اخبار فرش ماشینی

افزایش تورم در چین

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

تورم چین در ماه اوت افزایش یافت زیرا وقوع بدترین سیل طی یک دهه گذشته در این کشور موجب افزایش قیمت غذا شد و افزایش رشد صنعتی ادامه یافت.

به گزارش آسوشیتدپرس به نقل از دفتر ملی آمار چین قیمت مصرف کننده در ماه اوت نسبت به سال گذشته ۵/۳ درصد افزایش یافته است. این بیشترین سطح طی ۲۲ ماه گذشته است، اما نسبت به رشد ۳/۳ درصدی قیمت مصرف کننده در ماه جولای افزایش بزرگی محسوب نمی شود.
علت اصلی این افزایش جهش در قیمت غذا بود. توفان های تابستانی و سیل غلات را نابود و کشتیرانی را مختل کرد. این امر موجب شد قیمت غذا ۵/۷ درصد افزایش یابد.
شنگ لیون، سخنگوی دفتر ملی آمار چین گفت به طور کلی، شاخص قیمت مصرف کننده در هشت ماه نخست سال ۲۰۱۰ با نرخ سالانه ۸/۲ درصد افزایش یافته است. دولت چین در تلاش است نرخ تورم را در سال جاری در حدود ۳ درصد نگه دارد.
شنگ از نگرانی ها درمورد تورم فزاینده کاست و گفت: «عواملی وجود دارند که به افزایش قیمت ها دامن می زنند، اما فکر می کنم عوامل بیشتری هستند که موجب کاهش قیمت ها می شوند.»

رشد صنعتی در ماه اوت نسبت به ۴/۱۳ درصد در ماه جولای اندکی افزایش یافت و به ۹/۱۳ درصد رسید. علت این امر تداوم بهبود اقتصادی چین بود. به گفته شنگ «رشد صنعتی طی سه ماه گذشته بین ۱۳ درصد و ۱۴ درصد نوسان داشته است بنابراین واضح است که عملکرد صنعتی از رشد سریع به رشد باثبات تغییر کرده است.»
شنگ اعلام کرد هر ۳۹ بخش صنعتی چین در ماه اوت رشد داشته اند به طوری که صنعت نساجی ۶/۱۱ درصد، محصولات و مواد شیمیایی ۹/۱۲ درصد، تولید تجهیزات عمومی ۱/۲۰ درصد و تولید تجهیزات حمل و نقل ۶/۱۶ درصد رشد داشته است.

با توجه به این که انتظار می رود افزایش قیمت غذا تاثیری موقت داشته باشد، تحلیل گران پیش بینی می کنند تورم تحت کنترل باقی خواهد ماند. به طورکلی چین تا پایان سال همچنان شاهد کندی اندک در رشد صنعتی خواهد بود.
تام اورلیک تحلیل گر مرکز استون اند مک کارتی می گوید: «در یک بررسی دقیق تر، تورم تحت کنترل باقی می ماند و آمار رشد به تداوم کندی رشد اقتصادی در ماه های آتی اشاره می کند. در آمار ماه اوت موارد کمی بود که داستان کندی رشد و محو تورم در ماه های پایانی سال را تغییر دهد یا منجر به واکنش سیاسی از طرف دولت شود.»

بنا به اعلام شنگ تولید برق چین در ماه اوت نسبت به سال گذشته ۶/۱۲ درصد افزایش یافت و به ۳/۳۹۰ میلیارد کیلووات ساعت رسید. در این میان فروش خرده فروشی کالاهای مصرفی در ماه اوت به ۲۵۷/۱ میلیارد یوآن ( ۱۸۵ میلیون دلار) رسید و افزایش سالانه ۴/۱۸ درصدی را ثبت کرد. شنگ براین باور است که افزایش مصرف در ماه اوت عمدتا به دلیل فروش بهتر از انتظار خودرو بوده است.
سرمایه گذاری در کارخانه ها و دیگر دارایی های ثابت نیز ۸/۲۴ درصد افزایش یافت و در هشت ماه نخست امسال به ۱/۱۴ تریلیون یوآن(۱/۲ میلیارد دلار) رسید.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×