اخبار نساجی

آمار صادرات و واردات میوه در ۵ سال گذشته

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

آمار صادرات و واردات میوه در 5 سال گذشته

گزارش جامع گمرک ایران از روند واردات و صادرات میوه طی پنج سال گذشته نشان می‌دهد ارزش واردات «انواع میوه» طی سال‌های ۸۹-۱۳۸۵ همواره شاهد روندی روبه رشد بوده است…

به طوری که از رقم ۲۲۰ میلیون دلار در سال ۱۳۸۵ با ۶۹/۱۸۳ درصد رشد به رقم ۶۲۴ میلیون دلار در سال ۱۳۸۹ رسیده است؛ اما در سال ۱۳۹۰، واردات «انواع میوه» سیری نزولی را طی کرده و با کاهشی ۹۲/۱۳ درصدی در مقایسه با سال پیش از آن، به رقم ۵۳۷ میلیون دلار رسیده است.

همچنین تراز بازرگانی «انواع میوه» تازه و خشک‌کرده، در سال‌های ۹۰-۱۳۸۵، گرچه فراز و نشیب‌هایی را تجربه کرده، اما همواره مثبت بوده است. این رقم از یک میلیارد و ۳۵۵ میلیون دلار در سال ۱۳۸۵ به یک میلیارد و ۵۴۱ میلیون دلار در سال بعد افزایش یافته و پس از آن با کاهشی ۷۷/۳۴ درصدی به رقم یک میلیارد و ۵ میلیون دلار در سال ۱۳۸۷ رسیده است. این رقم در سال‌‌های بعد، با رشدی پیاپی به ترتیب به یک میلیارد و ۲۲۵ میلیون دلار و یک میلیارد و ۵۷۱ میلیون دلار رسیده و در سال ۱۳۹۰ نیز رقمی بالغ بر یک میلیارد و ۶۴۱ میلیون دلار بوده است.

در بررسی سهم «انواع میوه» از کل واردات کشور، ارقام سال گذشته، نشانگر سهم اندک این دسته از محصولات در بین کل کالاهاست. سهم وزن و ارزش «انواع میوه» از کل واردات سال ۱۳۹۰، تنها در حدود ۰۲/۲ درصد از وزن و ۸۷/۰ درصد از ارزش بوده است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

براساس این گزارش، روند صادرات «انواع میوه»، در این سال‌ها، افت و خیزهای بسیاری را به خود دیده است. صادرات انواع میوه‌جات از رقم یک میلیارد و ۵۷۵ میلیون دلار در سال ۱۳۸۵ به یک میلیارد و ۸۳۱ میلیون دلار در سال بعد افزایش یافته و سپس با کاهش ۵۱/۲۸ درصدی به رقم یک میلیارد و ۳۰۹ میلیون دلار در سال ۱۳۸۷ رسیده است. این رقم در سال‌های ۱۳۸۸ و ۱۳۸۹ به ترتیب حدود یک میلیارد و ۷۷۹ میلیون دلار و ۲ میلیارد و ۱۹۴ میلیون دلار بوده و در سال ۱۳۹۰، با کاهشی ۷۶/۰ درصدی در مقایسه با سال پیش از آن، به رقم ۲ میلیارد و ۱۷۸ میلیون دلار رسیده است.

رقم صادرات «انواع میوه» در سال‌های مورد مطالعه، به طور متوسط ۷۶/۴ برابر رقم واردات آن بوده است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×