اخبار فرش ماشینی

افزایش تعداد موزه ها راهی برای معرفی فرهنگ و هنر اقوام استان

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

نویسنده: مرتضوی

موزه ها مجموعه منحصر به فرد و با ارزشی را در خود نگه می دارند که فرد با مشاهده آن پیوندی با نیاکان خود می یابد و سیر تکاملی اندیشه انسان را در آثار مشاهده می کند. موزه ها قادرند با فراهم آوردن ابزار فرهنگی مختلف، زمینه ارتباط فرهنگ ها و موجبات آشنایی مردم را با فرهنگ جوامع فراهم کنند، شناخت مردم را در این باره افزایش دهند و نقش بی بدیعی در ماندگاری فرهنگ بومی ایفا کنند و بر همین اساس، توسعه چنین فضاهای فرهنگی ضروری است.یکی از شهروندان بجنوردی با بیان این که موزه ها معرف فرهنگ و تاریخ هر منطقه است، اظهار می دارد: خراسان شمالی نیز از جمله مناطقی است که ظرفیت های لازم برای برخورداری از موزه را داراست. «محمدزاده» اضافه می کند: تنوع بخشیدن به موزه ها با توجه به وجود بناهای مختلف تاریخی حرکتی اثرگذار در راستای شناساندن بیش از پیش این منطقه امری است که باید مورد توجه متولیان قرار بگیرد. «کریم زاده» شهروند دیگری است که با اشاره به نام گذاری خراسان شمالی به عنوان باب الرضا (ع)، وجود موزه های مختلف در شهرستان های استان را ضرورتی انکارناپذیر می داند و بیان می کند: چند سالی است که کار ساخت موزه در شیروان آغاز شده است، اما متأسفانه هنوز این شهرستان از داشتن فضایی که معرف بخشی از فرهنگ و تاریخ خطه فرهنگ پرور خراسان شمالی باشد، محروم است.

«نیستانی» دیگر شهروندی است که به نقش موزه ها در توسعه گردشگری اشاره می کند و می گوید: تنوع بخشیدن به موزه های استان و معرفی آن ها به اشکال مختلف می تواند رونق اقتصادی منطقه را به دنبال داشته باشد.در همین رابطه معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی با بیان این که از زمان تأسیس استان ۵ موزه در استان راه اندازی شده که در حال خدمات رسانی به مردم است، می گوید: راه اندازی ۴ موزه مصوبه سفر ریاست جمهوری در دستور کار این اداره کل قرار دارد که موزه شیروان با ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی در حال احداث است. «وحدتی» اضافه می کند: تاکنون ۲ میلیارد ریال، برای این بنا هزینه شده است و یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال اعتبار برای تجهیز و راه اندازی آن نیاز است. وی در رابطه با موزه مردم شناسی اسفراین به عنوان یکی دیگر از مصوبات سفر اظهار می دارد: خرید زمین موزه در نزدیکی پارک قائم (عج) اسفراین انجام گرفته و عملیات حفر پی و بخشی از پی ریزی آن انجام شده است. وی با اشاره به این که به دلیل تخصیص نیافتن اعتبار در این پروژه با کمتر از ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی روبه رو هستیم، بیان می کند: با وجود پی گیری های مکرر تاکنون ۱۰۰ میلیون ریال اعتبار اختصاص یافته است. وی خاطر نشان می کند: برای تکمیل این مرکز فرهنگی و تاریخی به ۸ میلیارد ریال اعتبار نیاز است. «وحدتی» هم چنین موزه تاریخ شهر در بش قارداش را که طرح محتوایی آن تهیه شده است از دیگر فعالیت های در دست اقدام عنوان می کند و می گوید: با اختصاص ۷۰۰ میلیون ریال می توان در راستای معرفی فرهنگ و تاریخ منطقه از طریق این موزه اقدام کرد.

وی با بیان این که موزه مردم شناسی مانه و سملقان در مرحله تحویل زمین است، بیان می کند: بخشی از مصالح ساختمانی این موزه خریداری شده است اما ۷ میلیارد ریال برای این پروژه اعتبار نیاز است.وی به پیشنهاد راه اندازی ۴ موزه به اداره کل موزه ها اشاره می کند و اظهار می دارد: با توجه به این که در منطقه ای هستیم که اشتراک ها و قرابت فراوانی به لحاظ فرهنگی با کشورهای همسایه ترکمنستان و افغانستان داریم، ایجاد موزه منطقه برای حفظ میراث منطقه در راستای تقویت نقاط مشترک و روابط فرهنگی با کشورهای همسایه ضروری است. وی اضافه می کند: با کاوش هایی که طی سال گذشته در استان انجام گرفته اشیایی کشف شده است که مشابه آن در کشور ترکمنستان وجود دارد و این امر زمینه را برای ایجاد موزه ای با محتوای میراث مشترک فراهم می کند.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان راه اندازی موزه فرش را از دیگر موزه های پیشنهادی ذکر می کند و اظهار می دارد: مکاتباتی را با مراکز ذی ربط داشتیم که فضای واحد شهرک های صنعتی برای ساخت این موزه مشخص شده است. «وحدتی» اضافه می کند: در راستای تقویت محتوای موزه از موزه ملی فرش نیز چند تخته فرش گرفته شده است تا به محض آماده سازی فرش ها به نمایش گذاشته شود. وی موزه سکه و پول با مشارکت بانک ملی در محل بنای خانه بانک ملی را از دیگر موزه های پیشنهادی عنوان می کند و اظهار می دارد: بخشی از اشیای این موزه از سوی اداره کل و بخشی از سوی بانک ملی تهیه شده است. وی ادامه می دهد: مشکلاتی در مورد تحویل بنا وجود داشت که به نظر می رسد این مسئله تا حدودی برطرف شده است که امیدواریم تا پایان سال جاری این موزه راه اندازی شود.

وی خاطر نشان می کند: موزه صلح هم در مقبره شهدا به دلیل وجود مشکلات در واگذاری زمین تاکنون راه اندازی نشده است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×