اخبار فرش ماشینی

استان پنبه تار کوتاه و تار بلند

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

استان پنبه :: بر اساس جداول ضمایم مقررات صادرات و واردات، پنبه تار کوتاه و تار بلند از حقوق ورودی متفاوتی برخوردار بود. وجود این تفاوت در حقوق ورودی، مشکلاتی برای صنعتگران و تولیدکنندگان پنبه به وجود آورده بود که ضرورت یکسان سازی حقوق ورودی آن مطرح و اجرا شد. ولی دوباره حقوق ورودی پنبه تار بلند به حداقل ۴ درصد کاهش پیدا کرد که به آن پرداخته می شود.

در سال های قبل از ۱۳۸۶ حقوق ورودی پنبه تار بلند به دلیل عدم تولید آن در داخل حداقل ۴ درصد بود. در مقابل حقوق ورودی پنبه تار کوتاه به دلیل حمایت از تولید داخلی ۲۵ درصد بود. گذشته از اینکه درباره اندازه تار بلند اختلاف نظر وجود داشته است ، ولی برقراری حقوق ورودی متفاوت برای یک کالازمینه را فراهم می آورده است که واردکنندگان پنبه تار کوتاه وارد کنند ولی آن را پنبه تار بلند اظهار نمایند تا از پرداخت حقوق ورودی بالاطفره روند. این موضوع به یکی از بحث های دامنه دار بین متولیان صنعت که مصرف کنندگان پنبه بودند و متولیان بخش تولید که عرضه کنندگان آن بودند تبدیل شد. به عبارت دیگر متولیان صنعت نساجی معتقد بودند با توجه به مشکلاتی که درحال حاضر صنعت نساجی کشور با آن روبه رو است، پنبه باید باحداقل قیمت در اختیار صنعت نساجی قرار گیرد. حال در صورتی که ضرورت حمایت از تولید کشت پنبه وجود دارد، دولت با طرح خرید تضمینی که برای بسیاری از کالاهای کشاورزی وجود دارد، اقدام به خرید پنبه کند و در صورتی که نتواند آن را به قیمت تمام شده در اختیار واحدهای تولیدی قرار دهد، ضرر و زیان آن را بپردازد. بر این اساس ضرورت ندارد صنعت نساجی که با مشکلات فراوانی دست به گریبان است، بار حمایت از تولید پنبه را به دوش بکشد. بنابراین از نگاه صنعت برای حل این مشکل باید حقوق ورودی پنبه تار کوتاه را نیز به حداقل رساند و مشکل تولیدکنندگان پنبه با خرید تضمینی پنبه رفع شود. در مقابل تولیدکنندگان پنبه نیز معتقد بودند که واردکنندگان پنبه به دلیل طفره روی از پرداخت حقوق ورودی پنبه تار کوتاه محمولات خود را تحت عنوان پنبه تار بلند ترخیص می کنند. این موضوع تولید و کشت پنبه داخلی را با مشکل مواجه می سازد و ضرورت دارد برای آن چاره جویی شود.

در هفته های اخیر دوباره حقوق ورودی پنبه تار بلند به حداقل ۴ درصد تقلیل پیدا کرد و حقوق ورودی تار کوتاه نیز در سطح ۱۵ درصد باقی ماند. بدین ترتیب نه تنها دوباره داستان پنبه تار بلند و تارکوتاه مطرح می شود، بلکه با توجه به اینکه حقوق ورودی پنبه تار کوتاه نیز از ۲۵ درصد به ۱۵ درصد تقلیل پیدا کرده است، جدی تر نیز خواهد بود.
بر این اساس به منظور رفع این مشکل در صورتی که برقراری حقوق ورودی ۴ درصد برای پنبه تاربلند ضرورت داشته باشد، حقوق ورودی پنبه تار کوتاه نیز باید به حداقل ۴ درصد کاهش پیدا کند و پنبه تولید داخل به قیمت خرید تضمینی از کشاورزان خریداری شود. در غیر این صورت مشکلات همچنان پا بر جا خواهد ماند.‏

نویسنده: محمود نظری

مجله-نساجی-کهن-صنعت-نساجی-فرش-ماشینی-(14)

————————————————————————————

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

این مطلب را نیز بخوانید
پیشنهاد سردبیر : با فرآیند رنگرزی الیاف اکریلیک تاو و استیپل آشنا شوید

————————————————————————————
تحریریه مجله نساجی کهن
ارسال مقالات و ترجمه جهت انتشار در سایت : info@kohanjournal.com

فرم ثبت نام سریع

جهت دریافت آخرین اخبار و رویدادهای نساجی و فرش ماشینی ایران و جهان در فرم زیر ثبت نام کنید

[instagram-feed]

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×