اخبار فرش ماشینی

رفع موانع صادرات و حضور موثر در بازارهای جهان بسترساز توسعه پایدار

مسعود قاسمی دبیرکل اتاق بازرگانی استان البرز روز جمعه در گفت و گو با ایرنا، موفقیت در توسعه صادرات را مستلزم آگاهی کامل بخش تولید نسبت به نیاز بازار‌های بین المللی و منطقه‌ای دانست.

قاسمی افزود: دراین زمینه اتاق بازرگانی البرز ارایه مشاوره های ضروری به فعالان اقتصادی استان را در دستور کار قرار داده است تا محصولات مطابق با نیاز بازارهای مصرف خارجی تولید و صادر شود.
وی گفت: سال های طولانی تحریم ها موجب شد ازحرکت به سمت تولید محصولات قابل صادرات فاصله بگیریم و از حضور فعال در بازار رقابت صادرات جهانی محروم شویم.
وی با تأکید براین نکته که برای تحول در اقتصاد باید تولید را به مسیر تولیدات (یا محصولات)صادرات محور هدایت کنیم، اظهار کرد: کم توجهی‌ها به کیفیت کالای تولیدی، عدم بسته بندی مناسب و نیز ضعف در ارایه خدمات بعد از فروش از مشکلاتی است که به صادرات کشور لطمه وارد می کند.
دبیرکل اتاق بازرگانی البرز از عدم توان رقابت با تجارخارجی از لحاظ قیمت در برخی محصولات را مشکل مهم دیگری عنوان کرد که ضعف در توسعه صادرات را به همراه داشته است.
وی ادامه داد: دولت می‌تواند با تخفیف ها و یا معافیت های صادراتی در پایین آوردن قیمت تمام شده، به رقابتی شدن تولیدات کمک کند.

 

برخی هیأت های تجاری خارجی هدف فروش کالا را دنبال می‌کنند 

قاسمی گفت: برخی هیأت های خارجی در سفر به البرز هدف فروش کالا به ما را مطرح می‌کنند که این مساله با سیاست اقتصادی ما همخوانی ندارد.
وی افزود: تصور این هیات ها این است که ما همچون سالیان گذشته صرفاً خریدار و یا مونتاژ کننده محصولات آنها هستیم، اما در حین مذاکره به این واقعیت می رسند که ما فقط در چارچوب سیاست های اقتصاد مقاومتی حاضر به همکاری تجاری و سرمایه گذاری مشترک با آنان هستیم.
وی اضافه کرد: درصورتی می توانیم خریدار کالاهای مورد نیازمان از تجار خارجی باشیم که در مقابل آنان نیز خریدار کالاهای ما باشند.

وی تأسیس شرکت توسعه صادرات و اقتصاد استان البرز با مساعدت و همکاری شایان توجه استانداری و سایر ادارات استان را حرکتی بسیار موثر درمسیر توسعه صادرات عنوان کرد.
قاسمی اظهار کرد: این شرکت با هدف ایجاد مراکز تجاری برای بازاریابی و عرضه محصولات مان در خارج از کشور تاسیس شده است و درنخستین مرحله فعالیت این شرکت، مرکز عرضه محصولات صادراتی البرز با عنوان مرکز ‘البرزی – ایرانی’ در مسکو افتتاح شد.
وی افزود: شرکت توسعه صادرات استان البرز برای ایجاد مراکز عرضه محصولات صادراتی در دو کشور عمان و مجارستان به ترتیب به عنوان مراکزتجاری در کشورهای خلیج فارس و اروپا نیز اقدامات اولیه را انجام داده و مقدمات لازم فراهم شده است.
وی خاطرنشان کرد: انتخاب این کشورها با هدف سهولت به دست یافتن به بازار دیگر کشور ها انجام شده است.
برگزاری سمینارهای آموزشی برای حضور فعال در صادرات

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

وی برگزاری سمینارهای آموزشی برای تولید کنندگان و فعالان اقتصادی به ویژه در بخش کشاورزی را از اولویت های اتاق بازرگانی البرز ذکر کرد و گفت: انواع محصولات کشاورزی استان ازکیفیت خوبی برخوردار است ، اما متاسفانه به دلیل عدم نگهداری، بسته بندی ضعیف و حمل نا مناسب ، وضعیت صادرات این محصولات در حد انتظار نیست.
ضعف در بسته بندی و محرومیت از عرضه محصولات

وی افزود: در سفرهیات بازرگانی استان به مسکو که استاندار البرز در راس این هیات حضور داشتند شاهد عرضه محصولات کشاورزی ایران با کیفیت بسیار بالا بودیم، ولی متاسفانه به دلیل بسته بندی ضعیف و نگهداری نامناسب این محصولات مرغوب نتوانست بازار داغ مسکو را تصاحب کند.
وی از “ایجاد زیرساخت های مناسب” ، “قیمت” و “کیفیت” به عنوان سه فاکتور مهم برای حضور پر رنگ در بازار جهانی صادرات نام برد.
قاسمی افزود: هنگامی که بازار قطر برای کالاهای ایران باز شد، روزانه یکصد تن از محصولات کشاورزی استان البرز به آن کشور صادر می شد، اما متاسفانه به دلیل مشکلات ساختاری با گذشت یک هفته بازارمان را در آن کشور از دست دادیم.
مسعود قاسمی افزود: نبود زیرساخت‌های لازم و بالا بودن قیمت تمام شده از جمله مشکلاتی بود که در مسیرصادرات محصولات به قطر دست انداز ایجاد کرد.
وی اظهار کرد: وجود فرودگاه پیام در استان البرز می تواند به عنوان یک امتیاز بزرگ برای صادرات استان مطرح باشد، اما متاسفانه بنا به دلایل عدیده از جمله مشکلات عدم هماهنگی گمرک، قرنطینه و استاندارد با صادر کننده فعالان اقتصادی استان از امکانات این فرودگاه محروم شده اند که می تواند در صورت اجرای درست پنجره واحد این مشکل را حل کرد.
قاسمی در بخش دیگر از اظهاراتش گفت: متاسفانه برخی این تصور غلط و غیر منطقی را باور کرده اند که گمرک صرفاً برای ارایه خدمات به منطقه ویژه اقتصادی پیام دایر شده است، در صورتی که این گمرک متعلق به استان است و باید همه مردم و فعالان اقتصادی استان از خدمات آن بهره مند شوند.
وی ضرورت جدا شدن ورودی گمرک استان از منطقه ویژه اقتصادی پیام را مورد تاکید قرار داد و گفت: مسوولان ذیربط باید برای رفع مشکلات حاکم در این گمرک که در روند صادرات محصولات استان خلل ایجاد کرده چاره اندیشی کنند.
و ی عدم دسترسی به آمار و ارقام صحیح کالاهای صادراتی را یک معضل حاد عنوان کرد و عزم و اراده قوی و همکاری همه دستگاههای اجرایی برای استفاده همگان از سیستم اطلاع رسانی نوین “آی تی” را ضروری دانست.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×