طلا، مجاز خواهد بود. چنانچه زیورآلات مورد بحث مزین به سنگ‌های گرانبها از قبیل الماس، زمرد و برلیان باشد، نباید وزن نگین منصوب به آنها از اجزای قیراط (کمتر از یک قیراط) تجاوز کند.

ساخت مصنوعات طلا در ۴ عیار جدید

رییس انجمن صنفی کارفرمایان صنعت طلا، جواهر و نقره استان تهران با تاکید بر ضرورت ایجاد تنوع عیاری در تولید مصنوعات طلا در کشور خبر داد: پیشنهاد ساخت مصنوعات طلا را در عیارهای ۴، ۹، ۱۴ و ۱۷ ارائه کرده‌ و امیدواریم به زودی مجوز قانونی این کار صادر شود.

عبادالله‌ محمدولی در گفت‌وگو با «ایسنا» با اشاره به اینکه با ایجاد تنوع عیاری قیمت طلا و مصنوعات طلا در بازار به شدت کاهش خواهد یافت، افزود: ما در گذشته نیز در کشور چند عیاری داشتیم و تولید مصنوعات طلا با عیارهای مختلف موضوع تازه‌ای نیست. وی با بیان اینکه به دلیل قیمت بالای مصنوعات طلا حجم زیادی از سرمایه مردم به سمت بازار بدلیجات رفته است، گفت: این در حالی است که بدلیجات به هیچ‌وجه قابلیت بازیافت و برگشت سرمایه‌ خانواده‌ها را ندارد.

تولید طلای عیار پایین در حالی در روز‌های اخیر از سوی مقامات سازمان استاندارد تکذیب می‌شود که به گفته کارشناسان در شرایط فعلی کشور پایین آوردن عیار طلا و تولید با عیارکمتر از استاندارد ۱۸ ضربه شدیدی به تولید داخلی و میران اعتماد عمومی به طلای داخلی وارد خواهد کرد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×