اخبار فرش ماشینی

نمایندگان ملت از مشکلات و تنگناهای تولید و صادرات فرش دستباف می گویند؛ فرش دستباف به خاطره ها می پیوندد

فرش دستباف ایران طی سال های اخیر به سبب نقش قابل توجهی که در ایجاد اشتغال، کسب درآمد ارزی برای کشور و معرفی ذوق و استعدادی که بافندگان هنرمند ایران به جهانیان داشتند مورد توجه قرار گرفته است اما با وجود اینکه این محصول از دیر باز تا کنون در بازارهای کشورمورد معامله قرارمی گیرد، متأسفانه به دلیل نبود حمایت های لازماز سوی مسئولان در حالت اغما به سر می برد.

فرش دستباف ایران با داشتن سابقه ای چند هزار ساله، از دیر باز تا کنون مورد توجه مردم جهان بوده و امروز در تمام دنیا نام قالی با نام ایران پیوندی نا گسستنی خورده است. فرش دستباف ایران محصولی چند بعدی است ودارای جنبه های فنی، هنری، اجتماعی و اقتصادی بسیار گسترده می باشد.

براساس آمار واظهارات دست اندرکاران امر فروش فرش دستباف ایران ، با توجه به تغییرات و تحولات اساسی در ابعاد اقتصادی ، قدرت خرید وجنبه های فرهنگی والگوی مصرف در میان مصرف کنندگان داخلی فرش دستباف، بازار فعال وگسترده داخلی با رکود سنگین مواجه شده است.

دررابطه با بازارهای بین المللی نظر به اینکه فرش درمجموعه کالاهای لوکس نزد مصرف کنندگان قرار دارد. لذا تقاضا برای آن به شدت به درآمد وابسته است.با افزایش درآمد اشخاص، بر شمارمتقاضیان آن افزوده می شود و در دورا ن رکود اقتصادی وکاهش درآمد شخص، ازمیزان تقاضای آن کاسته می شود. با این وصف تجارت فرش دستباف با تغییرات روند متغیرهای اقتصادی و غیراقتصادی رابطه ای تنگاتنگ دارد.

فرش دستباف ایران از جمله محصولاتی است که درکشور قدمت دیرینه دارد و با وجود اینکه این محصول مدت زمان بسیاری در بازارهای کشورمورد معامله قرارمی گیرد، متأسفانه تا به امروز نتوانسته به جایگاه مطلوبی در بازارهای بین المللی برسد. بررسی ها نشان می دهد که بازاریابی فرش دستباف در ایران به صورت علمی دنبال نمی شود و هنوز جنبه سنتی دارد و پس از تولید فرش برای یافتن مشتریان اقدام می شود.ازمشکلات موجود درصنعت فرش دستباف می توان به کاستی هایی از قبیل کمبود اطلاعات روزآمد در مورد خواسته و گرایش های مصرف کنندگان، نبود برنامه ریزی استراتژیک برای صادرات فرش،کاهش کیفیت،ضعف تبلیغات،ضعف مدیریت و خلا برنامه ریزی برای شناسایی سلایق کشورها و ملت های مختلف،نبود آشنایی با بازارهای هدف و ضعف در مشارکت یا برپایی نمایشگاه های فرش دستباف اشاره کرد. تبلیغات و بازاریابی که در مورد فرش دستباف ایران انجام می شود کماکان سنتی است و مناسب بازارهای جهانی نمی باشد و این در حالی است که فرش دستباف ایران به علت اینکه از دیرباز مورد معامله قرارمی گیرد نیازمند تبلیغاتی است که بتواند جایگاه رفیع آن را در بازارهای جهانی حفظ کند و تحقق این امر مستلزم هماهنگی درکلیه ابعاد تبلیغاتی،محفوظ داشتن نیازها و حساسیت های مشتریان، توجه به تغییرات گروه های خریدار و کنترل رفتار رقبا و استفاده از شیوه های نوین مبادله است.
روند صادرات فرش دستباف ایران در چند دهه اخیر نوسانات شدیدی داشته وبدیهی است برای داشتن مزیت نسبی در صادرات فرش باید بازاریابی مؤثری صورت گیرد.

فرش دستباف علاوه برارزش افزوده وارزآوری بسیاری که درصادرات به دنبال دارد می تواند موجب اشتغال افراد زیادی از جمعیت کشور به ویژه روستاییان شود.در همین زمینه گفت و گویی با تعدادی از نمایندگان مجلس انجام داده ایم که در زیر می خوانید:

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

دولت تارو پود بیمه قالیبافان را ازهم گسست

مؤید حسینی صدر درگفت و گو با خبرنگاراقتصادی خبرگزاری خانه ملت، با بیان اینکه فرش دستباف ایران ازجهت کیفیت رتبه نخست دنیا را به خود اختصاص داده است، گفت: متأسفانه درچند سال اخیرعملکرد مؤثری از سوی مسئولان دولتی در جهت تولید و صادرات صنعت فرش دستباف صورت نگرفته به طوری که اکنون شاهد تنزل و رکود این صنعت ارزشمند در کشور هستیم.

نماینده مردم خوی و چایپاره درمجلس شورای اسلامی، با اشاره به قانون هدفمند سازی یارانه ها که ۳۰ درصد از یارانه پرداختی به بخش تولید اختصاص می یابد،تصریح کرد: هزینه واردات مواد اولیه برای تولید کنندگان فرش دستباف به علت افزایش نرخ ارز بسیار زیاد است که متأسفانه تا به امروز یارانه ای در خصوص هزینه مواد اولیه و جانبی به این صنعت ارزشمند اختصاص داده نشده است.

این نماینده مردم در مجلس نهم، اظهار داشت: بافندگان فرش دستباف برای واردات مواد اولیه از ارز آزاد استفاده می کنند که این مهم علاوه برافزایش قیمت فرش دستباف نسبت به فرش ماشینی منجر به رغبت مردم به استفاده از فرش ماشینی شده به همین جهت دولت باید کمک هزینه و یارانه ای برای تولید کنندگان فرش دستباف در نظرگیرد.

عملکرد ضعیف مسئولان درخصوص بیمه بافندگان فرش

حسینی صدر، بیمه بافندگان فرش را از ضروری ترین اقدامات دولت دانست و گفت: صنعت فرش دستباف به عنوان یک شغل مستقل و اصلی در کشور محسوب می شود به همین منظور باید بیمه ای ازجمله بیمه خدمات باز نشستگی و درمان، تأمین اجتماعی برای بافند گان در نظر گرفته شود که متأسفانه تا به امروز آن طور که باید و شاید این اقدام انجام نشده به طوری که تعداد زیادی از بافندگان هنوز بیمه نشده اند.

بهره بانکی باید از سیستم بانکی کشور حذف شود

وی، با انتقاد ازعملکرد غیر کارشناسانه و نامناسب بانک ها، تصریح کرد: تولید کنندگان فرش دستباف به علت عدم توانایی پرداخت بدهی خود به بانک ها که ناشی از شرایط نامطلوب اقتصادی این حوزه است متأسفانه درلیست سیاه بانک ها برای دریافت تسهیلات قرار گرفته اند.

نماینده مردم خوی و چایپاره درمجلس، با اشاره به شرایط وتعهدات گسترده درزمیه این تسهیلات بانکی، ادامه داد: درسیستم بانکی کشور باید بهره بانکی حذف شود و دولت با حمایت های لازم از این صنعت بتواند یک اشتغال زایی پایدار را در کشور ایجاد کند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، باتأکید بر اینکه دولت جدید می تواند از صنعت فرش بافی به عنوان یکی از صنایع کوچک برای درمان و رفع بیکاری استفاده کند، گفت: دولت جدید با قراردادن تسهیلات قرض الحسنه و نیزپرداخت یارانه بلا عوض به بافندگان و همچنین بیمه کارگران بافنده فرش می تواند در کوتاه مدت علاوه بر اشتغال زایی پایدار جایگاه فرش ایرانی را در بازارهای جهانی حفظ کند.

چراغ فرش دستباف رو به خاموشی است

بهروز نعمتی درگفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری خانه ملت، با بیان اینکه فرش ماشینی خواستار بیشتری درجامعه نسبت به فرش دستباف دارد، گفت: درصنعت فرش ماشینی به علت وجود تنوع و گستردگی ونیز ایجاد اشتغال پایدار و همچنین عرضه این فرش متناسب با قدرت خرید مردم بایک استقبال عمومی مواجه است.

نماینده مردم اسدآباد درمجلس شورای اسلامی، با انتقادازعملکرد ضعیف سازمان فرش ایران و وزارت صنعت و معدن و تجارت، تصریح کرد:متأسفانه با افزایش سن بافنده‌های ریز بافت هیچگونه عملکردی در جهت آموزش صنعت فرش دستباف به نسل های آینده صورت نگرفته که این مهم منجر به توسعه نیافتن تولید فرش دستباف درکشور شده است.

نبود سیاست های تشویقی در خصوص صنعت فرش دستباف

این نماینده مردم درمجلس نهم، باتأکید براینکه متأسفانه سیاست های تشویقی درجهت اهمیت فرش دستباف در کشور اعمال نمی شود،اظهارداشت: صنعت فرش دستباف می تواند درآمدزایی و ارزآوری کلانی نسبت به سایر صنایع داشته باشد اما متأسفانه به علت نبود حمایت از سوی مسئولان دولتی فرهنگ سازی مناسبی جهت ترغیب جامعه به این صنعت انجام نشده است.

نعمتی، با بیان اینکه متأسفانه برنامه مدون و مشخصی درخصوص صنعت بافندگی کشوروجود ندارد، افزود: سازمان فرش ایران و وزارت صنعت ،معدن و تجارت در بحث تولید فرش دستباف برنامه مدونی مطرح نکرده اند که این مهم با توجه به ظرفیت و پتانسیل این صنعت درکشورمنجربه نبود پیشرفت آن شده است.

وی، با تأکید براینکه صنعت فرش دستباف به عنوان یکی از صنایع روستایی به سرمایه گذاری مدونی نیاز دارد، تصریح کرد: بانک ها به جهت حمایت از تولیدکنندگان فرش دستباف وام ها و تسهیلاتی قرارمی دهند اما شرایط وتعهدات گسترده ای درزمینه این تسهیلات وجود دارد که این مهم منجر به نبود توانایی تولیدکنندگان به پرداخت وام دریافتی خود به بانک ها شده است.

الگوی فرش ایرانی در بازارهای خارجی

نماینده مردم اسدآباد درمجلس، با تأکید براینکه کشوردرصادرات فرش دستباف آن طورکه باید وشاید موفق عمل نکرده است، اظهارداشت: با وجود میزان تولید اندک فرش دستباف درکشورصادرات محدودی دراین زمینه نیز صورت می گیرد که همین میزان اندک هم منجر به شناخت نوع بافت و رنگ آمیزی فرش ایرانی در سراسر جهان شده است.

این نماینده مردم درمجلس نهم، ادامه داد: افغانستان، چین و ترکیه ازالگوی فرش ایرانی برای تولید وصادرات فرش های خود دربازارهای اروپایی استفاده می کنند اما این کشورها نمی توانند دربازارهای جهانی شناخته شوند چون فرش ایرانی در بازارهای جهانی حرف اول را می زند و مورد استقبال سراسر جهان است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، با تأکید براینکه صنعت فرش دستباف می تواند جایگزین مناسبی برای صنعت نفت کشورشود، گفت: دولت می تواند با حمایت از تولید و صادرات فرش دستباف علاوه براشتغال زایی وارزآوری مطلوب اقتصاد کشوررا از تک محصولی بودن نجات دهد.

فرش دستباف،چشم به راه حمایت مسئولان

سید هادی حسینی درگفت وگو با خبرنگاراقتصادی خبرگزاری خانه ملت، با تأکید براینکه تولیدکنندگان فرش دستباف دردریافت وام و تسهیلات ازسوی بانک ها باید تولید کنندگان واقعی باشند، گفت: برخی ازتولیدکنندگان فقط برای فرصت های بیمه و وامی فرش دستباف به این صنعت ورود پیدا کرده که متأسفانه پس ازگرفتن وام ازسوی بانک ها این وام دریافتی را درسایرصنایع نیزمصرف می کنند.

نماینده مردم قائم شهر، سواد کوه وجویباردرمجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه تولیدکنندگان غیرواقعی نمی توانند وام دریافتی خود را به بانک ها پرداخت کنند، تصریح کرد: افرادی سودجو فقط از جهت بیمه شدن ونیزدرآمد خوب صنعت فرش دست باف به این صنعت ورود پیدا کرده و با گذراندن یک دوره آموزشی کوتاه مدت بدون آنکه دار قالی داشته باشند با دریافت وام و تسهیلات هم بنگاه وهم بانک ها را دچارمشکل کرده اند.

این نمایند مردم درمجلس نهم، با اشاره به اینکه تولیدکنندگان فرش دستباف واقعی باید ازغیرواقعی شناسایی شوند، اظهارداشت: پول موجود دربانک ها بیت المال است و بانک ها برای پرداخت تسهیلات باید تولید کنندگان واقعی را نیز شناسایی کنند که متأسفانه به علت سیستم چند مدیریتی درکشورو نبود برنامه ریزی صحیح و مدون نظارتی دراین خصوص صورت نگرفته است.

حسینی، با بیان اینکه کاهش تولید فرش دستباف منجربه کاهش صادرات این صنعت شده است، افزود: تحریمی از سوی کشورهای غربی برای صادرات فرش دستباف درنظر گرفته نشده به طوری که دنیا همچنان خواستار فرش ایرانی است اما متأسفانه به علت نبود برنامه ریزی مدون و صحیح از سوی مسئولان دولتی و نیز اتحادیه سراسری فرش دستباف ایران تولید این صنعت در کشور کاهش یافته که این مهم منجر به کاهش صادرات فرش دستباف هم شده است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، با تأکید براینکه صنعت فرش دستباف می تواند جایگزین مناسبی برای صنعت نفت کشورشود، گفت: دولت می تواند با حمایت از تولید و صادرات فرش دستباف علاوه براشتغال زایی وارزآوری مطلوب اقتصاد کشوررا از تک محصولی بودن نجات دهد.

گزارش از سوگند السادات چاوشی

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×