اخبار فرش ماشینی

المپیک ماشین آلات نساجی در آلمان؛ ایتما ۲۰۰۷

پانزدهمین دوره نمایشگاه ایتما در شهر مونیخ آلمان از تاریخ ۲۲ الی ۲۹ شهریور ماه سال جاری (۱۳ لغایت ۲۰ سپتامبر ۲۰۰۷) برگزار گردید.

Image

نمایشگاه ایتما که برپایی آن از سال ۱۹۵۱ آغاز شده است، هر چهار سال یک بار برگزار می گردد و بطور متوسط حدود ۱۰۰۰۰۰ بازدید کننده و ۱۲۰۰ غرفه گذار را از سراسر دنیا به خود جذب می نماید. ایتما مسلماً برجسته ترین نمایشگاه صنعت ماشین آلات نساجی می باشد، چرا که مهم ترین مجتمع تجاری برای تولید کنندگان و علاقمندان از سراسر جهان است. به عبارت دیگر می توان گفت ایتما بهترین ویترین برای ماشین آلات نساجی دنیا است و تنها نمایشگاهی است که نمایش دهنده خطوط کامل تولید در نساجی با تمام جزئیات آن است.
محل برگزاری این نمایشگاه پس از ۱۶ سال به قلب صنعت جهان یعنی آلمان بازگشت. در دوره گذشته یعنی در سال ۲۰۰۳ بیرمنگام انگلستان پذیرای برگزاری نمایشگاه ایتما بود و در مجموع ۱۲۷۵ غرفه گذار از ۴۰ کشور، در فضایی به وسعت ۱۰۰۰۰۰ متر مربع (۱۸ سالن) در آن حضور یافتند. بیش از ۱۲۵۰۰۰ بازدید کننده از ۱۲۷ کشور که ۶۷% آنها اروپایی و بیش از ۲۴% آنها از آسیا و جنوب شرق آسیا و خاورمیانه بودند، از ایتما ۲۰۰۳ بازدید نمودند، و این بار نیز جدیدترین ماشین آلات نساجی دنیا در روزهای ۱۳ تا ۲۰ سپتامبر ۲۰۰۷ به نمایش گذاشته شدند. ایتما ۲۰۰۷ در مرکز جدید نمایشگاههای تجاری مونیخ که یکی از مدرن ترین محوطه های نمایشگاهی در جهان است، برگزار شد. مونیخ شهری است در مرکز اروپا که به آسانی می توان با هواپیما، قطار و یا ماشین سواری به آن دسترسی پیدا کرد و توانسته است جمع کثیری از غرفه داران و بازدید کنندگان را از سراسر دنیا به خود جذب نماید.
انجمن ماشین سازان نساجی اروپا CEMATEX ( شامل نه عضو از انجمن های ماشین  سازان نساجی اروپا )،  با همراهی انجمن ماشین سازان نساجی آلمان VDMA ، و شرکت   نمایشگاههای بین المللی مونیخ برگزار کننده پانزدهمین دوره ایتما بودند.
در این دوره از نمایشگاه حدود ۱۴۵۱ شرکت کننده (با ۸/۱۳% افزایش نسبت به سال ۲۰۰۳) از ۳۸ کشور جهان در ۱۷ سالن بسیار مدرن (شامل ۱۶ سالن بدون ستون) و در فضایی به مساحت ۱۰۲۰۰۰ متر مربع غرفه گذار بودند. سالن ها با توجه به نوع فعالیت غرفه گذاران دسته بندی و با نام های A1-A6، B1-B6، C1-C4 مشخص شده بودند. مشارکت فعال در این نمایشگاه نه تنها به دلیل اهمیت فوق العاده آن به عنوان بزرگترین نمایشگاه تجاری و صنعتی ماشین آلات نساجی دنیا بوده، بلکه جذابیت های شهر مونیخ به عنوان پایگاهی برای نمایشگاههای تجاری و صنعتی نیز موثر بوده است.
ایتما ۲۰۰۷ در مجموع ۱۱۸۰۰۰ بازدید کننده را از ۱۴۹ کشور جهان به خود جذب نمود که ۴۵% آنان برای نخستین بار بود که به این نمایشگاه می آمدند. تعداد بازدیدکنندگان غیر آلمانی ۹۵۰۰۰ نفر گزارش شده است. کشورهای آلمان، ایتالیا، هند، ترکیه، برزیل، فرانسه، سوئیس، اسپانیا، ایران و بلژیک ده کشور اول از نظر تعداد بازدیدکننده هستند. حدود ۱۲۰۰ بازدیدکننده نیز از مناطق امریکای مرکزی و جنوبی در   این نمایشگاه حضور یافتند.
ایتما ۲۰۰۷ نمایش گسترده ای از ماشین آلات و تجهیزات متنوع در تمامی بخش ها بود که آنها را می توان در دسته های زیر طبقه بندی کرد:
– ماشین آلات مقدمات ریسندگی، تولید الیاف مصنوعی، ریسندگی و تجهیزات کمکی مربوطه
– ماشین آلات پیچش، تکسچرایزینگ، تابندگی و تجهیزات کمکی مربوطه
– ماشین آلات تشکیل وب، باندینگ و تکمیل برای منسوجات بی بافت و نمدی و تجهیزات کمکی مربوطه
– ماشین آلات مقدمات بافندگی،بافندگی، تافتینگ و تجهیزات کمکی مربوطه
– ماشین آلات بافندگی حلقوی و جوراب بافی، تجهیزات کمکی و لوازم یدکی
– ماشین آلات حاشیه دوزی و گلدوزی و لوازم یدکی
– ماشین آلات شستشو، سفیدگری، خشک کن، چاپ، رنگرزی، تکمیل و تغذیه به ماشین، تجهیزات کمکی و لوازم یدکی
– ماشین آلات و لوازم یدکی برای صنعت پوشاک
– تجهیزات آزمایشگاهی برای تست و اندازه گیری و لوازم یدکی
– تجهیزات حمل و نقل، انبار کردن و بسته بندی و لوازم یدکی
– تجهیزات بازیافت، کاهش ضایعات و پیشگیری از آلودگی و لوازم یدکی
– نرم افزارهای مورد استفاده در طراحی، پردازش و نمایش اطلاعات برای تولید یکنواخت
– تولیدات و تجهیزات کمکی برای صنعت نساجی و پوشاک
– خدمات در صنایع نساجی و پوشاک
در ایتما ۲۰۰۷ تولید کنندگان ماشین آلات و لوازم جانبی، آخرین دستاوردها و پتانسیل های خود را به این مجمع بین المللی صنعتی عرضه کردند و در مجموع توانستند آن را به میدانی برای نوآوری ها تبدیل نمایند. از جمله شرکت کنندگان این نمایشگاه بزرگ، تولیدکنندگان برجسته ماشین آلات الیاف مصنوعی فیلامنتی بودند. بیش از ۱۰۰ غرفه گذار در این بخش به ارائه جدیدترین ماشین آلات و دستاوردهای خود در سالن های A3 تا A6 پرداختند که ۲۵% آنها را تولید کنندگان ماشین آلات Texturing ، Bulking و Crimping تشکیل می دادند.
در بخش منسوجات فنی و بی بافت تعداد غرفه گذاران ۶۴ تا بود که این میزان در دوره های گذشته بی سابقه بوده است. فضای اختصاص یافته در این بخش، دو سالن بود که نسبت به دوره گذشته دو برابر می باشد. در این سالن ها اقلام جدیدی شامل ماشین آلات تشکیل آیرودینامیکی تار عنکبوتی (وب) و چله پیچی بافندگی حلقوی و تار و پودی برای منسوجات فنی به چشم می خورد که در واقع انعکاس افزایش اهمیت منسوجات فنی و بی بافت در بازار سراسری است. افزایش روز افزون اهمیت فرآیندهای انجام شده روی منسوجات بی بافت (همچون عملیات تکمیل) موجب همجواری سالن های ماشین آلات منسوجات بی بافت با بخش ماشین آلات تکمیل شده بود تا بازدیدکنندگان بهتر بتوانند از این قسمت ها بازدید نمایند. بیش از ۱۰۰ تولید کننده نیز در زمینه محرک ها، هوای فشرده و تهویه مطبوع، حمل و نقل و بسته بندی شرکت داشتند. سازندگان ماشین آلات گلدوزی و همچنین ماشین آلات بافندگی حلقوی تخت که در دوره قبل در این نمایشگاه شرکت نکرده بودند، این بار حضور خود را اعلام نمودند.
اکثر شرکت کنندگان در ایتما، از کشورهای صنعتی بودند. کشور ایتالیا با ۳۷۷ غرفه رکورد غرفه گذاران را در ایتما ۲۰۰۷ ثبت کرد و بعد از آن آلمان با ۳۳۹ غرفه (در فضایی به مساحت حدود ۳۰۰۰۰ متر مربع) به عنوان یکی از بزرگترین کشورهای غرفه گذار در ایتما ۲۰۰۷ حضور یافت. حضور آلمان ها با افزایش ۴۶% نسبت به دوره گذشته چشمگیر بود.
کشور هند  با ۱۰۷ غرفه بزرگترین شرکت کننده در بین شرکت های غیر عضو CEMATEX بود.
بعد از آن ترکیه با ۹۱ غرفه و سوئیس با ۷۴ غرفه در رتبه های بعدی قرار می گیرند. تولید کنندگان ماشین آلات سوئیسی با تمرکز بیشتر در زمینه های صرفه جویی در مصرف انرژی، حفاظت محیط زیست و کاهش هزینه ها از طریق کاهش نیاز به تعمیر و نگهداری در این نمایشگاه حاضر شدند. چینی ها نیز در مقام ششم و با ۵۸ غرفه حضور فعال خود را اعلام نمودند.
حضور شرکت های آسیایی نیز نسبت به دوره گذشته افزایش چشمگیری داشته است. همانطور که اشاره شد، تعداد شرکت کنندگان چین با ۵۸ شرکت کننده به دو برابر دوره قبل رسید. فضای اختصاص یافته به شرکت های غیر عضو CEMATEX 2400 متر مربع بوده که نسبت به سال ۲۰۰۳ ۸% افزایش داشته است. افزایش سهم بازدیدکنندگان آسیایی را می توان در نتیجه افزایش نقش آسیا در تولید جهانی منسوجات دانست. از کشور ایران شرکت های آرشام کوشا، بوریا، پلاستو ماسوره کار، مهارت سمنان و مجله صنعت کهن در ایتما ۲۰۰۷ به عنوان نمایندگان صنعت نساجی کشور حضور یافتند. با این تعداد، ایران مقام بیستم را در بین ۴۱ شرکت کننده در نمایشگاه از لحاظ تعداد غرفه گذار دارد. نکته جالب اینکه شرکت کنندگان ایرانی در نمایشگاه ایتما ۲۰۰۳ بیرمنگام تنها ۲ شرکت بود که در این دوره به ۵ شرکت کننده افزایش یافته است. امید است در دوره های آتی ایتما و دیگر نمایشگاههای بین المللی شاهد حضور فعال تر شرکت های ایرانی در عرصه صنعت نساجی باشیم. لازم به ذکر است که مجله صنعت کهن به عنوان تنها رسانه ایرانی در نمایشگاه ایتما مونیخ، به معرفی توانمندی های صنعت نساجی ایران و منطقه خاورمیانه پرداخت که با استقبال بسیار خوب بازدیدکنندگان و شرکت کنندگان مواجه شد.

Image

نمایشگاه ایتما ۲۰۰۷ علاوه بر  عطف توجه به روند کنونی و آتی ماشین آلات نساجی، در زمینه آموزش و تحقیق نیز فعال بود که این فعالیتها برای اولین بار در تاریخچه ایتما انجام شده است.
بخش آموزش و تحقیقات که در آن بازدید کنندگان می توانستند به ترکیبی از تمام قسمت های نمایشگاهی دسترسی داشته باشند، در سالن B2 و در مساحتی به وسعت ۶۰۰ متر مربع مستقر بود. تعداد زیادی از کارشناسان به ارائه پروژه های جاری و دیدگاههای خود در زمینه صنعت نساجی و  پوشاک در قالب ۲۵ سخنرانی در قسمت ویژه سخنرانان پرداختند. در این بخش در مجموع ۳۰ موسسه تحقیقاتی، دانشکده و دانشگاه از ۱۳ کشور جهان شرکت داشتند. آلمان با ۱۴ شرکت کننده و بعد از آن ایتالیا با ۴ شرکت کننده، بزرگترین شرکت کنندگان در این بخش بودند. علاوه بر آنها، موسسات و دانشگاه های اروپایی، آسیایی و آمریکای شمالی نیز در این حوزه فعال بودند و در مجموع ۱۳۶۵ بازدیدکننده از این بخش بازدید نمودند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×