اخبار نساجی

جنب پل حافظ؛ در انتظار رشد بازار

 

جنب پل حافظ؛ در انتظار رشد بازار

بورس اوراق بهادار تهران در شرایطی دیروز شاهد تداوم افت شاخص با ثبت کاهش نزدیک به ۶۰واحدی شاخص کل بود که خریدهای مناسب معامله‌گران انتظار رشد بازار را ایجاد کرده است.

در بازار دیروز معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که رشد قیمت دلار در بازار آزاد نگرانی معامله‌گران در کاهش ارزش دلار و افت شرکت‌های دارای صادرات را کاهش داده بود. پس از یک روز افت روز دوشنبه ارزش هر دلار آمریکا به ۱۷هزار و ۸۰۰ ریال رسید و دیروز نیز این رشد ادامه یافت که این امر جو آرامی را برای گروه‌های متاثر از تغییرات قیمت دلار در بورس از جمله گروه پتروشیمی و فلزی حاکم کرد.

در بازار دیروز همچنین معامله‌گران با دقت تحولات سیاسی را در حوزه خارجی دنبال می‌کردند که در مهم‌ترین تحول دعوت وزیر امور خارجه کشورمان از قدرت‌های غربی برای کاهش تحریم‌ها تا پیش از برگزاری جلسه سوم خرداد بغداد قرار داشت.

در همین حال، تمرکز مسوولان سیاست خارجی بر مساله تحریم‌ها احتمال حصول توافقاتی در آینده را پر‌رنگ‌تر می‌سازد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

همچنین در صحنه مجلس سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۱ آخرین مصوبات این کمیسیون در لایحه بودجه ۹۱ را تشریح کرد.

محمدمهدی مفتح اظهار کرد: نرخ ارز در لایحه بودجه همان نرخ ارز مرجع یعنی ۱۲۲۶تومان تعیین شد؛ کمیسیون تلفیق بر اساس مصوبه خود نرخ ارز برای محاسبات در بودجه را ۱۲۲۶تومان قرار داد، ولی بر اساس احکام قانون برنامه ۵ساله پنجم رژیم ارزی ما شیوه‌ای شناور و مدیریت شده است و دولت و بانک مرکزی مکلفند که نرخ ارز را در همین حوالی مدیریت کنند، ولی ارز را به نرخ روز به فروش برسانند.

در بازار دیروز شروع عرضه سکه‌های

پیش خرید شده موجب بروز برداشت‌های متفاوت در میان معامله‌گران شده است. از یک دیدگاه برخی معامله‌گران این امر را نشانه‌ای از احتمال افت بهای سکه در آینده و افزایش اقبال به بورس می‌دانند. در مقابل گروهی نیز افت قیمت سکه و ارز را فرصتی برای خرید و انتقال دارایی از بورس به آن بازار تلقی می‌کنند.

در گروه فولادی دیروز اعلام قیمت‌گذاری و عرضه بلوک مدیریتی فولاد خوزستان به تشکیل صف خرید برای این نماد منجر شد، معاون سازمان خصوصی‌سازی دیروز اعلام کرد.

طبق آخرین مصوبه هیات‌ واگذاری مقرر شده بلوک ۵/۵۰ درصدی فولاد خوزستان به ارزش پایه ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در بورس اوراق بهادار عرضه شود.

این نخستین عرضه مدیریتی در یکی از سه غول فولاد ساز کشور به شمار می‌رود؛ این شرکت احتمالا با رقابت خریداران مواجه خواهد شد. همچنین برخی از منابع از احتمال خرید کنسرسیومی این شرکت نیز خبر می‌دهند. رقابت بر سر فولاد خوزستان احتمال نخستین حادثه بزرگ سال ۹۱در بورس را رقم خواهد زد. فولاد مبارکه، بانک‌های خصوصی و هلدینگ‌هایی نظیر امید می‌توانند در میان خریداران احتمالی فخوز باشند.

در گروه پتروشیمی دیروز دو شایعه کاهش قیمت‌ها به دلیل افت دلار و حذف سه درصد رشد روزانه قیمت محصولات پتروشیمی موجب محتاط حرکت کردن خریداران در بورس کالا و همچنین احتیاط در خرید سهام این شرکت‌ها شده است.

یکی از شایعات مطرح شده، حذف رشد روزانه سه درصد قیمت‌ها در رینگ پتروشیمی و بازگشت به قیمت‌های منفی ۱۵ درصد فوب و اجازه رقابت تا فوب یا فوب منهای ۵ از اول اردیبهشت است که تا حدی موجب شده خریداران با ترس و لرز اقدام کنند.

در گروه پتروشیمی، مدیر‌عامل هلدینگ پتروشیمی گسترش نفت و گاز پارسیان با اشاره به اینکه پتروشیمی‌ها ۴۰ درصد صادرات غیرنفتی را در اختیار دارند، اظهار کرد: درست است که درآمدهای ارزی روی درآمد کلی شرکت‌های پتروشیمی تاثیر‌گذار است، اما کاهش قیمت ارز تاثیر زیادی بر سودآوری این شرکت‌ها ندارد.

عزیزی با اشاره به اینکه رشد نرخ برابری ارز در اواخر سال گذشته و به آرامی روی داد، گفت: بر این اساس، سودآوری شرکت‌های پتروشیمی‌ها طی سه تا چهار ماه پایانی سال افزایش یافت.

عزیزی با اشاره به مجوز دولت برای فروش ارز به قیمت آزاد به شرکت‌های پتروشیمی خاطرنشان کرد: بر این اساس پیش‌بینی می‌شود سود شرکت‌های پتروشیمی در سال جاری و به دلیل امکان فروش ارز به قیمت آزاد افزایش یابد.

وی با بیان اینکه شرکت‌ها ارز را در صورت‌های مالی با قیمت پایین پیش‌بینی کرده بودند، تصریح کرد: با توجه به این موضوع می‌توان گفت درآمد پتروشیمی‌ها نسبت به قبل کاهش نمی‌یابد.

عزیزی افزایش قیمت را در اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها مد نظر قرار داد و افزود: قیمت امروز خوراک در کشور ما برابر با کشورهای حاشیه خلیج فارس است و هرگونه افزایش قیمتی رقابت را برای ما سخت می‌کند.

رییس انجمن صنفی صنعت پتروشیمی با تاکید بر اینکه این صنعت نیازی به دریافت یارانه ندارد، افزود: حاضران این صنعت از دولت درخواست می‌کنند به جای یارانه قیمت خوراک را مشابه با قیمت در کشورهای حوزه خلیج فارس تعیین کند.

در گروه تجهیزات، مدیرعامل شرکت مدیریت پروژه‎های نیروگاهی ایران با اعلام اینکه آمادگی جایگزینی زیمنس آلمان در طرح‌های مختلف صنعت نفت و به ویژه پارس جنوبی را داریم، اظهار کرد: در حال حاضر طراحی، ساخت، نصب و راه‌اندازی توربوکمپرسورهای سه فاز ۱۳، ۱۴ و ۱۹ پارس جنوبی توسط مپنا در حال انجام است. روز گذشته اعلام شد، با ادامه وقت کشی زیمنس آلمان در ارائه گارانتی و تامین توربوکمپرسورهای فازهای جدید پارس جنوبی، تامین این تجهیزات پیچیده صنعت گاز به سازندگان داخلی واگذار شد. در این گروه مدیر مالی شرکت آذرآب گفت: مدارک مربوط به افزایش سرمایه شرکت اواخر سال گذشته به سازمان بورس ارسال شده، منتظر دریافت مجوز هستیم.

محمد جابری، درباره با برنامه افزایش سرمایه شرکت ۳۰ میلیارد تومانی آذرآب که از سال گذشته مطرح بوده، اظهار کرد: در مورد استفاده بهینه از تسهیلات قائل شده در آیین نامه اجرایی جزء ب بند ۷۸ قانون بودجه سال ۹۰ کشور (افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها)، اقدامات لازم طبق آیین‌نامه مذکور انجام و براساس ماده ۲۲ قانون بازار اوراق بهادار، مدارک لازم برای اخذ مجوز از سازمان بورس در اوایل اسفند ۹۰ ارسال شد.

در گروه معدنی دیروز نماد تازه وارد

صبانور صدرنشین تقاضای بازار برای خرید بود. این شرکت دیروز بیش از کل عرضه روز اول با صف خرید همراه بود. در این گروه دیروز اعلام شد: به منظور افزایش ظرفیت سنگ شکنی کارخانه تغلیظ طرح سنگ شکن دوم از شرکت چادرملو تعریف شد.

هزینه اجرای این طرح ۱۷۰ میلیارد و ۲۲۳ میلیون ریال برآورد شده است که این هزینه شامل بخش ارزی مبلغ ۷ میلیون و ۲۴۳ هزار یورو (نرخ هر یورو ۱۳ هزار و ۹۸۰ ریال) و بخش ریالی آن مبلغ ۶۸ میلیارد و ۹۶۶ میلیون ریال است. این طرح در حال حاضر با پیشرفت ۴/۹۶ درصد فیزیکی، پیش‌بینی شده است که در سه ماهه دوم سال جاری به بهره‌برداری برسد.

در گروه لاستیک و پلاستیک، دیروز لاستیکی سهند در شفاف‌سازی اعلام کرد: پیش‌بینی سود ۲۰ تومانی هر سهم شرکت لاستیکی سهند که با بازدهی ۲۰ درصدی سهام در سال جاری روبه‌رو شده بود، فعلا تغییری نمی‌کند.

شرکت لاستیکی سهند که با سرمایه اسمی ۱۴ میلیارد تومانی یکی از شرکت‌های کوچک بورسی به شمار می‌رود، از ابتدای سال جاری تا روز گذشته با افزایش قیمت هر سهم از ۱۳۵ به ۱۶۸ تومان و بازدهی ۲۰ درصدی روبه‌رو شده بود. به همین دلیل سازمان بورس از این شرکت خواست تا در مورد آخرین وضعیت پیش‌بینی سود هر سهم شفاف‌سازی کند.

در مجموع بازار دیروز بازاری با شاخص کاهشی، اما خریدهای مناسب بود که در آن شاخص کل با افت ۶۰واحدی به ۲۷هزار و ۱۸۵واحد رسید. ارزش معاملات دیروز به ۹/۴۴میلیارد تومان رسید که ۳۳/۸درصد آن را معامله ۳/۲میلیون سهمی فولاد خوزستان تشکیل داد. از ۲۱۶نماد مورد معامله نیز ۱۱۴نماد با کاهش ارزش و ۹۶نماد با رشد ارزش معامله شدند

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×