اخبار نساجی

ایران کد مانع واردات و صادارت مجدد ۶۵ درصد از کالاها شد

 

رئیس کمیسیون انرژی مجلس با تاکید بر اینکه ایران کد توانسته است مانع واردات و صادرات دوباره ۶۵ درصد از کالاها شود، گفت: بعید می‌دانم دولت تدبیر و امید بخواهد این کار علمی را مورد ایراد قرار دهد.

سیدمسعود میرکاظمی با تاکید بر کار علمی و اصولی ایران کد گفت: با راه‌اندازی ایران کد، از ۶۵ درصد صادرات و واردات مجدد کالاها جلوگیری شد. رئیس کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به اینکه پیش از شکل گیری مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات یا همان ایران کد در وزارت بازرگانی سابق یک خلاء و ضعف در سیستم تجارت و صنعت وجود داشت تصریح کرد: کد ملی کالا از سوی شناسنامه کالاست و از سوی دیگر زبان مشترکی برای شناسایی کالاست که در تمام مراحل تولید وتوزیع و تجارت نقش آفرینی دارد.

وی در تشریح زبان مشترک در ادامه افزود: کالاها با کدهایشان در بنگاه های اقتصادی شناسایی می شوند چرا که کد هر کالا یگانه (یونیک) است. پیش از اجرای طرح ایران کد از خردترین سطح کارگاه های ساخت قطعه تا سطح کلان و ملی هر کالا با نام واحدی قابل شناسایی نبود و ناهماهنگی های بسیاری را به وجود آورده بود.

میرکاظمی با اشاره به اینکه پیش از راه اندازی ایران کد موارد فراوانی از آشفتگی در واردات و صادرات کشور وجود داشت خاطرنشان کرد: به عنوان مثال مواردی داشتیم که برخی از تجهیزات، قطعات یا مواد اولیه در ایران تولید می شد اما شرکت های دیگر چون شناختی از آن نداشتند که چنین شرکت‌هایی در ایران وجود دارد، کالاهای مذکور را خریداری کرده اما به دلیل اینکه نام و کدی نداشتند همان کالا به خارج از کشور می‌رفت و مجدد توسط شرکت‌های دیگر ایرانی با کد آن فروشنده ثانویه خریداری می‌شد. مثلا بلبرینگ در ایران تولید می شد به آلمان می رفت و در آنجا کد می‌گرفت مجددا شرکت های ایرانی از همان شرکت آلمانی همان را می‌خریدند زیرا اطلاع نداشتند. قبل از راه اندازی ایران کد از این موارد فراوان داشتیم و حدود ۶۵ درصد از صادرات و واردات به همین منوال انجام می شد.

به گفته نماینده تهران در مجلس، این تکرار ها توان تولید را می گرفت و در کاهش بهره وری نقش بسزایی داشت و از سوی دیگر در سطح ملی نیز این بی نظمی بر پیکر تولید و تجارت ضربه می زد.
میرکاظمی که در دوران وزارتش بر وزرات بازرگانی طرح ایران کد در سطح ملی اجرایی شد گفت: پس از شکل گیری ایران کد و با کشف زبان مشترک کالاها و تولید کاتالوگ و شناسنامه برای هر کالا تولید کنندگان توانستند یک دیگر را بشناسند. مثلا تولید کننده ای که در جایی از کشور قطعه ای می ساخت و برای تکمیل قطعه نیاز به واردکردن قطعات زیرتر از خارج از کشور داشت با این شبکه یک پارچه سازی اطلاعات توانست به تولید کننده داخلی که قطعات زیرتر را تولید می کند وصل شده و نیاز به واردات کاهش یابد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

او در ادامه تاکید کرد: اگر بتوانیم کد ملی را در کشور توسعه دهیم و تمام کالاها از این کد برخوردار باشند و سامانه‌ای تشکیل شود که تولیدکنندگان در آن معرفی شوند، با توجه به زبان مشترک، بسیاری از واردات که به دلیل نبود شناخت شرکت‌های واردکننده انجام می‌شود دیگر تکرار نخواهند شد وبه مراتب کمک بزرگی به این مقوله خواهد کرد.

ایده پرداز ایران‌ کد در بررسی سایر مزایای این سیستم گفت: مسئله دیگر افزایش بهره وری در بنگاه های تولیدی است. با اجرای ایران کد در سطح شرکتی حجم انبارها کم شده است زیرا یک کالا با نام های مختلف در چند محل نگهداری می شد اما با راه اندازی ایران کد و با کدگذاری کالاها، حجم انبارکم شده است، از طرفی کثرت خرید نیز کنترل شده است مثلا بنگاهی که در سطح کشور چند انبار دارد توانسته اشرافی به کل خریدها و نگهداری کالاها داشته باشد و از یک تولید کننده با یک کیفیت واحد کالای مورد نیاز خریداری می شود.

وی که در زمان وزارتش در وزارت نفت سیستم ایران کد را برای شفافیت و سایر مزایا این سیستم در سطح وزارت نفت اجرای کرد در خصوص سایر مزایای این طرح تاکید کرد: برنامه ریزی انبارها، برنامه ریزی تولید،سهولت شناسایی کالاهایی که گردش کمتری دارند، سهولت استفاده اطلاعات دقیق تر برای مدیریت گمرکات از دیگر مزایای این سیستم است.

میر کاظمی می‌گوید: اگر کدهای گمرکات منطبق بر کد ملی باشد می‌توان اطلاعات بیشتری از تولیدات کشور کسب کرد و در مجموع هیچ ایرادی نمی‌توان از ایران کد گرفت. نماینده تهران در پاسخ به این سوال که نظرتان درباره مخالف‌های ضمنی که به تازگی در خصوص ایران کد صورت گرفته چیست گفت: اگر کسی مخالفتی کند مطمئنا جهل به موضوع دارد و اگر بخواهند ایرادی بگیرند یا سیستم را متوقف کنند باید بگویم که هیچ عقل سلیمی چنین کاری نمی‌کند. ایران کد امروز در بسیاری از برنامه های دولتی در واردات و صادرات، تولید و توزیع و … نقش اساسی دارد و بنده بعید می‌دانم که دولت تدبیر بخواهد این کار علمی را مورد ایراد قرار دهد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×