اخبار نساجی

سهم ۲۵ درصدی آمریکا از صادرات طلای ایران

هر چند در سال گذشته دیگر آمار تجارت طلا در آمارهای گمرک ایران ثبت نشد اما تا پیش از آن طبق آمارهای رسمی، طی دهه ۹۰ شمسی، ایران حدود ۳۳۳ تن طلا و نقره به ارزش بیش از یک میلیون دلار وارد و بیش از شش تن طلا و نقره به ارزش ۵۵ میلیون دلار صادر کرده بود.

این اختلاف فاحش در ارزش صادرات طلا نسبت به واردات آن نشان می دهد که ایران پس از وارد کردن طلا و نقره خام، مصنوعاتی را با آن ها ساخته که صادرات آن ها چندین برابر واردات اولیه ارزش افزوده به همراه داشته است.

موضوع قابل توجه دیگر وجود شرکای تجاری مانند آمریکا و انگلیس در این بخش طی سال های گذشته است. طی این سال ها بیش از ۱۵۵۳ کیلوگرم طلا و نقره با ارزش ۵۱۴ هزار دلار از ایران به کشور آمریکا صادر شده که البته این روند سه سالی می شود که دیگر متوقف شده است. این آمار حاکی از سهم ۲۵ درصدی کشور آمریکا از صادرات طلا و نقره ایران طی دهه ۹۰ ( البته به جز سال ۹۰) است.

به گزارش خبرنگار بازرگانی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، در حالی که در آمارهای گمرک ایران اثری از واردات و صادرات طلا طی سال گذشته نیست اما به گفته رییس کل گمرک ایران در ۱۶ بهمن ماه سال گذشته، تنها طی ۱۰ ماهه سال ۹۰ بیش از ۱۵ میلیارد دلار شمش طلا به ایران وارد و ۴۷۰ میلیون دلار طلا و فراورده های ساخته شده از طلا صادر شد. طبق اظهارات عباس معمارنژاد، بخش عمده ای از واردات شمش طلا توسط دولت و بانک مرکزی انجام می شود اما بخش خصوصی هم به این امر روی آورده و مقادیر قابل توجهی طلا وارد کرده است. همچنین صادرات و خروج طلا و مصنوعات آن از کشور نیز تنها با مجوز بانک مرکزی امکان پذیر است.

با وجود این، مراجعه به آمارهای گمرک ایران نشان می دهد که در سال ۹۰ هیچ طلا و نقره ای از ایران خارج نشده و تنها یک کیلوگرم طلا و نقره به ارزش ۸۸۹ دلار از کشور چین وارد ایران شده است. پیگیری های خبرنگار ایسنا از گمرک ایران نیز نشان می دهد که علت نبود آمار طلا و نقره در آمارهای گمرک محرمانه شدن این اطلاعات است.

اما پیش از محرمانه شدن این اطلاعات در سال ۹۰، گمرک آمارهایی از تجارت طلا طی دهه ۹۰ شمسی را منتشر کرده بود. بررسی آن آمارها نشان می دهد طی دهه ۹۰ شمسی در حالی که حدود ۳۳۳ تن طلا و نقره به ارزش بیش از یک میلیون دلار وارد ایران شده اما بیش از شش تن طلا و نقره به ارزش ۵۵ میلیون دلار از ایران خارج شده است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

این اختلاف فاحش در ارزش صادرات طلا نسبت به واردات آن نشان می دهد که ایران پس از وارد کردن طلا و نقره خام، مصنوعاتی را با آن ها ساخته که صادرات آن ها چندین برابر واردات اولیه ارزش افزوده به همراه داشته است.

موضوع قابل توجه دیگر، وجود شرکای تجاری مانند آمریکا و انگلیس در این بخش طی سال های گذشته است. طی این سال ها بیش از ۱۵۵۳ کیلوگرم طلا و نقره با ارزش ۵۱۴ هزار دلار از ایران به کشور آمریکا صادر شده که البته این روند سه سالی می شود که دیگر متوقف شده است.

*آغاز واردات طلا و نقره

در مجموع طی سال های ۱۳۸۱ تاکنون، حدود ۳۳۳ هزار کیلوگرم طلا و نقره به ارزش بیش از یک میلیون دلار وارد ایران شده است. این طلاونقره ها با عنوان “سایر طلاآلات یا نقره آلات از نقره با شماره تعرفه ۷۱۱۴۱۱۹۰” و “طلاآلات یانقره آلات از فلزات معمولی دارای روکش یا پوشش از فلزات گرانبها با شماره تعرفه ۷۱۱۴۲۰۰۰” وارد ایران شده اند.

آمارهای گمرک ایران نشان می دهد در سال های ۸۱ ، ۸۲ و ۸۳ هیچ طلا و نقره ای وارد ایران نشده و سال ۸۴ ، سال آغاز واردات طلا و نقره به ایران بوده است.

طی سال ۸۴ بیش از ۱۹۶ هزار و ۶۵۷ کیلوگرم طلا به ارزش ۵۲۱ هزار دلار وارد ایران شد. از این میزان واردات، ۳۶۴هزار دلار از کشور امارات متحده عربی، حدود ۸۹هزار دلار از کشور چین، ۳۶ هزار دلار از کشور ترکیه، ۱۰ هزار دلار از کشور انگلیس، بیش از شش هزار دلار از کشور آلمان، حدود شش هزار دلار از کشور تایوان، حدود شش هزار دلار از جمهوری کره و ۳.۵ هزار دلار از کشور ایتالیا وارد ایران شده است.

در سال ۸۵ بیش از ۱۱۸ هزار و ۸۳۶ کیلوگرم طلا و نقره به ارزش ۳۷۳ هزار دلار وارد ایران شد. از این میزان ۲۱۷ هزار دلار از کشور امارات متحده عربی، حدود ۷۷ هزار دلار از کشور چین، ۳۱ هزار دلار از کشور ترکیه، ۱۹ هزار دلار از کشور انگلستان و ۲۹ هزار دلار از سایر کشورهای خارجی بوده است.

*آغاز کاهش واردات طلا و نقره

سال ۸۶ را می توان سال آغاز کاهش واردات طلا و نقره به ایران دانست. در سال ۸۶ بیش از ۱۷ هزار و ۳۳۶ کیلوگرم طلا و نقره به ارزش ۹۵ هزار دلار وارد ایران شد. طی این سال ۴۰ هزار دلار از کشور امارات متحده عربی، ۳۶ هزار دلار از کشور چین، حدود ۱۳ هزار دلار از کشور ترکیه و شش هزار دلار از کشور تایوان وارد ایران شد.

اما این روند واردات در سال ۸۷ شیب نزولی تری به خود گرفت و طی این سال فقط ۱۰۴ کیلوگرم طلا و نقره به ارزش ۱۳ هزار دلار از کشور چین وارد ایران شد. در سال های ۸۸ و ۸۹ نیز به ترتیب تنها چهار کیلوگرم و پنج کیلوگرم طلا و نقره به ارزش ۴۴۲ دلار و هزار دلار از دو کشور ژاپن و هند وارد ایران شد.

در سال جاری نیز تنها یک کیلوگرم طلا و نقره به ارزش ۸۸۹ دلار از کشور چین وارد ایران شده که این رقم نشان می دهد میزان واردات طلا و نقره ایران به مرز صفر نزدیک شده است.

*خروج ۶ تن طلا و نقره از ایران

هرچند در سال ۹۰ آمار صادرات طلا و نقره دیگر محرمانه شد اما آمارهای پیش از آن نشان می دهد که طی دهه ۹۰ بیش از شش هزار و ۷۰۰ کیلوگرم طلا و نقره به ارزش ۵۵ میلیون دلار از ایران خارج شده است.

این طلا و نقره ها با عنوان “طلاآلات یا نقره آلات از فلزات گرا نبها با شماره تعرفه ۷۱۱۴۱۹۰۰” و “طلاآلات یا نقره آلات از نقره با شماره تعرفه ۷۱۱۴۱۱۰۰” از ایران صادر شده اند.

*سال۸۴ آغاز خروج طلا و نقره

هرچند طی سال های ۸۱ تا ۸۳ هیچ طلا و نقره ای از ایران خارج نشده اما در سال ۸۴ این روند آغاز شد. طی این سال بیش از ۷۲۲ کیلوگرم طلا و نقره به ارزش چهار میلیون و ۲۰۳ هزار دلار از ایران صادر شده است. از این میزان بیش از سه میلیون و ۹۳۵ هزار دلار به کشور امارات متحده عربی، حدود ۱۰۵ هزار دلار به کشور افغانستان، حدود ۱۰۴هزار دلار به کشور ترکیه، حدود ۵۲ هزار دلار به کشور ایالات متحده آمریکا، حدود شش هزار دلار به کشور انگلیس و ۱۰۲ دلار به کشور یونان صادر شده است.

در سال ۸۵ نیز ۲۲۹۳ کیلوگرم طلا و نقره با ارزش ۹ میلیون و ۲۸۳هزار دلار از ایران خارج شد. از این میزان ۹ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار به کشور امارات و ۸۳ هزار دلار به کشور ایالات متحده آمریکا صادر شده بود.

در سال ۸۶ این روند همچنان ادامه یافت و در مجموع ۱۰۲۶ کیلوگرم طلا و نقره به ارزش چهار میلیون دلار از ایران خارج شده است. از این میزان حدود سه میلیون و ۷۰۰ هزار دلار به کشور امارات متحده عربی ، ۲۸۲ هزار دلار به کشور ایالات متحده آمریکا و ۲۳ هزار دلار به کشور انگلستان صادر شد.

در سال ۸۷ هم این صادرات ادامه یافت و ۱۰۴۵ کیلوگرم طلا و نقره به ارزش ۱۱ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار از ایران خارج شد. طی این مدت ۱۱ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار به کشور امارات متحده عربی، حدود ۹۷ هزار دلار به کشور ایالات متحده آمریکا، ۲۲ هزار دلار به کشور سوریه و ۲۰ هزار دلار به کشور انگلیس صادر شد.

در سال ۸۸ شاید تنها تفاوت نسبت به قبل توقف صادرات طلا و نقره به کشور آمریکا بود. در این سال هرچند هزار و ۶۱۵ کیلوگرم طلا و نقره به ارزش ۲۶ میلیون دلار از ایران صادر شد اما کشور آمریکا این بار دیگر سهمی نداشت. طی این سال بیش از ۲۵ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار به کشور امارات متحده عربی، ۴۵۳ هزار دلار به کشور ترکیه، ۱۸۶ هزار دلار به کشور عراق، حدود ۱۵ هزار دلار به کشور قطر و ۱۰ هزار دلار به کشور لبنان صادر شد.

اما سال ۸۹ آخرین سال صادرات طلا و نقره ایران بود. طی سال ۸۹ تنها ۴۶ کیلوگرم طلا و نقره با ارزش ۱۹.۵ هزار دلار به کشور اردن صادر شده است. پس از این نیز به گواه آمارهای گمرک ایران هیچ طلا و نقره ای از ایران خارج نشد.

* سهم آمریکا از مبادلات طلا و نقره ایران

طی سال های ۸۴ تا ۸۷ در مجموع بیش از ۱۵۵۳ کیلوگرم طلا و نقره با ارزش ۵۱۴ هزار دلار از ایران به کشور آمریکا صادر شده که البته از سال ۸۸ دیگر این مبادلات قطع شده اند. ایران طی سال ۸۴ بیش از ۲۵۹ کیلوگرم طلا و نقره با ارزش حدود ۵۲ هزار دلار، طی سال۸۵ معادل ۲۳۳ کیلوگرم طلا و نقره با ارزش ۸۳ هزار دلار، طی سال ۸۶ معادل ۷۵۲ کیلوگرم طلا و نقره با ارزش ۲۸۲ هزار دلار و طی سال ۸۷ نیز معادل ۳۰۹ کیلوگرم طلا و نقره با ارزش حدود ۹۷ هزار دلار به کشور ایالات متحده آمریکا صادر کرده است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×