اخبار فرش ماشینی

ایران و چین یادداشت تفاهم همکاری در بخش فرش امضا کردند

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

یادداشت تفاهمی بین مرکز ملی فرش ایران و اتحادیه فرش تبتی چین مبادله شد که همکاری در برپایی نمایشگاه فرش، همفکری در ایجاد موزه فرش ایران در چین و برگزاری سمینار علمی و فرهنگی برای معرفی هنری و فرهنگی فرش به مردم دو کشور از مفاد آن است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از روابط عمومی مرکز ملی فرش ایران؛ در نشستی که با حضور رییس و برخی مدیران این مرکز، رییس موزه فرش ایران و اعضای اتحادیه فرش تبتی چین (CTCA) در محل مرکز ملی فرش ایران تشکیل شد، طرفین بر همکاری دوسویه بر محور ارتباط و تبادل فرهنگی تاکید کردند.

در این نشست رییس مرکز ملی فرش ایران با تاکید بر قدمت، اصالت، تنوع، گستردگی و نام نیک فرش دستباف ایران گفت: فرش می تواند محمل و بهانه خوبی برای ارتباطات فرهنگی و شناخت بیشتر دو ملت از یکدیگر باشد.

حمید کارگر با اشاره به پراکندگی تولید فرش در طول چند هزار سال در همه سرزمین ایران گفت: در همه مناطق ایران اعم از شهرها، روستاها و میان ایلات و عشایر فرش ایرانی با تنوع زیاد در طرح و نقش و رنگ بافته می شود و این هنر با آداب و رسوم و خرده فرهنگ های اقوام مختلف ایرانی آمیخته شده و می تواند بیان کننده پیام های فرهنگی پرشماری باشد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

وی با اشاره به حضور چندین ساله ایران در نمایشگاه فرش شینینگ، رویکرد فرهنگی و هنری در این زمینه را ستود و برگزاری آیین روز ایران در نمایشگاه یادشده را آغازی برای این همکاری های فرهنگی دانست.

کارگر با بیان انتظارات و نظرات مرکز ملی فرش ایران درباره نمایشگاه فرش شینینگ گفت: پرهیز از برخی ناهماهنگی های موجود در آن نمایشگاه از جمله از سوی مشارکت کنندگان هندی و پاکستانی، تداوم ممانعت از عرضه صنایع دستی و محصولاتی غیر از فرش، لزوم تفکیک بین غرفه های عرضه کننده فرش ماشینی از دستباف، لزوم افزایش بازرگانان و خریداران خارجی دعوت شده به نمایشگاه در دوره های آتی، ارایه تسهیلات مناسب گمرکی و تسریع در بازگشت فرشها در کنار افزایش امنیت از بایسته های مورد انتظار فعالان فرش ایران در نمایشگاه شینینگ است.

وانگ جینگ پینگ، رییس اتحادیه فرش تبتی چین نیز در این نشست با تاکید بر شهرت فرش دستباف ایرانی و جایگاه ویژه آن در دنیا خواستار همکاری های فرهنگی بیشتری بین دو کشور شد و با اشاره به اجرای آیین “روز ایران” در نمایشگاه فرش شینینگ، ادامه مراودات فرهنگی را خواستار شد.

وی همچنین با توصیف تاریخچه ای از فرش تبتی و شرایط اقلیمی، اجتماعی و فرهنگی استان چینگهای، به ارایه گزارشی از فعالیت های اتحادیه متبوع خود در زمینه فرش دستباف پرداخت.

شهرزاد امین شیرازی، رییس موزه فرش ایران نیز در این نشست با توجه به تمایل طرف چینی در احداث موزه ویژه فرش در شینینگ، به معرفی موزه فرش ایران و توانمندی های این پایگاه فرش پرداخت.

در پایان این نشست یادداشت تفاهمی بین مرکز ملی فرش ایران و اتحادیه فرش تبتی چین مبادله شد که همکاری در بهبود نمایشگاه فرش شینینگ، همفکری در ایجاد موزه فرش ایران در چین و برگزاری سمینار علمی و فرهنگی برای معرفی هنری و فرهنگی فرش به مردم دو کشور از مفاد آن است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×