اخبار نساجی

الزام صادرکنندگان به حضور در مرکز مبادلات

 

الزام صادرکنندگان به حضور در مرکز مبادلات

دبیر انجمن نساجی بخشنامه اخیر گمرک را راهی برای تک نرخی شدن ارز دانست و گفت: صادرکنندگان مجبورند ارز خود را در مرکز مبادلات عرضه کنند، زیرا واردات کالا با ارز آزاد ممنوع است.

علیرضا حائری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با تشریح برخی ابهامات بخشنامه اخیر گمرک در مورد واردات کالا، اظهار داشت: براساس این بخشنامه، از اول آذر واردات کالا با منشاء ارز آزاد ممنوع است، زیرا در این بخشنامه تنها واردات با منشاء ارز مبادله‌ای یا مرجع پیش‌بینی شده است.

وی ادامه داد: دولت در جهت تک‌نرخی شدن ارز این تصمیم را گرفته است، تا همه صادرکنندگان مجبور باشند ارز خود را در مرکز مبادلات عرضه کنند و با این حساب، واردات کالا با ارز آزاد ممنوع است و کسی به دنبال خرید ارز از بازار آزاد نخواهد رفت.

دبیر انجمن صنایع نساجی تصریح کرد: با تصویب بخشنامه اخیر گمرک باید عرضه ارز مبادله‌ای به اندازه‌ای افزایش یابد که تمام نیاز وارد‌کنندگان تأمین شود، در حالی که طی سه ماه گذشته تنها حدود ۳۰ درصد از ثبت‌ سفارش‌های انجام شده توسط مرکز مبادلات منجر به گشایش اعتبار شده است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

* ارز صادراتی بی ارزش شد

حائری با بیان اینکه ارز حاصل از صادرات با بخشنامه اخیر گمرک ارزش خود را از دست داد، اظهار داشت: در این بخشنامه، واردات کالا با منشاء ارز آزاد از اول آذر‌ماه ممنوع اعلام شده، در حالی که بسیاری از وارد‌کنندگان نسبت به واردات محصول با ارز آزاد اقدام کرده‌اند و در حال حاضر محموله‌های زیادی در گمرک برای ترخیص وجود دارد.

وی با بیان اینکه دولت باید زمان اجرای بخشنامه‌ها را از قبل به تولید‌کنندگان و بازرگانان اعلام کنند تا بتوانند برای خرید از خارج برنامه‌ریزی کنند، تأکید کرد: با بخشنامه اخیر گمرک، دولت باید اولویت‌های ۸ گانه را به طور کامل پوشش دهد و ارز مبادله‌ای آنها را تأمین کند.

* پیمان‌سپاری ارزی صادرکنندگان

دبیر انجمن نساجی با اشاره به تهیه فرم‌هایی در گمرک برای صادر‌کنندگان، گفت: در این تعهد‌نامه‌ها از صادرکنندگان سؤال شده که ارز حاصل از صادرات را چطور می‌خواهید به کشور برگردانید.

وی افزود: به این ترتیب، برگرداندن ارز حاصل از صادرات به کشور حتمی است و صادرکنندگان باید توضیح دهند که به چه روشی این ارز را به کشور می‌‌آورند.

وی این نوع تعهد‌نامه را به منزله پیمان‌سپاری ارزی دانست.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×