اخبار نساجی

استراتژی راهبردی توسعه نداریم/ حمل و نقل مشکل صادرات است

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه توسعه پایدار نیازمند تدوین یک استراتژی راهبردی توسعه است، گفت: متاسفانه هنوز چنین استراتژی تدوین نشده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی ایران امروز با حضور در مراسم روز ملی صادرات با اشاره به اینکه مسلم است در رقابت جهانی تولیدات با کیفیت در حوزه صادرات می‌توانند موثرتر فعالیت کنند اظهار داشت: متاسفانه در طول سال‌های گذشته به دلیل عدم توجه به توسعه تولید در کشور هزینه‌ها افزایش پیدا کرد و این موضوع باعث شد تا حوزه رقابت‌پذیری تولیدات کشور سهم اندکی را در عرصه بین‌المللی کسب کنند.

وی با بیان اینکه اتکاء اقتصاد کشور به منابع نفتی باعث شد تا نتوانیم در حوزه صادرات به جایگاه مناسبی در عرصه بین‌المللی دست پیدا کنیم افزود: تجربه ثابت کرده هر زمان که به درآمدهای نفتی وابسته بودیم در حوزه صادرات کمرنگ فعالیت کرده و هر زمان که به درآمدهای نفتی وابسته نبودیم در حوزه صادرات توانسته‌ایم پررنگ‌تر فعالیت نماییم.

شافعی با اشاره به اینکه توسعه پایدار نیازمند تدوین یک استراتژی راهبردی توسعه است، گفت: متاسفانه هنوز چنین استراتژی تدوین نشده است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران بر لزوم طبقه‌بندی کردن مشکلات در حوزه صادرات تاکید کرد و گفت: در طول سال‌های گذشته توجه اساسی به توسعه صادرات صورت نگرفته و استفاده از روش‌های مرسوم ما را از رقابت‌پذیری باز داشته است بر همین اساس باید با تدوین یک استراتژی منسجم یک چاره‌سازی اساسی انجام دهیم.

وی اضافه کرد: متاسفانه علی رغم اعلام آمار و ارقام در حوزه صادرات در بسیاری از بازارها این آمار جمع جبری مثبتی را نشان نمی‌دهند که در این رابطه باید تصمیم مناسبی را به کار بگیریم.

شافعی به لطمه‌های متعدد صادرکنندگان در تصمیمات مقطعی دولت طی سال‌های اخیر اشاره کرد و افزود: تصمیمات خلق‌الساعه و غیر کارشناسی بازارهای صادراتی صادرکنندگان را کاهش داده است و صادرکنندگان در این شرایط نمی‌توانند به فعالیت خود ادامه بدهند. البته در این مسیر از دولت تدبیر و امید تشکر می‌کنیم. تشکر می‌کنم که با ثبات در حوزه تصمیم‌گیری اطمینان را به حوزه صادراتی باز گردانده است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر اینکه رقابت در عرصه بین‌المللی بسیار سخت است تصریح کرد: امیدوارم با بکارگیری تجربه گذشته بتوانیم اطمینان بیشتری را برای صادرکنندگان ایجاد نماییم. در این رابطه تصویب قوانین و مقررات و اعطای امتیازات ویژه می‌تواند راهگشا باشد.

وی در ادامه صحبت‌های خود با اعلام اینکه پیشنهاد می‌کنیم بانک تخصصی توسعه و صادرات با صندوق ضمانت صادرات تلفیق شده تا در این راستا اعطای تسهیلات منسجم‌تر و یک سازمان برای خدمت به صادرکنندگان وجود داشته باشد اظهار داشت: عمده‌ترین مشکل صادرکنندگان کشور مشکل حمل و نقل است. در اینجا باید این نکته را اعلام کنم صادرکننده کالای صادراتی خود را آماده کرده و حتی مشتری آن نیز وجود دارد اما وسیله حمل و نقل برای ارسال کالا در اختیار صادرکننده قرار ندارد که همین موضوع باعث می‌شود تا صادرکنندگان مشتریان خود را از دست دهند.

شافعی با بیان اینکه این روزها در تلاش برای ورود به بازار روسیه هستیم، گفت: برای تقویت حوزه صادراتی خود باید تدبیر مناسبی را برای حل مشکل حمل و نقل انجام دهیم تا بتوانیم بازارهای صادراتی بیشتری را کسب کنیم.

رئیس اتاق بازرگانی ایران در ادامه سخنانش با بیان اینکه به نظر می‌رسد باید یک سازمان متولی بخش صادرات کشور باشد، خاطر نشان کرد: تمرکز تصمیم‌گیری‌ها بر این سازمان باعث می‌شود تا عدم هماهنگی سازمان‌های مختلف برطرف شده و بتوانیم اقدامات مناسبی را برای حل مشکلات صادرکنندگان انجام دهیم.

وی اضافه کرد: به اعتقاد بنده سازمان توسعه و تجارت باید اعتبارات و ابزارهای خاصی را برای حمایت از صادرکنندگان در اختیار داشته باشد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
×