اخبار فرش ماشینی

ایجاد پنجره واحد تجاری در صنعت فرش کلید خورد

معاون توسعه فناوری اطلاعات و تجارت الکترونیکی وزارت بازرگانی گفت: اولین گام در ایجاد پنجره واحد تجاری به صورت پایلوت در صنعت فرش برداشته شد.

به گزارش سرویس اقتصادی برنا به نقل از شابا، “محمدصادق مفتح” در مراسم انعقاد تفاهم‌نامه همکاری مشترک بین مرکز توسعه تجارت الکترونیکی و مرکز ملی فرش با بیان اینکه با امضاء این تفاهم‌نامه اولین گام در ایجاد پنجره واحد تجاری به صورت پایلوت در صنعت فرش برداشته شده‌، اظهارداشت: انعقاد این تفاهم‌نامه در رشد صادرات و مبادلات فرش دستباف کشور موثر است.

وی با اشاره به نقش و جایگاه فرش در بازرگانی داخلی و خارجی، ارزش صادرات فرش در سال گذشته را ۵۵۶ میلیون دلار اعلام کرد و افزود: فرش مقوله‌ای است که درآمد آن نصیب اقشار ضعیف و کم درآمد ‌شده و مانعی برای مهاجرت اقشار روستایی از روستاها به شهرها به شمار می‌آید و از این جهت برای کشور بسیار حائز اهمیت است‌.

مفتح توسعه پنجره واحد تجارت را یکی از بزرگ‌ترین وظایف وزارت بازرگانی و مرکز توسعه تجارت الکترونیکی اعلام کرد و گفت: از سوی دیگر این مهم گام بزرگ و موثری در تسهیل روابط تجاری، کاهش زمان صادرات و واردات و کاهش هزینه‌ها دارد.

معاون توسعه فناوری اطلاعات و تجارت الکترونیکی ادامه داد: تلاقی این دو پروژه منجربه انعقاد تفاهم نامه‌ای بین مرکز توسعه تجارت الکترونیکی و مرکز ملی فرش ایران شده است.

این مقام مسوول با بیان این مطلب که اولین گام در ایجاد پنجره واحد تجاری به صورت پایلوت در صنعت فرش برداشته شده است، انعقاد این تفاهم‌نامه را در رشد صادرات مبادلات فرش موثر دانست و بیان کرد: برخلاف سایر پروژه‌هایی که اجرایی شدن آن نیازمند فرهنگ‌سازی بین آحاد مردم جامعه است اجرای این پروژه نیازمند فرهنگ‌سازی بین مسوولان شور است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

مفتح ایجاد پنجره واحد الکترونیکی را یکی از پنج کار مهم در معاونت توسعه فناوری اطلاعات و تجارت الکترونیکی برای بهبود فضای کسب و کار در کشور برشمرد و گفت: در آینده نزدیک شاهد عملیاتی شدن پنجره واحد تجارت در صنعت فرش دستباف خواهیم بود.

در ادامه این مراسم “فیصل مرداسی” رییس مرکز ملی فرش، فرش را یک محصول سنتی دانست و با اشاره به قدمت این هنر‌ ـ صنعت در بازارهای جهانی، اظهار داشت: در کنار هم قرار گرفتن فرش به عنوان محصولی سنتی و پنجره واحد به عنوان یکی از فناوری‌های روز دنیا‌، بسیار حائز اهمیت است.

وی با اشاره به جایگاه فرش دستباف در تولید و اشتغال کشور، گفت: هم‌اکنون بیش از یک میلیون نفر در این حوزه مشغول به فعالیت هستند ضمن اینکه جمعیت و نیروی کار بالفعلی در این بخش وجود دارد که در صورت رونق فضای کسب و کار، می‌توانند مشغول به فعالیت شوند.

رییس مرکز ملی فرش ایران توجه به مقوله فرش دستباف در برنامه پنجم توسعه را مورد توجه قرار داد ودر این باره گفت: جالب است که در میان برنامه‌های توسعه اقتصادی کشور برای اولین بار فرش دستباف با حکم توسعه در بخش روستایی جهت‌گیری مستقلی را به دست آورده است.

مرداسی با بیان این مطلب که فرش دستباف از بعد تجارت پس از پسته و آهن سومین کالای صادرات غیرنفتی کشور محسوب می‌شود، گفت: با صادرات گمرکی این هنر صنعت جدای از صادرات چمدانی آن ۵۰۰ الی ۶۰۰ میلیون دلار ارز نصیب کشور می‌شود.

وی توسعه تجارت الکترونیکی را یکی از شاخص‌های مهم هدف‌گذاری شده این مرکز برای سال ۹۰ اعلام کرد و تصریح کرد: در این رابطه باید اقدامات گسترده‌تری در زمین فرهنگ‌سازی ذینفعان صورت گیرد.

گفتنی است، در پایان این مراسم تفاهم‌نامه همکاری مشترک بین مرکز توسعه تجارت الکترونیکی و مرکز ملی فرش ایران به امضا رسید.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×