اخبار نساجی

از هر ۸ برگ چک یک برگ برگشت می‌خورد

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان این که رکود در بازار موجب افزایش حجم چک‌های برگشتی می‌شود، گفت: چک‌های برگشتی زمینه رابرای بروز ناهنجاری‌های اقتصادی فراهم می‌کند.

شکور اکبرنژاد در گفت‌وگو با خانه ملت در تحلیل گزارش منتشر شده اخیر درباره حجم چک برگشتی در هشت ماهه ۹۰ که به میزان ۲۱ هزار میلیارد تومان بوده، گفت: زمانی که رکود اقتصادی در یک کشور حاکم باشد، کسانی که کالاهای خود را با چک خریداری کرده‌اند، توانایی فروش کالا را پیدا نمی‌کنند و به این ترتیب، قادر به پاس کردن چک‌های خود نخواهند بود.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی افزود: افزایش حجم چک‌های برگشتی، به رکود حاکم در بازار برمی‌گردد؛ زیرا بسیاری از کسبه از سر اجبار و ناچاری قادر به پرداخت دیون خود نمی‌شوند و چک‌های آنان برگشت می‌خورد.

وی با بیان اینکه رکودی که در حال حاضر دامن تمام اقتصاد ایران را گرفته است، دلیل اصلی افت شاخص اعتماد در بازار و افزایش حجم چک‌های برگشتی است، ادامه داد: برای جامعه‌ای مانند ایران با این همه منابع پردرآمد، چنین آماری از چک‌های برگشتی شایسته نیست.

اکبرنژاد کسادی بازار در مدت اخیر را به علت رد و بدل شدن چک‌های مدت‌دار در کشور ارزیابی و تصریح کرد: در حالی که صدور چک مدت‌دار تنها در اقتصاد ایران رایج است که در اقتصادهای پیشرفته این مساله به هیچ‌وجه مرسوم نیست.

وی توضیح داد: براساس قانون باید چک مطابق روز صادر شود، اما به‌دلیل کسادی بازار، افراد به امید اینکه در آینده با تجارت خود سود به‌دست می‌آورند، چک در مقابل کالا می‌دهند و کالا را اعتباری می‌خرند، اما پس از مدتی نمی‌توانند کالاها را بفروشند که این مساله منجر به برگشت خوردن چک‌های آنها می‌شود.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس هشتم یادآور شد: پس از این چک‌های افزاد برگشت می‌خورد زمینهناهنجاری‌های اقتصادی ایجاد و مردم به بازارهای زیرزمینی وام و نزول‌خوران می‌روند و باید هزینه‌های بهره بالا را پرداخت کنند که به هیچ‌وجه توان بازپرداخت آن را ندارند و این امر عواقب نامطلوبی دارد.

تازه ترین آمار نشان می دهد که تا آبان سال قبل حدود ۴۵۳ هزار ۵۰۰ ملیارد تومان چک در اتاق پایاپای بانکی مبادله شده که از این رقم ۲۱ هزار ۹۰۰ ملیارد تومان برگشت خورده است.

این رقم به لحاظ تعداد ۱۲ درصد بیش از دوره مشابه سال گذشته بوده است، از نظر مبلغ نیز حجم چک برگشتنی نزدیک به ۵ درصد رشد داشته است.در هشت ماه ابتدای سال نزدیک به ۳۲ میلیون برگ چک به ارزش ۴۵۳ هزار میلیارد تومان مبادله شده که از این رقم ۴ میلیون ۱۰۰ هزار برگ به ارزش ۲۱ هزار میلیارد تومان برگشت خورده است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×