اخبار نساجی

واردات ایران از افغانستان ارزا‌ن‌تر می‌شود

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و افغانستان گفت: کاهش تعرفه‌ کالاهای وارداتی از افغانستان در دستور کار قرار می‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، سید حمید سلیمی دیروز در نخستین همایش راهکارهای افزایش واردات ایران از افغانستان که در سالن اجتماعات سازمان صنعت و معدن خراسان رضوی برگزار شد اظهار داشت: مهم‌ترین هدف و دلیل تشکیل اتاق‌های مشترک به دلیل رفع مشترک دو کشور همتا است تا بتوان نیاز‌ها و مشکلات جمهوری اسلامی ایران را برطرف کرد.

نائب رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و افغانستان افزود: باید این مهم را دانست که اتاق‌های مشترک تنها متعلق به جمهوری اسلامی نیست و در تمامی کشور‌ها نیز سازمانی تحت عنوان اتاق‌های مشترک وجود دارد که در این مهم نیز جمهوری اسلامی ایران جزو کشورهای سرآمد است.

سلیمی بیان کرد: متاسفانه از ۱۰ سال گذشته تاکنون مهمترین مشکل ما در بحث ترانزیت به کشور افغانستان مسئله ویزا است که امیدواریم با تدابیر دولت جمهوری اسلامی ایران و جمهوری افغانستان نیز ویزا به گونه‌ای شود که در ورود و خروج چه به کشور ایران و چه به کشور افغانستان مشکلی وجود نداشته باشد و به گونه‌ای آزادانه باشد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

وی تصریح کرد: متاسفانه در رابطه دولت و اتاق مشترک و تصمیم گیران دولت نیز فاصله‌ای ایجاد شده است که این مهم سبب ضرر به اقتصاد دو کشور ایران و افغانستان می‌شود که در همین راستا ما به دنبال این هستیم همچون کشورهای غربی نیز دیگر مشکلی برای ورود به کشور افغانستان نداشته باشیم.

نائب رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و افغانستان گفت: برای اینکه بتوان تعرفه ورود به کشور افغانستان را کاهش داد دولت ایران نیز باید تعرفه هزینه ورود کالاهای وارداتی افغانستان را کاهش دهد که در این مهم نیز ما هم اکنون چانه زنی‌های لازم را انجام داده‌ایم که تاکنون به نتایج خوبی دست یافته‌ایم.

مشکلات گمرکی صادرات ایران به افغانستان برطرف می‌شود

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد مقدس، محمود سیادت عضو هیئت منتخب بازرگانی ایران در افغانستان نیز در نخستین همایش راهکارهای افزایش واردات ایران از افغانستان اظهار داشت: در حوزه صادرات از ایران به افغانستان باید به دنبال این باشیم که در حوزه گمرکات صادرات و یا واردات مشکلات موجود مرتفع شود.

عضو هیئت منتخب بازرگانی ایران در افغانستان افزود: بسیاری از مشکلاتی که سال‌های گذشته در حوزه صادرات از ایران به افغانستان و یا در حوزه واردات از افغانستان به ایران بوده است هم اکنون برطرف شده است که در همین راستا نیز تاکنون جلسات متعددی با اداره گمرکات، قرنطیه و سازمان جهانی بهداشت برگزار شده است که این مهم نیز در چارچوب قوانین دو کشور و قوانین بین المللی بوده است.

سیادت بیان کرد: با توجه به ظرفیت‌هایی که در دو کشور ایران و افغانستان وجود دارد باید ظرفیت‌های نا‌شناس شناسایی شده و باید این را دانست که بسیاری از قوانین ورود کالا‌ها به جمهوری اسلامی برای تمامی واردات به کشور است و تنها متعلق به کشور افغانستان نیست.

وی تصریح کرد: باید این را به خاطر داشت که افغانستان برادر و شریک جمهوری اسلامی ایران است و ما تنها مرزی به عنوان مرز جغرافیایی داریم و اگر نه در حوزه فرهنگی، دین، آئین و اعتقادات یکی هستیم که در همین راستا هر دو کشور نیز باید انتقال دانش بیان داشته باشیم.

عضو هیئت بازرگانی منتخب ایران در افغانستان گفت: براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته نیز دولت وحدت ملی و دولت تدبیر و امید جمهوری اسلامی ایران پیمانی تحت عنوان پیمان استراتژیک بین دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلامی افغانستان منعقد می‌شود.

۲ میلیارد دلار کالا از ایران به افغانستان صادر شد

مظفر علیخانی دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و افغانستان نیز در نخستین همایش راهکارهای افزایش واردات ایران از افغانستان اظهار داشت: خوشبختانه پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز روابط دو کشور ایران و افغانستان بهتر شده و هم اکنون شاهد رشد روابط این دو کشور هستیم.

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و افغانستان افزود: در ۱۰ ماه نخست امسال نیز میزان صادرات کالا از ایران به افغانستان افزون بر ۲ میلیارد دلار بوده و این در حالی است که واردات از این کشور نیز افزون بر ۲ میلیون دلار بوده که با توجه به ظرفیت‌های این دو کشور این مقدار بسیار کم است که باید با برنامه ریزی و برطرف کردن مشکلات موجود این مقدار را افزایش داد.

علیخانی بیان کرد: اگر نگاهی گذرا به کشور افغانستان در چندین سال اخیر داشته باشیم می‌توان مهمترین آن را تشکیل ائتلاف ملی و روی کار آمدن دولت مردمی و قبل‌تر از آن خروج نیروهای نظامی دانست که در همین راستا بنا بر سخنان ریاست جمهور دولت تدبیر و امید تعامل با تمامی کشور‌ها به ویژه افغانستان باید به صورت برد برد باشد.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه نیت جمهوری اسلامی ایران این است که هر دو کشوری که با یکدیگر تبادل دارند باید به صورت مساوی امتیازاتی را به دست آورند اما متاسفانه به علت اینکه هزینه ورودی ویزا برای دو کشور بسیار بالا است این مهم سبب شده تا بسیاری از کالاهای کشاورزی، خشکبار و صنایع دستی به صورت غیر مستقیم و غیر مجاز به جمهوری اسلامی ایران وارد می‌شود.

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و افغانستان گفت: یکی از مسائلی که ما به طور جد آن را پیگیری می‌کنیم این است که تجارت بین دو کشور آزاد شود و باید این را به یاد داشت که تا زمانی که بدنه اجرایی دولت ایران از واردات افغانستان مقاومت کند صادرات و واردات با مشکل روبرو می‌شویم که در همین راستا نیز در ۱۰ ماهه سال ۹۳ واردات از افغانستان کاهش و صادرات به این کشور افزایش داشته است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×