اخبار فرش ماشینی

سخنرانی تورج ژوله در نمایشگاه گلیم و گبه

    موسسه فرهنگی اکو با همکاری نگارخانه آفرینه در آخرین روزهای دی‌ماه، میزبان مجموعه‌ای از بافته‌های گلیم ، گبه و آثاری از هنرمندان مدرن خواهد بود که در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه اجرای پرفورمنسی با حضور ۷ نوازنده نیز در نظر گرفته شده است.
   
    در این نمایشگاه که به منظور بررسی تشابهات بین نقوش گلیم و گبه و آثار تجسمی نقاشان مدرنیسم بر پا خواهد شد، علاوه بر ۶۰ تخته گلیم و گبه، تعدادی از آثار نقاشی مدرن از هنرمندانی چون ابراهیم یغمایی، محتشم مهدوی، و یوسف حسینی برای قیاس با نقوش گلیم و گبه در کنار این بافته ها به نمایش گذاشته می شود.
    برپایی این نمایشگاه ایده سحر اعلایی است و دستبافته‌های عشایری نیز از مجموعه خصوصی ابراهیم یغمایی به امانت گرفته شده است که این بافته‌ها بین ۶۰ تا ۱۲۰ سال قدمت دارند و برخی از آن‌ها برای فروش عرضه شده‌اند.
    قیمت آثار از ۲۰۰ هزارتومان تا ۱۳ میلیون تومان تخمین زده شده است که شامل ۶۰ تخته گلیم ، گبه، سفره، تاچه و جاجیم است.
   
    اجرای پرفورمنسی با حضور ۷ نوازنده از جمله برنامه‌های روز افتتاحیه این نمایشگاه است که این قطعه موسیقی را مهدی جلالی ساخته و توسط گروه یارآوا اجرا خواهد شد. حرکات نوازندگان را مهسا مجتهدی طراحی کرده و این حرکت به شکلی است که هر نوازنده، نوازنده بعد از خودش را رهبری می‌کند و داستانوار تا اتمام قطعه پیش می‌رود.
   
    این قطعه رادیکال، فضایی آبستره، گاهی به شدت آتونال و در قسمتی مینیمال، هم سو و هم جهت با آثار به نمایش درآمده را دارد.
    این قطعه برای پن پایپ، اوکارینا، هارمونیکا، ملودیکا، آکاردئون، گیتار باس و پرکاشن نوشته شده است که فضایی کاملا مدرن را داراست.
    اجرای این پرفورمنس با حضور ۷ نفر از نوازندگان گروه موسیقی یارآوا به رهبری مهدی جلالی انجام می شود.
   
    در کنار آثار هنرمندان ایرانی و دست‌بافته‌های عشایری ایران،‌مجموعه‌ای از آثار گلیم و گبه از دیگر کشور های عضو اکو همچون ترکیه، افغانستان و تاجیکستان، در حاشیه نمایشگاه به صورت اسلاید نمایش داده خواهد شد.
    تشابهات بین نقوش بافته ها با آثار هنرمندان مدرن از این جهت قابل بررسی است که چگونه زنانی از سرزمین های دور تجسمی مدرن داشته اند و آثارشان می تواند با این هنرمندان برابری کند.
   
    هدف از برپایی نمایشگاه بیان و ارائه پتانسیل های ناب هنری نهفته در نقوش گلیم ها و گبه ها و همچنین، تشابه آن با هنر مدرن امروز جهان و حس انتزاعی نقوش مذکور و تلاش برای پیشگیری از به فراموشی سپرده شدن این هنر ارزشمند عنوان شده است.
   

    در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه، تورج ژوله نویسنده و پژوهشگر فرش و دستبافته های ایرانی به عنوان سخنران اول به بررسی و معرفی اجمالی این آثار ، از دیدگاه کارشناسی و فنی می پردازد.
    و سپس سخنران بعدی پویا آریان پور هنرمند نقاش، آثار مذکور را از منظر هنر تجسمی و شباهت آن با نقاشی مدرن، بررسی خواهد کرد.
    سفرا و هیئت های دیپلماتیک تهران، میهمانان روز افتتاحیه خواهند بود.
   
    این نمایشگاه عصر روز سه شنبه ۲۴ دی ساعت ۱۶ در موسسه فرهنگی اکو افتتاح خواهد شد و تا ۲۶ همین ماه ادامه خواهد داشت.
   
    علاقه‌مندان می توانند در این روز ها بین ساعات ۱۰ تا ۱۹ از این آثار در موسسه فرهنگی اکو واقع در خیابان اقدسیه (موحد دانش) روبروی سفارت چین، خیابان بوستان، خیابان ناز، جنب رستوران نرگس دیدن کنند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×