اخبار نساجی

ایران تا ۱۰۰ سال گاز برای صادرات دارد/ ذخایر نفت ۵۰ سال دیگر تمام می‌شود

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

یک مقام مسئول با بیان اینکه ایران تا ۱۰۰ سال آینده گاز برای تولید و صادرات دارد، عمر ذخایر نفت ایران را حدود ۵۰ سال اعلام کرد و گفت: هم اکنون متوسط ضریب بازیافت مخازن نفتی کشور ۲۹ درصد است.
محمدعلی عمادی در گفتگو با مهر درباره ضریب بازیافت مخازن نفتی ایران، گفت: در حال حاضر متوسط ضریب بازیافت مخازن نفتی کشور حدود ۲۹ درصد است به طوری که در برخی از میادین نفتی که برداشت از لایه‌های بنگستانی انجام می شود ضریب بازیافت بین ۶ تا ۸ درصد است.
مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران، افزود: در برخی از میادین که سنگ بستر جنس مناسبی دارند همچون نفت حوزه آسماری اهواز ضریب بازیافت از مخازن بیش از ۳۰ درصد است.

این مقام مسئول با اشاره به ضورت افزایش یک درصدی ضریب بازیافت در برنامه پنجم توسعه تصریح کرد: در حوزه پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران برنامه های مورد نیاز را برای دستیابی به افزایش یک درصدی ضریب بازیافت به وزیر ارائه شده است.

این عضو هیئت مدیره شرکت ملی نفت با اعلام اینکه بر اساس ماده ۱۲۵ قانون برنامه پنجم باید تا سال ۱۳۹۴ یک میلیون بشکه تولید نفت و ۲۵۰ میلیون متر مکعب تولید گاز ایران افزایش یابد، اظهار داشت: در این راستا برنامه ای را در قالب ۱۱ حوزه فناروی تعریف شده که بحث هایس همچون بهره برداری، بهره وری، ازدیاد برداشت و خوردگی را شامل می شود.

وی با یادآوری اینکه برای دستیابی به اهداف برنامه پنجم نزدیک به ۱۹ پروژه و طرح بزرگ در شرکت ملی نفت به عنوان پروژه های استراتژیک و کلان برای افزایش ضریب بازیافت تعریف شده است، بیان کرد: بر این اساس حدود ۸۹ پروژه برای بقیه شرکتهای تابعه کل شرکت ملی نفت با پیش بینی بودجه ۷۲۲ میلیارد تومان تدوین شده است.

به گفته عمادی در بحث ازدیاد برداشت، سه سطح مدیریت مخزن، مدیریت تولید و بهبود ازدیاد برداشت (IOR) و ازدیاد برداشت (EOR) چهار مرحله ای است که باید به سمت آن حرکت کنیم تا افزایش یک درصدی ضریب برداشت و حتی بیش از آن محقق شود.

این مقام مسئول در ادامه در خصوص در پاسخ به اینکه آیا پژوهش نیز مورد تحریم قرار گرفته است، تاکید کرد: پژوهش در حوزه تحریم قرار نمی گیرد، اما آن نیز در تحریم ها بدون مشکل نبوده است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

عمادی در خصوص حجم ذخایر قابل استحصال و درجای ایران گفت: نزدیک به ۱۵۵ میلیارد بشکه حجم ذخایر نفتی قابل برداشت و ۶۰۰ میلیارد بشکه حجم ذخایر درجای کشور بوده که اگر بتوانیم سه سطح مدیریت مخزن، مدیریت تولید و بهبود ازدیاد برداشت (IOR) را در ارزیابی منابع هیدروکربوری انجام دهیم قطعا حجم ذخایر قابل استحصال افزایش می یابد.

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت، افزود: در حال حاضر در یک پروژه کنسرسیومی در رابطه با سنگ مخازن و تست پایلوتی که در میدان گچساران است، ظرفیت های نفت با توجه به اعلامی که گروه کارشناسی داشته قابل بررسی است و با کارهای تحقیقاتی قطع یقین قابل افزایش خواهد بود.

عمادی در پاسخ به اینکه با روند برداشت فعلی تا چند سال دیگر منابع نفت و گاز خواهیم داشت، اظهار داشت: این موضوع به چند عامل بستگی دارد، یکی نسبت میزان تولید به میزان منابع موجود است و دیگری ضریب جایگزینی اکتشافات است که بیاید.
وی ادامه داد: پیش بینی ها حاکی از آن است که ایران تا بیش از ۱۰۰ سال گاز دارد و منابع نفتی نیز در حدود ۴۰ تا ۵۰ سال آینده را جوابگو خواهد بود.

این عضو هیئت مدیره شرکت ملی نفت با اعلام اینکه باید با این نکته توجه کرد که این اعداد مبنای منطقی نخواهد داشت چون در نسبت میزان تولید به میزان منابع موجود هم مخرج کسر در حال بزرگ شدن است، گفت: تا آخر عمر مخزن هیدروکربوری نرسد نمی توان فاکتور نهایی آن را ترسیم کرد، بنابراین در مسیر پیش روهرچه به پیش می رویم شعاع بیشتری از آینده روشن خواهد شد.

عمادی با بیان اینکه در حوزه افزایش تولید از میادین مهمترین مسئله سرمایه گذاری است، تصریح کرد: سرمایه گذاری، منابع  انسانی و تجهیزات و تکنولوژی نقش مهمی در ازدیاد برداشت از مخازن دارد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×