اخبار نساجی

نیکزاد: ملک کلنگی گران نشده است/ بنگاه‌داران: قیمت زمین ۴۰ درصد افزایش یافت

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

نیکزاد: ملک کلنگی گران نشده است/ بنگاه‌داران: قیمت زمین ۴۰ درصد افزایش یافت

در حالی که مسوولان وزارت راه و شهرسازی معتقدند که قیمت ملک کلنگی گران نشده است، گزارش‌های میدانی حکایت از رشد ۴۰ درصد قیمت زمین در دو ماه اخیر دارد.

زمزمه‌ آغاز خرید و فروش زمین و ملک کلنگی در روزهای پایانی نخستین سال از دهه ۹۰ به گوش می‌رسد؛ آن هم در شرایطی که به گفته مشاوران املاک، قیمت زمین در دو ماه گذشته و در پی تلاطم بازار ارز با افزایش ۴۰ درصدی و نسبت به سال گذشته با رشد ۵۰ درصدی همراه بوده است.

گرچه وزیر راه و شهرسازی در واکنش به رشد ۴۰ درصدی قیمت ملک کلنگی به پانا می‌گوید: شما می‌گویید ۴۰ درصد افزایش قیمت مسکن داشتیم، اما من می‌گویم مسکن گران نشده است.

علی نیکزاد با بیان این‌که مگر افزایش قیمت مسکن هم داشته‌ایم؟ افزود: زمانی که بحث نوسان شدید ارز و سکه در بازار پیش آمد، در زمینه زمین و مسکن مسایلی مطرح شد، اما رصد بازار حاکی از آن است که خرید و فروش مسکن در حداقل قیمت قرار دارد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

با این حال، بازار ملک کلنگی که هر ساله در ماه‌های پایانی سال با رشد معاملات و افزایش قیمت به‌دلیل ساخت‌وسازهای جدید روبه‌رو می‌شود.

مشاوران معاملات املاک معتقدند که به‌طور معمول نوسان قیمت املاک کلنگی در بهمن‌ماه تا حداکثر ۸ درصد افزایش می‌یابد، اما در سال‌جاری شاهد بودیم که رشد قیمت‌ها از دی‌ماه آغاز شد و بسیاری از فروشندگان تاکید دارند که قیمت‌ها باید با نرخ بازار ارز هماهنگ باشد.

این در حالی است که به گفته رییس کانون سراسری انبوه‌سازان، در گذشته خرید و فروش زمین و ملک در فصل چهارم سال از ثبات خاصی برخوردار بود و با توجه به شرایط فعلی، اگر تولیدکننده‌ای تصمیم برای خرید داشته باشد و با توجه به پیش‌بینی‌هایی که از رشد قیمت‌ها در سال آینده وجود دارد، در این زمان باید اقدام کند.

زبان بازار املاک

گزارش میدانی از خرید و فروش خانه‌های کلنگی در تهران حاکی از آن است که بیشترین افزایش قیمت‌ها در یک‌سال گذشته در مناطق شمالی بوده است. در شرق و جنوب تهران تفاوت قیمتی ناچیز و در غرب نیز تا حدودی تغییر قیمت‌ها را شاهد بوده‌ایم.

در حال حاضر ملک کلنگی در کوچه پس کوچه‌های اندیشه هر مترمربع ۳ تا ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است و همین ملک در منطقه عباس‌آباد مترمربعی ۶ تا ۹ میلیون تومان و کمی بالاتر یعنی سیدخندان تا ۴ میلیون تومان قیمت دارد.

به گفته بنگاهداران، در این محدوده با ۴۰۰ میلیون تومان تنها می‌توان یک خانه کلنگی ۱۰۰ متری خریداری کرد و اگر بساز و بفروش رقم پایین‌‌تری در جیب خود داشته باشد، باید رویای ساخت‌وساز در این منطقه را از ذهن خود دور کند.

نگاهی به اعداد و ارقام مشاوران املاک در مناطق شمالی نیز قابل توجه است. در محدوده ولیعصر هر مترمربع خانه کلنگی بین ۹ تا ۱۱ میلیون تومان به فروش می‌رود و در فرمانیه قیمت‌ها از ۶ میلیون تومان آغاز می‌شود و حتی به ۱۰ میلیون تومان نیز می‌رسد.

شاید همین ارقام بالا در مناطق شمالی، باعث شود بسیاری از بساز و بفروش‌ها به مناطق دیگر سوق پیدا کنند. در محدوده دبستان تا میدان سبلان شمالی ملک کلنگی ۲ میلیون و ۹۰۰ تا ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت دارد و در نظام‌آباد نیز قیمت‌ها از ۲ میلیون و ۵۰۰ تا ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان در نوسان است.

اما در محدوده خیابان گرگان و امام‌حسین قیمت‌ها کمی معقول‌تر است. در خیابان گرگان هر مترمربع ملک کلنگی به‌طور متوسط دو میلیون تومان قیمت دارد و در امام‌حسین از مترمربعی یک میلیون و ۴۰۰ تا دو میلیون و ۲۰۰ هزار تومان پیدا می‌شود. در خیابان بهبودی نیز هر مترمربع خانه کلنگی ۴ میلیون تومان و ستارخان ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش می‌رود.

در واقع به نظر می رسد، امسال ساخت و ساز متاثر از نرخ ارز با شرایط متفاوتی روبرو است و همگام و همراه نوسانات قیمت ارز در بازار حرکت می کند به طوری که پیش‌بینی فعالان بازار مسکن، افزایش ۲۵ درصدی قیمت زمین و ملک کلنگی در سال آینده است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×