اخبار نساجی

دو روند متفاوت سکه و دلار

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

دو روند متفاوت سکه و دلار

قبل از ظهر روز گذشته بازار داخلی با دنباله‌روی از بازار‌های جهانی با شتاب بیشتری به سوی قیمت‌های بالاتر حرکت کرد. هر قطعه سکه بهار آزادی با ۲۳ هزار تومان افزایش به ۶۶۵‌هزار تومان رسید تا رکورد بیشترین افزایش قیمت روزانه را در یک ماه گذشته ثبت کند. به گفته فعالان بازار، افزایش ۵۰ دلاری قیمت اونس در روزهای پایانی هفته قبل از دلایل ثبت این رکورد به حساب می‌آید.
به گزارش افکارنیوز به نقل از دنیای اقتصاد ، قیمت دلار آمریکا نیز روز گذشته دو روند متفاوت را تجربه کرد. هر دلار آمریکا تا ظهر روز قبل به ۱۷۱۰ تومان رسید، اما در بعد از ظهر به سطح ۱۶۸۵ تومان بازگشت.

صبح روز گذشته قیمت‌ها در بازار سکه و ارز دوباره افزایش یافت. قیمت سکه دیروز با تاثیر پذیرفتن از افزایش قیمت طلا در بازارهای جهانی و بالا رفتن قیمت دلار بازار داخلی گران شد و با ۲۳ هزار تومان افزایش تا ۶۶۵ هزار تومان بالارفت. قیمت سکه طرح قدیم نیز ۲۵ هزار تومان نسبت به قیمت روز پنج‌شنبه گران شد و به ۶۸۵ هزار تومان رسید. نیم سکه و ربع سکه نیز هر یک با ۵ هزار تومان افزایش به ترتیب به نرخ‌های ۳۳۵ هزار تومان و ۱۸۵ هزار تومان افزایش یافتند.
بر تابلوی برخی از سکه فروشان البته سکه طرح جدید ۶۷۰ هزار تومان و سکه طرح قدیم ۶۹۰ هزار تومان اعلام شده بود. سکه گرمی نیز ۱۰۵هزار تومان فروخته شد.

افزایش تقریبا ۵۰ دلاری قیمت طلا در بازارهای جهانی ازغروب پنج‌شنبه تا بامداد شنبه موجب شد تا قیمت سکه در بازار داخلی هم راستا با افزایش قیمت دلار به سطوح قیمتی گذشته بازگردد. همان طور که در گزارش روز قبل ارزیابی شد، قیمت فعلی برای سکه تقریبا با قیمت‌های جهانی متناسب شده است. دیروز نیز با در نظر گرفتن دلار ۱۷۰۵ و ۱۷۱۰ تومانی در بازار و نرخ ۱۵۹۲ دلاری بسته شده پایان معاملات جهانی، ارزش واقعی طلای موجود در سکه بدون در نظر گرفتن مالیات بر ارزش افزوده و سایر کارمزدها تقریبا ۶۴۰ هزار و ۷۵۰ تومان بود. بر این میزان اگر ۳۵ هزار تومان بابت مالیات بر ارزش افزوده و سایر کارمزدها بیفزاییم، قیمت آن تا ۶۷۵ هزار تومان جای افزایش داشت.

در بازار طلا نیز قیمت هر مثقال طلای خام ۱۷ عیار با ۱۲ هزار و ۳۰۰ تومان افزایش تا ۲۸۷ هزارو ۵۰۰ تومان گران شد. قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار بدون اجرت ساخت نیز با ۲۸۴۰ تومان افزایش به ۶۶ هزار و ۳۴۶ تومان رسید.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

در بازار ارز هم تا ظهر قیمت‌ها دوباره افزایش داشت. دلارآمریکا تا ۱۷۰۵ و حتی ۱۷۱۰ تومان هم افزایش یافت و حداقل ۴۵ تومان نسبت به قیمت آن در روز پنج‌شنبه گران شد. این شرایط البته تا ۵/۴ بعد از ظهر تغییر کرد و قیمت دلار به مرور در صرافی‌ها تا ۱۶۸۵ تومان افت کرد که در این شرایط امکان نوسان و کاهش بیشتر نیز برای آن وجود داشت. قیمت یورو نیز با ۳۵ تومان افزایش به نرخ ۲۱۹۰ تومان رسید. قیمت پوند انگلیس تقریبا در سطح ۲۷۰۰ تومان باقی ماند؛ اما نرخ صد ین ژاپن با ۷۰ تومان افزایش تا ۲۱۰۰ تومان تقویت شد.فارغ از تحلیل‌ها و عوامل تاثیرگذار در بازار، معمولا اول هفته قیمت ارز با یک شوک قیمتی مواجه می‌شود که به مرور واقعیت‌ها و نگرانی‌های موجود به شفافیت بیشتری در محتوا رسیده و به همین ترتیب قیمت‌ها واقعی‌تر می‌شود. این امکان دیروز نیز با رسیدن اخبار متفاوت از آینده تحولات منطقه بر رفتار فعالان بازار اثرگذار بود. دیروز برخلاف برخی روزها که عمده ارزها کاهشی بودند، همزمان با افزایش قیمت دلار و یورو، ین ژاپن، ریال عربستان، درهم امارات، دلار کانادا، دلار استرالیا، لیر ترکیه و حتی دینار عراقی نیز افزایش قیمت داشتند.

طلا در بازارهای جهانی

بامداد دیروز قیمت طلا در بازارهای جهانی با نرخ ۱۵۹۲ دلار بسته شد تا ۴۸ ساعت بعد در صبح دوشنبه دوباره به رقم تازه‌ای برسد و معاملات هفته دیگری آغاز شود. طلا در بازارهای جهانی در این هفته به طور متوسط نسبت به نرخ ۱۵۸۰ دلار هفته قبل ۱۲ دلار افزایش داشت؛ اما نسبت به نرخ ۱۵۴۲ دلاری اواسط هفته قبل تقریبا ۵۰ دلار افزایش ثبت کرد.در بازارهای جهانی نگرانی از تداوم بحران بدهی‌ها در منطقه یورو، خروج یونان از واحد پولی اروپا و اختلاف دیدگاه رهبران بر سر اجرایی شدن برنامه ریاضتی در برخی از کشورهای بحران زده این منطقه و همچنین دیدگاه متفاوت اولاند رییس‌جمهور جدید فرانسه ادامه دارد.

افت ارزش یورو تا جایی که منجر به افت شاخص‌های بورس و پناه بردن سرمایه‌‌گذاران به طلا شده، پیش رفته است. تجربه سال قبل نشان داد که به هنگام افت شدید شاخص‌های بورس اروپا، تقاضا برای خرید طلا جدی‌تر گرفته شده و در نهایت به افزایش قیمت طلا منجر شد؛ دلیلی که البته برخی از کارشناسان نسبت به آن تشکیک کردند.

دلایل ضرب سکه با تاریخ ۸۶

همچنین مدیر اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی با اعلام اینکه سکه‌ها از سال ۸۶ به این طرف با تاریخ همان سال ضرب می‌شوند، دلیل این امر را جلوگیری از خرید و فروش سکه با تاریخ سال‌های پایین‌تر با نرخ کمتر در بازار اعلام کرد. پیمان قربانی در گفت‌وگو با «مهر» با اعلام اینکه ضرب سکه در بانک مرکزی دائما در حال انجام است، گفت: ضرب سکه متوقف نمی‌شود.

مدیر اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی در پاسخ به این سوال که چرا سکه‌هایی که هم اکنون در بازار وجود دارد با سال ضرب ۸۶ و قبل از آن است؟ گفت: بانک مرکزی از سال ۸۶ به این طرف سکه‌هایی را که ضرب می‌کند با تاریخ سال ۸۶ است.

وی افزود: بانک مرکزی سکه‌هایی را که در سال‌های ۸۷، ۸۸، ۸۹، ۹۰ و ۹۱ ضرب کرده است با تاریخ ضرب سال ۸۶ بوده است.
مدیر اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی در مورد دلیل انجام این کار توسط بانک مرکزی عنوان کرد: با توجه به اینکه سکه فروشان و فعالان بازار سکه، با توجه به سال ضرب سکه نرخ برای آن تعیین می‌کردند، بانک مرکزی تصمیم گرفت که برای جلوگیری از انجام این کار سال ضرب سکه‌ها را پس از سال ۸۶ با همان تاریخ ضرب کند.

وی این اقدام را راهکار بانک مرکزی برای جلوگیری از خرید و فروش سکه با تاریخ‌های متفاوت با نرخ‌های متفاوت عنوان و تصریح کرد: به همین دلیل سکه‌هایی با تاریخ سال‌های بعد از آن در بازار وجود ندارد.
قربانی عنوان کرد: فعالان بازار سکه، سکه‌های سال‌های پایین‌تر را با نرخ‌های کمتری خریداری می‌کنند و به همین دلیل بانک مرکزی تصمیم گرفت که سال ضرب سکه‌ها را تغییر ندهد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×