اخبار نساجی

ایران زمینه صادرات تولیدات نفتی غیر دلاری را دارد

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

ایران زمینه صادرات تولیدات نفتی غیر دلاری را دارد

 

پاریس – صاحب نظر در عرصه اقتصاد جهانی و منطقه ای با اشاره به تصمیم ایران مبنی برفروش بخشی از محصولات نفت خام تولیدی خود در ازاء طلا و پول های محلی کشورها از جمله یوان چین، گفت: ایران از زمینه لازم برای انجام این کار برخوردار است.

‘ تی یری کوویل ‘ روز شنبه در مصاحبه اختصاصی با ایرنا پاریس افزود: نظر به اینکه بخش اعظمی از تولیدات نفتی ایران به کشورهای غیراروپایی و غربی صادر می شود و در حالی که این کشورها نیز تحریم هایی روزافزونی را برای بخش های نفتی و بانکی آن اعمال کرده و محدودیت هایی را در این زمینه ایجاد می کنند، منطقی است که ایران راهکار مناسب و راحتی را برای فروش و دستیابی به درآمد حاصله از محل صادرات نفت خام تولیدی خود به دیگر کشورها اختیار کند.

وی با بیان اینکه در شرایط عادی و قبل از تحریم ها تنها حدود ۲۰ درصد از نفت خام تولیدی ایران به برخی از کشورهای اروپایی صادر می شد، افزود: یافتن جایگزین برای صادرات این میزان نفت خام تولیدی و دستیابی به درآمد مطمئن حاصل از آن، نظر به وجود شماری از کشورهای نوظهور و درحال پیشرفت جهان که در مسیر پیشرفت روزافزون قرار گرفته و به نفت خام تولیدی کشورها از جمله ایران نیازمند هستند، برای این کشور سخت نخواهد بود.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

اقتصاددان فرانسوی با بیان اینکه در شرایط حاضر بیشترین حجم تجاری جمهوری اسلامی با کشورهای جنوب شرق آسیا از جمله چین صورت می گیرد و این کشور بخش اعظمی از نیازهای نفتی خود را از طریق ایران تامین می کند، جایگزینی ‘ یوآن ‘ واحد پول این کشور به جای دلار آمریکا در این مقطع، می تواند به حل مشکلات مالی موجود کمک کرده و مبادلات میان دو کشور را تسهیل کند.

وی قطع صادرات نفت ایران به کشورهای انگلیس و فرانسه را یاد آور شد و گفت: از زمان اعلام این خبر از سوی مسوولان جمهوری اسلامی و همچنین به دلیل کاهش قیمت یورو در برابر دلار آمریکا قیمت مواد سوختی بدون وقفه ظرف چهار هفته اخیر در سطح جایگاههای عرضه بنزین و گازوئیل کشورهای اروپایی و فرانسه همواره روند افزایشی را طی کرده است.

صاحب نظر در مسایل اقتصادی منطقه و بویژه ایران افزود: به اعتقاد وی منطقه خلیج فارس دیگر ظرفیت هیچ تنشی را نداشته و در صورت بروز هرگونه تنش و درگیری منطقه ای، بازارهای جهانی که به شدت به نفت تولیدی کشورهای منطقه نیازمند است، با مشکلات جدی روبرو شده و قیمت این طلای سیاه به طرز باور نکردنی در سطح بازارهای بین المللی افزایش خواهد داشت.

کوویل، تهدیدات، ارعاب و تحریم ها را برای حل مسایل ایران راهکار مناسبی ندانست و افزود: تجربه نشان داده است که گفتگوها و مذاکرات بهترین راهکار ممکن برای حل و فصل اختلاف نظرهای موجود میان کشورهای غربی و ایران در زمینه مسایل هسته ای است.

وی تاکید کرد: بویژه این در شرایطی است که مسوولان ایرانی برای انجام مذاکرات همه جانبه اعلام آمادگی کرده و بسترهای لازم را نیز برای این کار فراهم کرده اند.

استاد دانشگاه اقتصاد ‘ نگوسیا ‘ پاریس با تاکید براینکه مذاکرات بهترین و تنها راهکار منطقی و عقلانی ممکن در موضوع ایران است، خاطرنشان ساخت: ضروری است برای اینکه مذاکرات به نتیجه ملموس و قابل قبولی نایل شود، طرفین به تغییر راهبرد خود در مذاکرات دست زده و شیوه ارتباط و گفتگوی مداوم و مستمر را در پیش گیرند.

کوویل از جمله کارشناسان و اقتصاددانان غربی است که سالیان زیادی به مطالعه و تحقیق پیرامون اقتصاد ایران پرداخته است و معمولا از وی نیز در نشست ها و کمیسیون اقتصادی اتحادیه اروپایی از جمله در بروکسل دعوت بعمل می آید.

از وی مقالات زیادی پیرامون اقتصاد ایران و کشورهای منطقه به چاپ و نشر رسیده است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×