اخبار نساجی

کسی دنبال این نیست که بخش خصوصی جانشین‌دولتی شود

هیچ کس به دنبال آن نیست که بخش خصوصی جانشین بخش دولتی در اقتصاد شود/نمی‌شود کالای مکشوفه قاچاق را در لب مرز‌ها ببینیم و‌‌ همان کالا را در جای دیگر بفروشیم‌و به این طریق کالای فوق را وارد اقتصاد کنیم.

ایلنا: رئیس اتاق ایران با اشاره به اینکه قاچاق یک پدیده جغرافیایی نبوده و نباید به صورت منطقه‌ای با آن برخورد شود گفت: قاچاق یک پدیده اقتصادی، اجتماعی و سیاسی است که مبارزه با آن مشارکت دولت، نیروهای انتظامی و همچنین آحاد مردم را می‌طلبد.

به گزارش خبرنگار ایلنا،محمد نهاوندیان در همایش سراسری بررسی روند اجرایی مصوبات دولت در عرصه مبارزه قاچاق کالا و ارز افزود: اگر مفهوم هماهنگی بخش‌های مختلف در این حوزه را در دستور کار قرار دهیم در مرحله برنامه ریزی، نظارت و اجرا پیشرفت خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه در مبارزه با قاچاق نمی‌توان تنها با سخت گیری در مرزهای ورودی به اهداف دست یافت گفت: نمی‌شود کالای مکشوفه قاچاق را در لب مرز‌ها ببینیم و‌‌ همان کالا را در جای دیگر بفروشیم‌و به این طریق کالای فوق را وارد اقتصاد کنیم.

رئیس اتاق ایران با اشاره به اینکه مصلحت اندیشی‌های جزیی نگرانه در حوزه قاچاق نباید به مصلحت اندیشی‌های بلند نگرانه آسیب بزند تصریح کرد: امروز سه اصل قانونمندی، شفافیت و قاطعیت باید با عنوان راهبرد اصلی در مبارزه با قاچاق مورد توجه قرار گیرد.

نهاوندیان به موضوع قانونمندی اشاره کرد و افزود: در مبارزه قاطعانه با قاچاق نباید با استفاده از روابط با فلان آقا یا فلان مسئول دولتی نسبت به تخلف کوتاه آمد. از سوی دیگر در مبارزه با این پدیده باید شفافیت لحاظ شود و ابایی از اطلاع رسانی در مورد تخلفات وجود نداشته باشد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

رئیس اتاق ایران در خصوص قاطعیت نیز عنوان کرد: اگر قرار شد کالایی وارد کشور نشود واقعا نباید وارد شود. رویه ناپسندی که در سالهای گذشته نسبت به فروش کالاهای قاچاق توسط سازمان اموال تملیکی ایجاد شده باید اصلاح شود متاسفانه این فرایند به یک بیزینس در اقتصاد ما تبدیل شده به طوریکه از یک محل کالای غیر قانونی را می‌گیرند و‌‌ همان کالا را در جایی دیگر با نامهای مختلف تطهیر کرده و می‌فروشند.

به گفته وی بهترین روش مقابله با قاچاق تسهیل فرآیند تجارت قانونی است تا زمانی که این فرایند اصلاح نشود انگیزه برای قاچاق همچنان وجود خواهد داشت.

نهاوندیان یکی از روش‌های مقابله با قاچاق را بهبود فضای کسب و کار عنوان کرد و گفت: امروز در ادارات و بخشهای مختلف دولتی شرایط سختی برای دریافت مجوزهای فعالیت وجود دارد. این شرایط به منزله آن است که گویا منتظر آن هستند یک فعال بخش خصوصی گذرش به دباغ خانه بیفتد تا پوستش را بکنند.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه اصل مشارکت فعالان اقتصادی در برنامه‌های مهم اقتصادی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است متذکر شد: هیچ کس به دنبال آن نیست که بخش خصوصی جانشین بخش دولتی در اقتصاد شود.

وی ادامه داد: حدود ۸۰ سال پول نفت را برای ایجاد شرکت‌های دولتی هزینه کردیم و حالا امروز که می‌خواهیم آن شرکت‌های دولتی را واگذار کنیم با عدم متقاضی برایشان روبرو هستیم. چرا که همه آن‌ها شرکت‌های زیان‌ده هستند این است حاصل چند سال دولت سالاری در اقتصاد.

نهاوندیان اضافه کرد: معتقدم که باید از اطلاعات و مشاوره تشکل‌های خصوصی در مبارزه با قاچاق استفاده کرد این حس را باید برای فعالان بخش خصوصی ایجاد کرد که در اتاق مسئولان برای شنیدن حرفهای آن‌ها به رویشان باز است.

وی با تاکید بر لزوم هوشمند سازی سیستم‌های نظارتی مطرح کرد: اتاق بازرگانی به سهم خود گامهایی در این راستا برداشته است که از آن جمله می‌توان به ارائه کارت‌های هوشمند بازرگانی اشاره کرد. از سوی دیگر تحت پوشش قرار دادن نظارت‌های هوشمند نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

نهاوندیان با بیان اینکه برای رفتارهای قانونی باید تسهیلات قانونی فراهم کرد گفت: امروز گمرک ما باید مورد حمایت جدی اعتبارات مالی قرار گیرد از سوی دیگر نیازمند تجهیز هر چه بیشتر پایه‌های تجاری کشور هستیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مبارزه با قاچاق را با ضد ارزشی کردن در فرهنگ عمومی جامعه می‌توان به یک رویکرد همگانی در کشور تبدیل کرد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×