اخبار فرش ماشینی

استان‌های مرکزی قلب تپنده تولید مواداولیه نساجی

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

 

 حضور فعال تولیدکنندگان مواداولیه نساجی از استان‌های مرکزی مانند قم، اصفهان، سمنان و یزد در بیست و یکمین نمایشگاه ماشین‌آلات، مواداولیه و محصولات نساجی نشان داد قلب این صنعت بیش از همه جا در استان‌های مرکزی می‌تپد.

به گزارش سرویس بازار ایسنا، تولیدکنندگان مواداولیه نساجی، بخش بزرگی از بیست و یکمین نمایشگاه مواداولیه، ماشین‌آلات و محصولات نساجی را به خود اختصاص دادند.

در این میان شرکت‌هایی از دلیجان در نمایشگاه حضور پررنگی داشتند. سایر برندهای برجسته در استان‌های قم، اصفهان، یزد و سمنان فعال هستند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

پاسخ‌گویی به تمام نیازهای شرکت‌های نساجی و تولید نخ‌های درخشان با تونالیته ثابت رنگ، ویژگی‌هایی بود که این صنعتگران در نمایش دستاورد خود، بر آن تاکید داشتند. آنها همچنین بر ظرفیت‌های صادراتی مواداولیه نساجی تاکید می‌کردند، در ادامه به چند برند برجسته شرکت‌کننده در این نمایشگاه می‌پردازیم.

رقابت خاموش در تولید مواداولیه نساجی

تولید الیاف نیازمند مجموعه تولیدی بزرگ، نیروهای آشنا و خط تولید مجهز است. در ایران نیز با این حال که کمتر از یک دهه از عمر اغلب بزرگان این صنعت می‌گذرد، اما با کیفیت به‌روز و جهانی به تولید محصول می‌پردازند.

گروه صنعتی گلریز قم، از جمله شرکت‌کنندگان در نمایشگاه، تولیدکننده گرانول گرید بطری، نخ‌های صنعتی و الیاف پلی استر استیپل، در سال ۷۳ با تولید منسوجات نبافته آغاز به‌کار کرد. اکنون این گروه شامل ۱۳ شرکت است که نخ، الیاف و کاغذ بهداشتی برای بسته‌بندی موادغذایی تولید می‌کنند. از جمله این شرکت‌ها می‌توان به گلریز پلیمر، عطرین نخ، کیمیا پلی‌استر و کیان‌الیاف اشاره کرد.

الیافماهان دلیجان نیز تولیدکننده الیاف پلی‌استر است که الیاف ابریشم ماهان از زیرمجموعه‌های آن است. الیاف ابریشم ماهان تولیدکننده الیاف پنبه‌ای، نخ قالی، الیاف هالو سیلیکونی و الیاف هالو بدون سیلیکون است.

شرکت سیرنگ که مجهز به آزمایشگاه کنترل کیفی است، از سال ۷۳ آغاز به کار کرده و انواع نخ و الیاف مورد استفاده در صنایع نساجی را برای استفاده در پارچه‌های حریر تا برزنت و کمربند خودرو تولید می‌کند. این شرکت به دستگاه‌های سیستم رنگ مجهز بوده و قادر است نخ‌های درخشان (برایت) و نیمه‌مات (سمیدال) را در انواع بی‌رنگ، سفید یا رنگی تولید کند.

شرکت کویر سمنان مدعی بود که بزرگ‌ترین تولیدکننده نخ با الیاف کوتاه در کشور است، با شعار «کیفیت در نساجی از نخ آغاز می‌شود» در نمایشگاه حضور یافت. نخ‌فرش، حوله، موکت و نخ‌پنبه تولید می‌کند. این شرکت بیش از ۶۵۰ نیروی شاغل دارد و مجهز به واحدهای چاپ و تکمیل منسوجات است.

جمیل‌نخ اصفهان از سال ۱۳۸۰ تاسیس شده و انواع نخ‌های پنبه‌ای و پلی‌استر پنبه تولید می‌کند. محصولات این شرکت برای تولید پارچه‌های جین، ساتن، حوله، برزنت، گردباف و صنعت فرش مورد استفاده قرار می‌گیرد. تولید نخ با امکان تغییر ترکیب مواداولیه و میزان درصد آن بنا به سفارش مشتری از امتیازات این شرکت است.

ساویس دلیجان تولیدکننده پنبه حلاجی شده، پلی‌استر ورجین، کتان و… است. این شرکت به عنوان زیرمجموعه گروه صنعتی شرق‌گستر در سال ۸۹ توسط رییس‌جمهوری وقت افتتاح شد و تحت لیسانس نیومگ آلمان آغاز به‌کار کرد. تشک طبی از دیگر محصولات تولیدی این برند است.

الیاف ساینا دلیجان زیرمجموعه مجتمع کارخانجات ساینا دلیجان و یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان الیاف پلی‌استر با دنیر و رنگ‌های مختلف است. این شرکت که از سال ۸۹ آغاز به کار کرده، کارآفرین برتر ملی در سال‌های ۸۹ و ۹۰ و نمونه ملی صادرات در سال ۹۲ است. برند ساینا همچنین بنا به گفته دست‌اندکاران این مجموعه، رویکردی حرفه‌ای به مدیریت بازار دارد.

الیاف‌گستر یزد که یک سال از عمر آن می‌گذرد، به سرعت رشد کرده و مجهز به آزمایشگاه‌های مدرن و کلیه ابزار تست و کنترل کیفی مواداولیه و محصول نهایی است. این شرکت به مشتریان خدمات فنی پس از فروش ارائه می‌کند.

داور الیاف فارس نیز برندی نوپاست که از سال ۹۱ آغاز به کار کرده و پلی‌استر سالید در دو نوع ویرجین و ریسایکل در دنیرها و کات‌های مختلف و رنگ‌های متنوع تولید می‌کند. این شرکت در سال ۹۲ فاز ۲ کارخانه را برای تولید تیشو راه‌اندازی کرد.

در غرفه الیاف ترمه صدف دلیجان، تندیس‌های افتخار مختلف خودنمایی می‌کرد. این شرکت وابسته به گروه صنعتی صدف دلیجان دارای آزمایشگاه سنجش ویسکوزیته ذاتی و تشخیص نوع مواداولیه به همراه ۱۵ نوع آزمایش به روی الیاف تولیدی است. توجه و به کارگیری نظرات و پیشنهادهای مشتریان از طریق تحلیل بازخورد آنان نیز خط مشی این شرکت است.

الیاف شکوهیه سیرنا نیز یکی از بزرگ ترین صنایع شهرک صنعتی شکوهیه قم و صادرکننده نمونه الیاف در سال‌های ۹۰ و ۹۱ است.

رنگرزی، افزودن زیبایی به صنعت نساجی

خدمات رنگرزی، تکمیل‌کننده بخش تولید محصولات نساجی است. آنچه به الیاف، نخ یا پارچه که در فرایندی دقیق تولید شده‌اند، زیبایی می‌بخشد، بخش رنگرزی است. در ایران برخی از تولیدکنندگان الیاف کار رنگ و تکمیل را نیز انجام می‌دهند اما بخش بزرگی از این کار بر عهده شرکت‌های رنگرزی است.

آرمین شیمی رنگ، وابسته به شرکت خدمات مهندسی نساجی اناکل، عرضه‌کننده مواد رنگزای نساجی، مواد کمکی رنگرزی و تکمیل، روغن و گریس‌های صنعتی و… است. روناس شیمی پارس، تولیدکننده مواد تعاونی نساجی و لکه‌برها است. این شرکت مدعی تولید محصولات شیمیایی بر پایه روغن‌های گیاهی به نام تولید سبز برای حفظ محیط‌زیست و کاهش آلاینده‌ها است.

سیس آرنگ کیان، تولیدکننده و واردکننده رنگ، الیاف و مواد تعاونی نساجی و نماینده انحصاری SINOCHEM TIANJIN YOUHAO و DYCOS در ایران است.

اطلس شیمی رزین، مدعی است که رنگ و موادشیمیایی سازگار با محیط‌زیست تولید می‌کند. محصولات این شرکت تحت لیسانس هلواکم سوئیس است.

غرفه روین شیمی گویای فعالیت‌هایش بود. این شرکت وارد کننده محصولات رنگرزی نساجی و نماینده رسمی دای‌استار آلمان است.

گروه صنایع تاراشیمی در سال ۸۰ آغاز به کار کرد. این شرکت مدعی است که برای نخستین بار در کشور مستربچ‌های مایع PVC را با تنوع گسترده بیش از ۲۰ فام اصلی، وارد بازار گرانول‌سازی کرده است.

ابریسم شیمی همکار اداره استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران و دارای کادر آزمایشگاهی است. تولیدات این شرکت رنگ و مواد شیمیایی هستند.

بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی ماشین‌آلات، مواداولیه و محصولات نساجی ایران ۱۳ تا ۱۶ شهریورماه در نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×