اخبار فرش ماشینی

میزان۴۵۰ میلیارد ریال اعتبار برای کمک به صنعت فرش دستباف جذب شده است

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

فرش دستباف

عبدالله بهرامی روز شنبه در نشست بررسی وضعیت شرکت های تعاونی فرش دستباف شهری کردستان در سنندج افزود: تامین بودجه و اعتبار صنعت فرش ضروری است مدیران استان باید در راستای تامین اعتبار مورد نیاز صنعت فرش با نمایندگان مجلس تعامل داشته باشند.
وی با اشاره به اینکه تخصیص منابع برای توانمندسازی فعالان صنعت فرش دستباف بهینه نبوده است، اضافه کرد: اتحادیه فرش دستباف شهری با عضویت بیش از سه هزار تعاونی بافندگان فرش دستباف در سطح کشور از حمایت های قانونی از جمله موارد مربوط به بودجه های سالانه محروم ماند.
وی تشکیل اتحادیه ها را از اصول بین المللی توسعه بخش تعاون عنوان کرد و بر حمایت جدی از اتحادیه و تعاونی ها برای حمایت موثر از تولید در بخش فرش تاکید کرد.
وی با اشاره به انعقاد قرارداد با بیمه تعاون گفت: انعقاد این قرارداد سبب بهره مندی فرش بافان از مزایای بیمه ای این طرح می شود در همین راستا فرش بافان می توانند به نمایندگی های این بیمه در سطح استان مراجعه و ثبت نام کنند.
وی از برگزاری نمایشگاه تخصصی فرش هفته آینده در تهران خبر داد و گفت: امید است این نمایشگاه فرصتی برای معرفی و ارائه محصولات فرش کردستان باشد.
او در همین راستا خواستار هماهنگی اتحادیه تعاونی تولید کنندگان فرش دستباف شهری کردستان با تعاونی ها شد.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان نیز در این نشست گفت: رونق صنعت فرش نقش مهمی در افزایش اشتغال، کاهش نرخ بیکاری، بهبود شرایط اقتصادی و افزایش درآمد خانوارها دارد.
احمد رشیدی وضعیت شرکت های تعاونی فرش دستباف شهری کردستان در سنندج، طرح ها و نقش های فرش سنندج و بیجار را منحصر بفرد و از برندهای معروف عنوان کرد و افزود: ساز و کارهای تولید تجاری و ثبت این برند به نام استان تقویت شود.
وی با اشاره به اینکه هم اکنون بازار فرش با رکود مواجه است گفت: نبود شرکت های مدیریت صادرات فرش و عدم آشنایی تولیدکنندگان استان با بازارهای صادراتی و بازاریابی از مشکلات این صنعت است.
وی اضافه کرد: توجه به سلیقه مشتریان و ایجاد ارزش افزوده در تولید فرش دستباف مهم بوده و برنامه ریزی در راستای بازیابی جایگاه صادراتی فرش کردستان در بازارهای جهانی باید مورد توجه قرار گیرد.
به گفته وی توسعه فرش دستباف استان نیازمند برنامه ریزی کلان، آموزش و فرهنگ سازی بوده و آموزش ها باید هدف صادرات استمرار داشته باشد.
رشیدی اظهارکرد: اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان به منظور توسعه فرش استان اقدام به برگزاری دوره های آموزشی تخصصی فرش می کند همچنین با هدف حمایت از بافندگان فرش دستباف و به منظور راستی آزمایی از بیمه شدگان فرش بافی، اقدام به گشت مشترک بازرسی می کند.
وی توجه به بازاریابی و بازار سازی را در این زمینه ضروری عنوان کرد و افزود: داشتن مزیت مطلق در تولید یک کالا یا خدمت، هیچ ارزشی ایجاد نمی کند مگر اینکه آن مزیت به مزیت رقابتی تبدیل شود و این امر در مورد سایر کالاهای مهم صادراتی کشور نیز باید مد نظر قرار گیرد.
۳۶ تعاونی فرش دستباف در سطح استان فعالیت می کنند، کردستان در زمینه تولید فرش رتبه هفتم کشور را به خود اختصاص داده است.
بافندگان کردستانی هر ساله هفت هزار متر فرش تولید و روانه بازارهای داخلی و خارجی می کنند، همچنین ۳۰ درصد فرش های تولید شده استان به کشورهای ایتالیا، آلمان، روسیه و چین صادر می شود.
اتحادیه سراسری تعاونی های تولید کنندگان فرش دستباف ایران در سال ۷۳ با مشارکت ۸۴ تعاونی شهرستان و اتحادیه استانی تحت نظارت وزارت تعاون تشکیل شد و بیش از سه هزار و ۲۶۰ تعاونی فرش دستباف شهری و روستایی را تحت پوشش دارد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×