اخبار نساجی

مطالبه چایکاران از محل فروش تضمینی برگ سبز چای تا اسفند ماه

درحالیکه چند روزی بیشتر به پایان سال باقی نمانده و از اریبهشت ماه برداشت جدید برگ سبز چای آغاز می شود، چایکاران هنوز بهای محصولشان را که از اردیبهشت تا مهرماه به صورت تضمینی فروخته اند، هنوز دریافت نکرده اند؛ این درحالیست که طی سالهای اخیر تاکنون سابقه نداشته چایکاران از محل فروش تضمینی برگ سبز چای تا اسفند ماه مطالبه داشته باشند.

به گزارش خبرنگار کشاورزی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، امسال بیش از ۱۳۱ هزار تن برگ سبز چای از چایکاران به صورت تضمینی خریداری شد که ۲۴ درصد آن درجه یک و ۷۶ درصد درجه دو بوده است که براساس نظر شورای عالی اقتصاد، نرخ خرید تضمینی در فصل زراعی امسال برای هر کیلوگرم برگ سبز چای درجه ی یک ۶۰۰ تومان و برای درجه دو ۳۳۰تومان لحاظ شده است که کل مبلغ خرید برگ سبز چایکاران کشور۵۰ میلیارد تومان بوده و دولت موظف است ۳۵ میلیارد تومان آن را از منابع اعتباری خود و ۱۵ میلیارد تومان باقی مانده را کارخانه داران تامین و به کشاورزان بپردازد اما تاکنون ۴۰ میلیارد تومان آن پرداخت شده و حدود ۱۰ میلیارد تومان باقی مانده است.

این درحالی است که چایکاران برای امرار معاش خود با مشکل مواجه هستند چراکه درآمد کشاورز برای گذران زندگی ساده آن هم در صورت تامین به موقع جوابگو است اما امسال چایکاران در چهار مرحله برداشت (از اریبهشت تا مهر ماه) محصول خود فروخته اند ولی بهای آن به صورت تدریجی و آن هم ناتمام دریافت کرده اند. از سوی دیگر در آستانه آماده سازی باغات چای برای تولید سال آینده قرار داریم و از چند روز دیگر باید برگ سبز چای سال ۹۱ را برداشت کنیم …

اما مشکلات چایکاران و صنعت چای کشور به همین جا ختم نمی شود؛ از ۳۰ هزار تن تولید چای خشک داخلی تنها هفت هزار و ۵۰۰ تن تا هشت هزار تن در داخل کشور مصرف می شود و مازاد آن در انبارها باقی می ماند تا شاید صادر شود چراکه ۱۹۰ هزار تن چای سنواتی کشور به ارزش ۳۸۰ میلیارد تومان از ۱۵ سال گذشته در انبارها نگهداری شده و اکنون که قابلیت مصرف ندارد طبق مصوبه دولت باید کود شود اما برای کود شدن هم اعتباری ندارد.

از سوی دیگر سالانه ۱۱۰هزار تن چای خشک مورد نیاز کشور است که هفت هزار و ۵۰۰ تن آن از تولید داخل و بقیه از طریق واردات تامین می شود. این درحالی است که از ابتدای سال تاکنون ۲۰ هزار تن مجوز واردات چای صادر شده بدین معنا که بیش از ۸۲ هزار تن چای قاچاق وارد بازار مصرف شده است.

همچنین درحالیکه ممنوعیت هایی در بازار چای درنظر گرفته شده هیچ یک اجرایی نمی شود؛ در حالی که عرضه چای فله ای به دلیل جذب بالای آلودگی های هوا ممنوع بوده و همچنین واردات بسته های خارجی چای با وزن زیر ۱۰ کیلوگرم از سوی گمرک ممنوع الورود است، در مغازه های سطح شهر شاهد عرضه و فروش این محصولات ممنوعه اعم از چای فله ای و بسته های چای خارجی نیم کیلویی، یک یا دو کیلویی و … هستیم که هیچ برخوردی با این ممنوع ها صورت نمی گیرد؛ گویا که عرضه شان آزاد و بلامانع است!

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×