اخبار نساجی

دیگر خام فروشی نمی کنیم

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

در چهل و چهارمین سالگرد تاسیس سازمان گسترش و نوسازی فرصتی را فراهم شد تا سرپرست وزارت صنایع و معادن حرف هایی را به میان آورد که خیلی ها را به فکر فرو برد و این سوال ایجاد شد که خودکفایی در برخی از بخش ها باید مدنظر قرار گیرد یا این که فقط در بخش هایی که پتانسیل آن وجود دارد، ایران؛ واژه خودکفایی را استفاده کند.
مهدی غضنفری گفت: ضرورتی وجود ندارد که ایران در تمام زمینه های صنعتی وارد شود و تصور خودکفایی را داشته باشد. ما باید به صنعتی ورود پیدا کنیم و تصور خودکفایی کامل را داشته باشیم که از هر حیث زنجیره آن کامل باشد و بتوانیم در یک مدت مشخص خودکفا شویم در این صورت می توان روی صادرات محصولات تولیدی کشور کار کرد و شرایطی را فراهم کرد که تولیدکنندگان در آن صنعت حرف اول را بزنند. او گفت: در تولید محصولات باید توازن صورت گیرد تا ما دیگر محکوم به خام فروشی محصولات اولیه نباشیم. متاسفانه تقسیم کار جهانی از سوی کشورهای سودجو به گونه ای صورت گرفته که ایران به محلی برای فروش مواد خام تبدیل شده است، لذا با تشکیل وزارت صنعت و معدن و تجارت باید این معادله را برهم زد و به نحوی برنامه ریزی در بخش صنعت و تجارت کرد که اگر تولیدات ایران نباشد سایر کشورها لطمه ببینند و در پی آن تحریم ها هم بی اثر شود.
سرپرست وزارت صنایع و معادن ادامه داد: یکی از نکاتی که این روزها بطور متناوب مورد بحث و بررسی قرار می گیرد و همه چیز از آن تاثیر می گیرد موضوع تامین منابع مالی است. در حال حاضر اولویت بحث ها تسهیلات بانکی است و این امر گلوگاهی برای ورود تکنولوژی، نیروی انسانی و احداث کارخانه ها شده است. البته نمی دانم که چه موقع از این گلوگاه عبور می کنیم اما امیدوارم با حل شدن این مهم بتوان به بحث های تخصصی صنعت پرداخت و مسائل پیرامونی، چالش صنعت نباشد. سرپرست وزارت صنایع و معادن خطاب به سازمان های توسعه ای گفت: متاسفانه سازمان های توسعه ای نسبت به اهدافی که برای آنها ترسیم شده، نمی توانند عمل کنند چرا که پولی برای هزینه کردن ندارند. برداشت اشتباه از اصل ۴۴ سبب شده سازمان توسعه ای بودجه کمی داشته باشد و این امر مانع فعالیت های توسعه ای خواهد شد. اختلال در فعالیت سازمان توسعه ای سبب شده در احداث پروژه های حساس و های تک از سایر کشورها عقب بمانیم. او چندین ماموریت جدید را برای سازمان های توسعه ای ترسیم و خاطرنشان کرد: تقویت بخش خصوصی، تامین منابع مالی، بازاریابی خارجی و صادرات، ایجاد خوشه ها و برندها و تنوع سبد مالی باید در دستور کار سازمان های توسعه ای قرار گیرد. همچنین تسریع در واگذاری زیرمجموعه سازمان های توسعه ای و دادن پول فروش آن به سازمان های توسعه ای می تواند به این عرصه کمک قابل توجهی کند.
در این مراسم همچنین وفایی معاون بهره برداری و نوسازی سازمان گسترش و نوسازی گزارشی را از عملکرد این مجموعه داد. او گفت: سازمان گسترش برای بازسازی واحدهای صنعتی آمادگی لازم را دارد، لذا بهتر است قبل از واگذاری مجموعه ها به بخش خصوصی نسبت به بازسازی آن اقدام کرد. وی همچنین به بحث جلوگیری از واردات کالااشاره و خاطرنشان کرد: سازمان گسترش و نوسازی برای مقابله با کالاهایی که مشابه آن در داخل کشور تولید می شود راهکارهایی را اتخاذ کرده که بزودی اجرایی خواهد شد.
وفایی در ادامه به اجرای طرح نوسازی ماشین آلات و تجهیزات شرکت نساجی قائم شهر جهت افزایش تولید از ۵ تن نخ در روز به ۵/۷ تن نخ اشاره کرد و گفت: طراحی و توسعه حداقل ۳پلت فرم خودرو با ۹۶۰ میلیارد ریال برای مدت ۱۸ ماه برنامه ریزی شده است.
همچنین طرح توسعه موتورهای هیبربدی و الکتریکی با ۹۰ میلیارد ریال در سال ۹۱ به بهره برداری خواهد رسید.
وی درباره پروژه های تولیدی سازمان گسترش به موضوع پارس جنوبی اشاره کرد و افزود: فاز ۱۶پارس جنوبی که به ۹۶ میلیون دلار سرمایه نیاز دارد تا اسفندماه به بهره برداری خواهد رسید. فاز ۱۴ پارس جنوبی هم با ۵۸۰۵ میلیارد ریال، سال ۹۲ وارد چرخه تولید خواهد شد.
صباغی معاون توسعه صنایع پیشرفته سازمان گسترش و نوسازی هم در ادامه به موضوع CH ها اشاره کرد. او یادآور شد: طراحی توربین های ۴هزار مگاواتی برای صنایع نفت و گاز کلید خورده و این امر می تواند سبب تولید برق و گرما شود.
او به موضوع تولید یک میلیون بشکه GTL (تولید فرآورده های مایع از گاز) اشاره کرد و افزود: تولید یک میلیون بشکه GTL در روز ۹۴ میلیارد ریال برای کشور درآمد خواهد داشت و البته سود خالص آن بدون کسر از مالیات ۵/۲۱ میلیارد ریال خواهد بود.

روزنامه ایران، شماره ۴۸۴۴

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×