اخبار نساجی

دولت برای حمایت از تولید افزایش هزینه‌ها را از محل افزایش درآمد نفت جبران کند

رئیس اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه ما در جنگ اقتصادی به سر می‌بریم، شرایطی که هزینه‌های تولید را افزایش داده است، گفت: چه اشکالی دارد در این شرایط که درآمدهای نفتی را نیز افزایش داده است، دولت برای حمایت از تولید برنامه‌ریزی کرده و بخشی از هزینه‌های بیمه‌،مالیات و حمل و نقل تولید را تقبل کند.

یحیی آل‌اسحاق در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس اظهار داشت: نامگذاری سال ۹۱ به تولید ملی حمایت از کار و سرمایه ایرانی در شرایط فعلی که بدخواهان و دشمنان ما جنگ در حوزه اقتصادی را آغاز کرده‌اند، بسیار به موقع و مناسب بوده است.

وی ادامه داد:روسای جمهور اسرائیل و آمریکا جنگ در حوزه اقتصادی را برای مبارزه با ایران آغاز کرده‌اند که این موضوع جدید نیست و در واقع بدخواهان نظام اسلامی ایران ۳۰ سال است که با ما در جنگ هستند.

* رشد ۸ درصدی اقتصاد محقق نشده است
وی با اشاره به برخی اهداف سند چشم‌انداز اظهار داشت: هدف رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصد که در سند چشم‌انداز آمده بود با توجه به شرایط محقق نشده است، لذا لازم است تا دو هدف عمده چگونگی مبارزه با دشمن در حوزه اقتصادی و چگونگی رسیدن به اهداف چشم‌انداز مورد بررسی قرار گیرد.

رئیس اتاق بازرگانی تهران، گفت:‌برخی از کارشناسان معتقدند که قدرت اقتصادی به منابع و موهبت‌های طبیعی مربوط می‌شود اگرچه یکی از مؤلفه‌ها منابع طبیعی است اما مهم‌تر از آن چگونگی تبدیل این امکانات به محصول قابل استفاده است که در واقع به آن تولید گفته می‌شود.

وی افزود: در دنیا کشورهایی هستند که به لحاظ منابع طبیعی در حداقل امکانات قرار دارند، اما با اهمیت دادن به تولید رتبه‌های بالایی در اقتصاد دارند که می‌توان به ژاپن و کره اشاره کرد، اینها توانسته‌اند تولید علم، فن‌آوری و محصول کنند. از طرفی کشورهایی هم هستند که به لحاظ منابع طبیعی سرشار هستند ولی چون توان تولید ندارند جزو کشورهای جهان سوم به حساب می‌آیند،لذا آنچه که مهم است توان و قابلیت تولید محصول اقتصادی است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

* رتبه اول ذخایر انرژی را در جهان داریم
آل‌اسحاق گفت: کشور ما به لحاظ منابع طبیعی از بهترین‌های منطقه‌ و جهان است به طوری که رتبه چهارم منابع نفت و رتبه دوم ذخایر گاز را در جهان داریم که در مجموع رتبه اول ذخایر انرژی و تا ۸۰ سال آینده این ذخایر پاسخگو است.

وی ادامه داد: به لحاظ ذخایر معدنی تقریبا تمام عناصر جدول مندلیف در کشور ما وجود دارد و بیش از ۲۷۰ میلیارد تن ذخایر معدنی در کشور وجود دارد که تقریبا ۵۰ میلیارد تن آن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از نظر موقعیت ژئوپلتیک، نیروی انسانی و جایگاه تاریخی هم کشور ما جایگاه بالایی دارد، اما نکته این ‌جاست که با تمام موارد ذکر شده وضعیت تولید ملی ما آن طور که باید باشد نیست؛ لذا لازم است بتوانیم استفاده بهینه‌ای از منابع ذکر شده داشته باشیم و این در شرایطی است که دشمن سعی می‌کند تا قدرت مانور ما را در درآمدهای ارزی کاهش دهد و اجازه رشد اشتغال و اقتصاد ما را بگیرد.

* سرمایه های ایرانی به سمت تولید برود
رئیس اتاق بازرگانی تهران، با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص حمایت از تولید ملی، کار ملی و سرمایه ملی اظهار داشت: سه نکته‌ای که مقام معظم رهبری اشاره داشتند اهداف بسیار ارزشمندی است و با رعایت آن می‌توانیم به دستاوردهای بسیار مهمی در اقتصاد برسیم.

وی با بیان اینکه کشور ما در حال حاضر حدود ۲ میلیون شغل جدید لازم دارد، اظهار داشت: سرمایه‌های فراوان ایرانی و خارجی در کشور وجود دارد که با ایجاد شرایط مناسب می‌تواند در بخش تولیدی کشور سرمایه‌گذاری شود.

* باید برنامه عملیاتی داشته باشیم
آل‌اسحاق گفت: برای رسیدن به اهداف فوق تنها خواستن کافی نیست باید برنامه عملیاتی داشته باشیم. دولت به عنوان قوه مجریه باید برنامه‌ریزی کند، مشکلات تولید را بردارد و تولید اولویت اول تصمیم‌گیری‌های دولت باشد؛ باید بروکراسی، فرآیندها، مقررات و آیین‌نامه‌هایی که بر سر راه تولید ایجاد مانع کرده است برداشته شود. تولید کننده نباید هزینه بروکراسی را بپردازد.

وی افزود: دولت باید بخش تولیدرا در اولویت همه برنامه‌ها قرار دهد به طوری که در فاز اول هدفمند کردن یارانه‌ها که اجرای آن مایه افتخار بوده و قابل تقدیر است و با درایت در بخش مصرف مصرف حمایت قرار گرفت،در فاز دوم تولید در اولویت باشد.

* دولت بدهی پیمانکاران را پرداخت کند
رئیس اتاق بازرگانی تهران، گفت: دولت باید بدهی خود به پیمانکاران را پرداخت کند و با پرداخت این بدهی مشکلاتی که تولید کنندگان و پیمانکاران دارند به حداقل ممکن برسد.

وی افزود:در سایه تحریم بدخواهان و به تعبیر مقام معظم رهبری توهمی که آنها داشته‌اند تنها ۲۵درصد از واردات ما گران شده است که این رقم در حدود ۱۵ میلیارد دلار است،در حالی که هر بشکه نفت ایران از ۷۰ دلار به ۱۳۰ دلار رسیده است و در این میان در حدود ۶۰ تا ۷۰ میلیارد دلار درآمدهای کشور افزایش یافته است؛ اما نکته در اینجاست که هزینه ۱۵ میلیارد دلاری واردات را مردم و تولیدکنندگان می‌پردازند اما درآمد ۷۰ میلیارد دلاری از افزایش قیمت نفت در صندوق دولت می‌رود.

آل اسحاق ادامه داد: اگر قرار است از تولید حمایت کنیم بخشی از هزینه‌های تولید را باید دولت جبران کند، همان طور که در جنگ نظامی هم مردم و دولت با هم هزینه‌ها را تحمل کردند؛ نمی‌شود هزینه‌ها را مردم بدهند درآمد در جیب دولت برود اگر قرار است از تولید حمایت کنیم باید مقداری از هزینه‌ها را دولت تقبل کند.

* دولت هزینه های تولیدی را از محل افزایش قیمت نفت بدهد
آل‌اسحاق گفت: چه اشکالی دارد که دولت بخشی از هزینه بیمه‌های تولید، بخشی از هزینه‌های مالیات و بخشی از هزینه‌های حمل و نقل را تقبل کند، دولت باید برنامه‌ریزی کند تا بتواند از بخش تولید حمایت لازم را انجام دهد.

وی افزود:حال و هوای مجلس جدید باید به سمت حمایت از تولید سوق داده شود.فضای مجلس فضای حمایت از تولید باشد و یک فراکسیون قوی حمایت از تولید تشکیل شود.

آل‌اسحاق گفت: قوه قضائیه هم باید فضای امنیت و حمایت از سرمایه‌گذاری را در کشور فراهم کند.

وی افزود: اگر رسانه‌ها و صدا و سیما هم جزو حاکمیت به شمار بیاید،باید با فضاسازی مناسب فضای نشاط و امید در کشور ایجاد کنند و فضای کسب و کار برای یک حرکت جدید و پرشتاب مهیا شود.

* تولیدکنندگان کیفیت و قیمت را منطقی کنند
آل‌اسحاق گفت: تولید کنندگان باید بدانند فرصتی که ایجاد شده است،فرصت بسیار بالایی است و تولید کنندگان باید در فضای رقابتی از نظر کیفیت و قیمت و خدمات پس از فروش بتوانند با رقبای خود رقابت کنند،چرا که بخش تولیدی ما قدرت رقابت با رقبا را دارد.

آل‌اسحاق گفت: تولیدکنندگان باید به بالا بردن بهره‌وری توجه لازم را داشته باشند و با ایجاد انگیزه و همچنین آموزش نیروی انسانی موجب افزایش بهره‌وری در بخش تولیدی کشور شوند.

* تولید علم و فن‌آوری و تکنولوژی، تولید ارزشمند ملی است
وی افزود: تولید علم و تولید فن‌آوری و تکنولوژی تولید ارزشمند ملی است.ما معتقدیم تولیدات داخلی باید دانش‌محور هم باشد، لذا لازم است واحدهای مطالعات و تحقیق تشکیل شده و ارتباط بخش‌‌های تولیدی و دانشگاه‌ها نیز افزایش پیدا کند.

وی با اشاره به تولید محصولات با فن‌آوری بالا اظهار داشت: چگونگی استفاده از فضای سایبری و محصولات سایبری یکی از توانایی‌های بزرگ هر اقتصادی است به طوری که شهر حیدرآباد در هند سالی ۵۰ میلیارد دلار صادرات نرم‌افزار دارد و این امکان به مراتب بالاتر برای ما وجود دارد.

آل اسحاق ادامه دادکاصلا با هدف توسعه صادارت نرم‌افزار و آی‌تی بود که مقام معظم رهبری شورای عالی مجازی را راه‌اندازی کردند. آتیه قدرت در دنیا به حوزه سایبری مربوط است.

* مصرف کنندگان محصول تولید داخل را بخرند
رئیس اتاق بازرگانی تهران،‌گفت: در این میان مصرف‌کنندگان هم دو وظیفه بسیار مهم دارند،اول اینکه موارد مورد نیاز خود را از محصولات داخلی تهیه کنند که این مهم باعث اشتغال، کمک به تولید و رشد و نشاط اقتصادی می‌شود و دوم اینکه با خرید کالای داخلی پاتکی به سیاست دشمن بزنند، لذا با اعتقاد دینی و غیرت ملی باید جنس داخلی را خریداری کنند و از خرید جنس خارجی اجتناب کنند.

آل‌اسحاق گفت: عمده‌ترین عامل توسعه در کشور ما توسعه نیروی انسانی است که رشد آن در منطقه بالاتر از همه کشورها و نزدیک به شاخص‌های جهانی است اما باید برای نیروی کار جدید هم شغل ایجاد شود. در واقع کسانی که بیکار هستند بچه‌های خود ما هستند.

رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: در سال ۹۱ اولویت اول دولت مجلس و مردم باید حمایت از تولیدات داخلی باشد و درآمد حاصل از افزایش قیمت نفت باید صرف بخشی از هزینه‌های تولیدی شود.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×