اخبار نساجی

گشایش اولین فاینانس چین در صنعت پتروشیمی/ تاثیر ایران در بازار جهانی متانول تا ۵ سال آینده

 

معاون مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی از گشایش اولین فاینانس چین در صنعت پتروشیمی خبر داد و گفت: طی ۵ سال آینده ایران صاحب ۲۵ میلیون تن متانول خواهد شد که تاثیر بسیاری بر بازار متانول جهان خواهد اشت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،محمد حسن پیوندی اظهار کرد: اکنون بزرگترین طرح تولید متانول دنیا به ظرفیت تولید سالانه دو میلیون تن در منطقه دیر در حال ساخت است و شرکت ملی صنایع پتروشیمی تمایل زیادی دارد تا سقف ٢٠ درصد سهام این پروژه را خریداری کند.

معاون مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در ادامه افزود : با افزایش عرضه و همچنین در پی تولید شیل گازها در آمریکا قیمت متانول تحت تاثیر قرار گرفته و کاهش خواهد یافت.

وی به تدوین نقشه راه صنعت پتروشیمی تا سال ۱۴۰۴ اشاره و اضافه کرد: ۶۷ طرح نیمه تمام از برنامه های چهارم و پنجم توسعه باقی مانده، که به طور متوسط از پیشرفت فیزیکی ۲۰ درصد برخوردارند، که کلیه این طرح‌ها در اختیار بخش خصوصی قرار دارد و بنابراین بحث اعتبار در کار نیست اما راهکارهایی برای تامین منابع مالی این طرح‌ها پیش‌بینی شده است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

معاون مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ادامه داد: منابع صندوق توسعه ملی که طبق قانون باید در اختیار بخش خصوصی قرار بگیرد اما با توجه به این که بهره‌برداری از این پروژه‌های نیمه کاره تاثیر بسیاری از خروج از رکود و اشتغال دارد توصیه کرده‌ایم برای تسریع در اجرای این پروژه‌ها ۵ تا ۱۰ میلیارد دلار از منابع صنوق توسعه ملی در اختیار شرکت پتروشیمی قرار بگیرد تا به تناسب با پیشرفت پروژه‌ها منابع را تزریق کنیم و در مقابل محصولات آنها را به عنوان وثیقه دریافت کنیم تا زمانی که از طرق تولیدشان بتوانند منابع صندوق توسعه ملی را باز گردانند.

وی پیشنهاد دیگر را پرداخت منابع به بخش خصوصی از طریق شرکت ملی صنایع پتروشیمی عنوان کرد.

پیوندی با تاکید بر جذاب بودن صنعت پتروشیمی ایران برای سرمایه خاطرنشان کرد:برای سرمایه گذاران ایجاد زیر ساخت در سواحل جنوبی خلیج فارس و دریای عمان به تنهایی سودآور است ودر مسیرتوسعه این صنعت باید خوراک لازم نیز تامین شود.

وی با بیان این‌که صنعت پتروشیمی هیچ گاه از ایجاد زیر ساخت ها ضرر نکرده است،خاطرنشان کرد: طرح های پتروشیمی عسلویه و به ویژه طرح های منطقه ویژه پارس جنوبی در نوع خود بسیار خوب طراحی و ایجاد شده‌اند و مشابه آنها در کشورهایی مانند عربستان با میلیاردها دلار هزینه برای طراحی ایجاد شده اند.

گشایش اولین فاینانس چین برای صنعت پتروشیمی

پیوندی به گشایش فاینانس چین در خصوص پتروشیمی سبلان اشاره و خاطرنشان کرد: به زودی این اتفاق فاینانس پتروشیمی مسجد سلیمان نیز گشایش می‌یابد و می توان گفت که صنعت پتروشیمی امادگی دریافت ٧ تا ١٠ میلیارد دلار فاینانس چین را دارد.

معاون مدیر عامل پتروشیمی متانول را برگ برنده برای کشور عنوان و اظهار کرد: حتی اگر به فاینانس چین نیز امید نباشد طرح‌های متانول در بهترین نقطه جهان و در حاشیه سواحل خلیج فارس و در نزدیکی بزرگترین مخزن گازی جهان قرار دارد که مشتریان آن هند و چین هستند و در نتیجه توجیه اقتصادی بالایی برای سرمایه گذاران دارد.

افزایش ۷ درصدی صادرات محصولات پتروشیمی در ۸ ماه سال جاری

وی به افزایش ۶ تا ٧ درصد میزان صادرات محصولات پتروشیمی ایران در ٨ ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه پارسال اشاره و خاطرنشان کرد: در حال حاضر صنعت پتروشیمی کشور با مصرف ۵ درصد از هیدروکربورهای مایع و گاز کشور بیش از ۴١ میلیون تن محصول به ارزش بیش از ٢١ میلیارد دلار تولید می کند.

پیوندی به وجود ۶۷ طرح نیمه تمام در صنعت پتروشیمی که بخشی از آنها مربوط به برنامه چهارم توسعه است اشاره و اضافه کرد:

موافقت اولیه با ایجاد بخش پتروشیمی در اوپک

پیوندی در ادامه درباره مطرح شدن پیشنهاد ایجاد بخش پتروشیمی در سازمان اوپک، تصریح کرد:صنعت پتروشیمی را به راحتی نمی‌توان تحریم کرد نفت خام یک کالا است اما پتروشیمی سبد بزرگی از محصولات و کالاهای متنوع است و تقاضای زیادی برای آن وجود دارد.

وی از موافقت اولیه با پیشنهاد مطرح شده از سوی ایران مبنی بر تشکیل بخش پتروشیمی در سازمان اوپک،خبر داد و اضافه کرد:دکتر غنیمی فرد نیز از این ایده دفاع کرد و انتظار داریم هر ۶ ماه جلسه ای تشکیل شود تا کشورهای نفت خیز را ترغیب کنیم که به جای صادرات مواد خام صادرات کالا داشته باشند زیرا ارزش افزوده حاصل از صادرات کالا بسیار بیشتر از خام فروشی است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×