اخبار نساجی

توانمندی ایران برای رشد صادرات خدمات فنی و مهندسی به ۵۰ میلیارد دلار

 

توانمندی ایران برای رشد صادرات خدمات فنی و مهندسی به 50 میلیارد دلار

رییس انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی گفت: در صورتی که از فعالان بخش خصوصی حمایت های لازم صورت گیرد، امکان افزایش صادرات در این حوزه تا ۵۰ میلیارد دلار فراهم می شود.

به گزارش ایرنا، ‌ˈ‌محمدرضا انصاریˈ‌ روز دوشنبه در حاشیه نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی به خبرنگاران گفت: صادرات خدمات فنی و مهندسی بیشتر مقوله ای کیفی است تا با مقیاس کمی سنجیده شود.

وی عنوان کرد: ‌با این وجود خوشبختانه با مقیاس مادی در سال ۹۰ صادرات خدمات فنی و مهندسی به عدد بالای چهار میلیارد دلار رسیده است که نسبت به جمعیت جهانی یک درصد آن متعلق به ایران است.

از نظر وی، تاثیر کیفی صادرات خدمات فنی و مهندسی به این معنا است که می توان زمینه افزایش مراودات فرهنگی و سایر جنبه ها را در دیگر کشورها فراهم کرد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

انصاری این موضوع را نیز گفت که بر اساس برآوردهای انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی امسال امکان ۲۰ میلیارد دلار صادرات خدمات فنی و مهندسی را داریم.

وی با تاکید بر این که، بخش خصوصی توانمندی بالایی برای افزایش صادرات خدمات فنی و مهندسی و ارزآوری بیشتری به کشور را دارد، افزود: تجهیزات صنعتی نیز نقش مهمی در افزایش صادرات خدمات فنی و مهندسی دارد.

این فعال بخش خصوصی این موضوع را نیز گفت که هم اکنون در دنیا صادرات خدمات فنی و مهندسی محل نزاع است و حضور متخصصان در دیگر کشورها ضمن این که موجب گسترش روابط می شود، ارتقا فناوری های داخلی را نیز به دنبال دارد.

انصاری از افزایش اشتغال جوانان ایرانی در داخل و خارج از کشور به عنوان یکی از دستاوردهای صادرات خدمات فنی و مهندسی به دیگر کشورها نام برد و گفت:‌ به عنوان مثال اگر قرار باشد در پروژه ای ۱۵ درصد متعلق به ایرانی ها باشد، ۱۰۰ درصد نیروی کار ایرانی است.

وی با اشاره بر این که، مهندسان ایرانی در حدود ۴۵۰ رشته صنعتی وابسته به خدمات فنی و مهندسی فعالیت دارند،‌ گفت: ‌هم اکنون ۱۴ هزار مهندس ایرانی در دیگر کشورها مشغول فعالیت هستند.

رییس انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی میزان صادرات در این حوزه را در هشت ماه نخست امسال ۲ میلیارد و ۲۰ میلیون دلار عنوان کرد و گفت: ‌این میزان تا ماه های آخر سال به احتمال زیاد افزایش پیدا می کند.

انصاری همچنین در پاسخ به پرسشی در خصوص آثار تحریم بر روی فعالیت های خدمات فنی و مهندسی در دیگر کشورها گفت: ‌این وضعیت موجب شده تا پذیرش اعتبارات اسنادی، ضمانت نامه ها، امکان باز کردن حساب، امکان جابجایی پول در خارج و امکان ارسال پول به ایران با مشکلات بسیاری مواجه شود، اما در هر حال توانسته ایم از این مشکلات به انحاء مختلف عبور کنیم.

وی همچینن از بحران جهانی،‌ شرکت های محلی کوچک و تحریم ایران به عنوان سه عامل عمده مقابل صادرات خدمات فنی و مهندسی نام برد.

به گفته رییس انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی پیش از تحریم ۱۳۱ شرکت ایرانی در ۷۱ کشور به ارایه خدمات فنی و مهندسی اقدام می کردند که در سال ۹۰ این میزان به ۲۳ شرکت در ۱۲ کشور تقلیل یافته است.

وی این موضوع را نیز گفت که برخی کشورها محدودیت های بانکی حتی نانوشته را علیه ایران اعمال می کند و محدود کردن جابجایی پول و تعطیلی مناقصات از جمله اقداماتی است که دولت ها علیه فعالان بخش خصوصی در کشورهای خود اعمال می کنند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×