اخبار فرش ماشینی

صنعت فرش ماشینی یا دو صد متر !!

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

به نظر میرسد بازار فرش حداقل تا ۱۰ سال آینده بسیار پر رونق باشد و با توجه به پتانسیل های موجود، نسل جوان تازه وارد به این بخش و مدرن شدن تکنولوژی های تولید قطعاً آینده درخشانی خواهد داشت. فرش با روحیات مردم ما اجین شده و حتی از مبلمان، دکوراسیون و… در خانه های ایرانی اهمیت بیشتری دارد. البته یکی از دلایل پیشرفت صنعت فرش ماشینی همان رقابت شدید بین تولیدکنندگان است. صنعت فرش ماشینی به مانند یک مسابقه دو ۱۰۰ متر است که شاید بین نفر اول و نفر دوم و سوم فقط چند صدم ثانیه اختلاف وجود دارد و همین صدم ثانیه هاست که نفر اول را مشخص می کند. امروزه تکنولوژی و فناوری های تولید، مدیریت، دسترسی به منابع تامین مواد اولیه و… برای شرکت های خوب بافندگی فرش تقریباً در یک سطح قرار دارد و این خلاقیت و نوآوری و البته آینده نگری مدیران برتر این صنعت است که یک شرکت را از دیگری موفق تر می کند. امروزه شرکت ها باید به روز باشند. در بخش فروش و توزیع هم این رقابت وجود دارد. البته این رقابت ها باید رقابت سالم باشد و نه رقابتی که به بدنه این صنعت و صنف فرش ماشینی لطمه وارد کند. در بخش فروش هم اگر یک فروشگاه جنس خوب به مردم ارائه دهد و مشتری را راضی و وفادار نگه دارد می تواند مطمئن باشد که از دیگران جلوتر است. فروشنده یا مدیر فروشگاهی که خود را به علم روز مجهز کرده است و رفتار با مشتری را آموخته و با ادب و خوش برخورد است قطعاً نتیجه آنرا خواهد دید. در تولید فرش نیز امروز دیگر یک طرح جدید نمی تواند بیش از یک سال عمر کند اما در سال های دورتر یک طرح سال های سال بافته می شد و به فروش می رفت.

◄لیبل های غیر واقعی؟
قطعا یکی از خطراتی که امروزه بازار فرش ماشینی را تا حدی تهدید می کند اظهارات غیر واقعی برخی شرکت ها در لیبل های فرش و مارک های تقلبی است. مثلاً کارخانه ای فرش تولیدی خود را با چندین نام مختلف وارد بازار می کند و یا بر روی فرشی که اصلاً ۷۰۰ شانه نیست لیبل ۷۰۰ شانه می چسبانند و یا الیاف مخلوط را با نام ۱۰۰ درصد اکرلیک معرفی می کنند و… معلوم هم نیست کدام نهاد یا سازمان باید جلوی این تخلفات آشکار را بگیرد. ما نسبت به مردم هم مسئول هستیم. این روزها دیگر فرش ماشینی حواله ای نیست که مردم مجبور به خرید آن باشند و اگر کمی به مردم آگاهی داده شود قطعاً چنین شرکت هایی بیش از چند سال دوام نخواهند آورد.

◄ رفتار با مشتری در یک فروشگاه فرش؟
اصولاً به طور ناخودآگاه همه مردم دنیا از اینکه مورد احترام و توجه قرار بگیرند حال خوبی پیدا می کنند و سریعتر می توانند ارتباط برقرار کنند. در وهله اول خریدار باید مورد احترام فروشنده باشد و در وهله دوم مشاوره صحیح به او داده شود و نباید صرفاً به فکر فروش جنس خود بود.
به طور متوسط هر مشتری راضی ۲ نفر را به خرید مجدد تشویق می کند ولی یک مشتری ناراضی تا ۵ نفر را از خرید آن کالا یا آن فروشگاه منصرف می کند یعنی اگر حتی مشتری جنسی را خریداری نکند بهتر از این است که جنسی را بخرد اما ناراضی از مغازه شما بیرون برود.

تهیه و تدوین: بهنام قاسمی

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×