اخبار نساجی

هرج و مرج قیمتی در بازار

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

هرج و مرج قیمتی در بازار

گروه اقتصادی- فرزانه غلامی: قانون نظام صنفی، اتحادیه ها را متولی نظارت بر اصناف می داند و بر این اساس مبارزه با تخلفات صنفی از دل اصناف آغاز می شود.

بدین ترتیب اصناف بر خرده فروشی و شبکه توزیع نظارت دارند، حال آنکه بازرسی از انبارها، سردخانه ها و باراندازها بر عهده سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان است.

طی چند ماه گذشته در سایه هدفمندی یارانه ها و اکنون در راستای بالا رفتن تقاضای خرید در شب عید گران فروشی و تخلف در برخی واحدهای صنفی به حدی رسیده که تفاوت قیمت یک کالای مشخص در دو واحد صنفی مختلف گاه تا دو برابر است!
نظارت کمرنگ اصناف بر واحدها انگیزه ای شد برای گفتگو ما با رضا کرمی مدیر بازرسی و نظارت شورای اصناف کشور که با هم می خوانیم:

* آقای کرمی! در حال حاضر بسیاری از کالاها قیمت مشخصی ندارند و گاه از یک واحد صنفی تا واحد دیگر تفاوت قیمتی به دو برابر می رسد؟ شما به عنوان مدیر نظارت این مسأله را چگونه توجیه می کنید؟

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

** من منکر تخلف برخی واحدها نمی شوم، اما بیش از ۹۵ درصد اصناف فعالیت سالم دارند و اتفاقاً از شما خبرنگاران گلایه دارم، اگر تخلف می بینید به ۱۲۴ گزارش کنید یا اگر احساس می کنید فلان واحد صنفی متخلف است بگویید. کلی گویی فایده ندارد با من مصداقی صحبت کنید تا به شما پاسخ دهم. اینها دلیل نمی شود که بگویید نظارت کم است، چون روزانه بیش از ۳۰هزار بازرسی در سراسر کشور انجام می دهیم.

* پوشاک بهترین مصداق گران فروشی است، چون تابع هیچ فرمولی نیست!

** متأسفانه چون در تهران یک بازار مشخص برای پوشاک وجود ندارد و برخی علاقه مندند در شمال شهر خرید کنند، گاهی این اختلاف قیمتها دیده می شود. شاید ظاهر پارچه یکی باشد اما مطمئن باشید کیفیت ها تفاوت دارد. در ضمن نمایشگاه های بهاره برای همین برگزار می شود که تخلفات کاهش یابد.

* منظور من تنها تهران نیست؛ متأسفانه این هرج و مرج قیمتی در شهرهای دیگر هم دیده می شود؟

** ببینید! در پوشاک تنوع بسیار بالاست. انواع مدلها و پارچه ها و برندها در بازار وجود دارد. اکنون هم حراج ها و فروشهای فوق العاده در این حوزه بیشتر از دیگر حوزه هاست. هر تولیدکننده ای سعی دارد در آستانه شب عید تخفیف بیشتری بدهد تا نقدینگی جمع و برای خرید مواد اولیه صرف کند… تنوع در این حوزه به قدری است که قیمتها هم بسیار متفاوت می شود و خود تولیدکننده هم گلایه دارد.

* در محصولات لبنی نیز به همین شکل؛ یعنی تفاوت قیمتی بسیار زیاد است؟

** این تفاوت هم از تفاوت برند ناشی می شود و دلیل دیگری ندارد. وقتی شما یک برند خاصی را مد نظر دارید باید تفاوت قیمتش را هم لحاظ کنید. ما درحال حاضر ۳ میلیون واحد صنفی با جواز و بی جواز داریم و ۶۰ درصد مشاغل توزیعی و بقیه تولیدی است، اما همه اینها تحت نظارت اتحادیه ها هستند.

* این حرفهای شما برای مردم ملموس نیست، چون در حال حاضر تخلف و حرکات خودسرانه در بازار قیمتها بیداد می کند و انگار کسی قرار نیست پاسخگو باشد!

** مسلم بدانید تمام قیمتهای حوزه اصناف مصوب سازمان حمایت است. هیچ اتحادیه ای رأساً نرخ تعیین نمی کند. حتی در بخش خدمات مواردی همچون خشکشویی و پنچرگیری هم باید نرخش مصوب سازمان حمایت باشد. فقط در برخی موارد که تعیین قیمت ممکن نیست ضریب سود مجاز تعیین می شود.
من بروز تخلف را انکار نمی کنم، اما مطمئن باشید اصناف رها و بی ضابطه نیستند. ازقضا فعالیت اصناف بسیار شفاف است. چرا می گویید این نظارت محسوس نیست وقتی از مجموع ۹۰۰ هزار بازرسی ۳۷ هزار پرونده تخلف شکل گرفته و ۵۷ هزار شکایت مردمی داشته ایم؟! مردم تماسهای زیادی با ما دارند، اینها را ندیده نگیرید! شما به مردم بگویید تخلفات را پشت گوش نیندازند و به ما گزارش کنند… ما به تخلفات رسیدگی می کنیم و در صورت تکرار، جواز متخلفان لغو می شود.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
×