اخبار نساجی

افتتاح کارخانه مرغوبترین چادر مشکی ایران /Made in Iran ارزش شود

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

مدیرکل صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت از افتتاح رسمی کارخانه مرغوبترین چادر مشکی کشور خبر داد و گفت: لباس ایرانی با ترکیهای قابل رقابت است ولی به شرط افزایش کمیت در تولیدات و همچنین اینکه مارکساخت ایران برای مردم ارزش شود.

وی ادامه داد: چنین نمایشگاههای، نمایش میراث فرهنگی کشورمان است و وزارت صنعت نیز در حوزه صنایع نساجی و پوشاک از اینگونه تولیدات حمایت میکند، کما اینکه باید حمایتهای بیشتر از صنعت نساجی صورت پذیرد از جمله در مسئله بهره بانکی و همچنین سهم پرداختی برای بیمه تامین اجتماعی که باید توجه بیشتری صورت پذیرد.

ارزش افزوده در پارچههایی با مواد اولیه پشم، پنبه و ابریشم

نصرالهی به معرفی و حمایتهای توسعهای نسبت به بافندگان پارچههای سنتی اشاره کرد و گفت: تولید پارچههایی با مواد اولیه پشم، پنبه و ابریشم به واقع دارای ارزش افزوده بسیاری برای کشور است و ما نیز در وزارت صنعت تلاش میکنیم فعالان در این عرصه را با حوزه صنعت ارتباط بیشتری دهیم.

کیفیت محصولات نساجی مناسب است، چالش در کمیت است

مدیرکل صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت درباره جایگاه نساجی کشور نیز توضیح داد: صنعت نساجی کشور در مقایسه با دیگر صنوف صنعتی جایگاه مناسب و مطلوبتری دارد به هر حال باید به مسائل رکود صنایع نیز توجه داشت، با این وجود اگر واردات غیر رسمی در بخش نساجی را در نظر نگیریم، در شرایط پساتحریم صنعت نساجی ایران میتواند حرفی برای گفتن در دنیا داشته باشد زیرا معتقدیم بهجز کمیت، ما در کیفیت نساجی جایگاه قابل رقابتی داریم.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

افتتاح کارخانه مرغوبترین چادر مشکی ایران

نصرالهی با اشاره تشکیل کار گروه پوشاک در وزارت صنعت برای پرداختن به مباحث و مشکلات فعالان در این عرصه، علی الخصوص در زمینه تولید پوشاک از افتتاح کارخانه چادر مشکی در بهمن ماه امسال خبر داد و گفت: ما در گذشته نیز کارخانجات تولید چادر مشکی داشتیم ولی این کارخانه از نظر کیفیت، مرغوبترین چادر مشکی ایران را در شهرکرد تولید خواهد و امیدواریم با این تولیدات جدید وضعیت چادر مشکی در کشورمان از نظر قیمت و دسترسی مناسبتر شود.

کیفیت پارچه و چادر مهمتر از ارزانی

مدیرکل صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت با تأکید بر وضعیت تثبیت تعرفههای چادر مشکی که هم اکنون تعرفه گمرکی آن ۳۲ درصد است، عنوان کرد: شاید در وهله نخست دیدگاه مردم ارزانی پارچه و یا چادر باشد ولی مهمتر از آن تولید این محصولات ایرانی با کیفیت بسیار مناسب است.

جایگزین کارخانجات پیشرفته در قبال کارخانههای قدیمی نساجی

نصرالهی در پاسخ به سرنوشت کارخانجات نساجی که در برخی نقاط کشور از جمله در شهر ری تعطیل شدهاند، توضیح داد: این کارخانجات نساجی با قدمتی بیش از ۴۰ دهه و غالباً نیز دولتی بودند ولی جایگزین این کارخانجات به همت بخش خصوصی کارخانههای نساجی با تکنولوژیهای جدید راه اندازی شده است.

لباس ایرانی با ترکیهای قابل رقابت است ولی به یک شرط

وی درباره رقابت نساجی ایران با برخی کشورها از جمله ترکیه عنوان کرد: ایران در برخی از محصولات از جمله فرش جایگاه جهانی و خاص خود را دارد ولی در زمینههای چون پوشاک برای رقابت با کشورهای از جمله ترکیه، ما از نظر کیفیت قابل رقابت هستیم ولی مسئله مهم در بحث کمیت تولیدات است که باید به آن بیشتر بپردازیم.

“ساخت ایران” ارزش شود

مدیرکل صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت درباره مشکل بازار پوشاک کشور از جمله اینکه حتی تولیدات پوشاک ایرانی را به نام خارجی در بازار عرضه میکنند، صحه گذاشت و خاطر نشان کرد: این مسئله در وهله نخست به فرهنگ اجتماعی جامعه بر میگردد و باید مارک “ساخت ایران” برای مردم ارزش شود و شاهد آن نباشیم که افراد پوشاک ترکیهای را به لباس ایرانی ترجیح دهند.

گفتنی است، احیاء نساجی سنتی یکی از اقداماتی است که در کنار ارزشهای فرهنگی دستاوردهای اقتصادی بسیار زیادی هم در پی خواهد داشت. نمایشگاه “سیدار” جلوه ای نو از پارچههای دستبافت ایرانی گامی در جهت معرفی و احیاء نساجی سنتی ایران است که در موسسه فرهنگی اکو افتتاح شده است. براین اساس نمایشگاه “سیدار” از تاریخ یک بهمن الی ۴ بهمن ماه برپاست و علاقمندان میتوانند برای بازدید از آن همه روزه از ساعت ۱۰ صبح الی ۱۸ عصر به گالری دیپلماتیک موسسه فرهنگی اکو واقع در خیابان موحد دانش (اقدسیه)، کوچه ناز، پلاک ۱۰ مراجعه کنند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×