اخبار فرش ماشینی

نگران کمبود ظرفیت در تجارت نیستیم

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

گروه بازرگانی – علیرضا ساطعی، عضو هیات عامل و معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی در خصوص لزوم تبدیل بنادر کشور به مناطق ویژه اقتصادی گفت: در ماده یک قانون مناطق ویژه اقتصادی اشاره شده که به منظور پشتیبانی از فعالیت های اقتصادی، برقراری ارتباط تجاری بین الملل، تحرک در اقتصاد منطقه ای، تولید و پردازش کالا، انتقال فن آوری، ایجاد اشتغال غیرمولد، صادرات غیرنفتی، جلب و تشویق سرمایه گذاری خارجی، ترانزیت کالا، صادرات مجدد و ترانشیب به دولت اجازه داده می شود که شهرستان هایی که استعداد لازم برای تحقق اهداف مذکور را دارند به مناطق ویژه اقتصادی تبدیل شوند.

وی افزود: بنابراین بنادر کشورمان به دلیل شرایط خاص و قابلیت های بی شمار به صورت بالقوه مراکزی مناسب برای اعمال این قوانین و مقررات، رشد سرمایه گذاری و رونق تجاری و اقتصادی هستند.
ساطعی با بیان اینکه بنادر پیشرفته در دنیا حلقه های مهم در زنجیره تامین لجستیک به شمار می روند، خاطرنشان کرد: برای گسیل شدن به بنادر نسل دوم و سوم تبدیل بندرمان به منطقه ویژه اولویت پیدا می کند.
معاون امور بندری سازمان بنادر در پاسخ به اینکه چرا مناطق ویژه و بنادر سایر کشورها نظیر دبی و ترکیه در سال های اخیر پیشرفت قابل توجهی داشته اند، اما بنادر ایران رشد نکرده اند، گفت: این مقایسه اشتباه است، در بنادر ایران حدود ۱۴۰میلیون تن ظرفیت بازرگانی وجود دارد که حدود ۱۲۰میلیون تن از این ظرفیت در حال استفاده است. عمدتا بنادر کشورمان تجارت داخلی و نیاز کشور در امر صادرات و واردات را سر و سامان می دهند.
وی افزود: در جبل علی نقش بندر فراتر از تامین نیازهای واردات و صادرات است و دبی به عنوان مرکز توزیع منطقه ای محسوب می شود. در همین راستا اگر صرفا بنادر را از مجموعه کشور جدا و با بنادر کشور دیگری مقایسه کنیم این مقایسه غلط است.

ساطعی با اشاره به اینکه بندر جزئی از سیستم اقتصادی کشور است، تاکید کرد: فعالیت بنادر متاثر از سیستم اقتصادی کشور است و حمل ونقل پاسخگوی تقاضایی است که از تجارت می شود، بنابراین هر اندازه میزان اقتصاد و تجارت کشور رونق داشته باشد، ظرفیت بنادرمان به همان میزان افزایش می یابد.

وی تصریح کرد: ظرفیت سازی سازمان بنادر متناسب با توسعه تجارت در کشور است. هیچ وقت در بنادرمان مشکل ظرفیت نداشتیم و ظرفیت های ایجاد شده جلوتر از مبادلات تجاریمان بوده، به طوری که در حال حاضر نیز حدود ۲۰ تا ۱۵ میلیون تن ظرفیت خالی در بنادر وجود دارد و نگران مشکل کمبود ظرفیت در تجارت نیستیم. عضو هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی در خصوص علت عدم رشد مناطق آزاد کشورمان اظهار داشت: بندر یکی از مجموعه های اقتصادی کشور است و اگر در منطقه آزاد دبی هزاران شرکت خارجی سرمایه گذاری می کنند سایر نیازمندی های تجاری نظیر سیستم پولی و بانکی در اختیارشان است و موانع گمرکی وجود ندارد و تمرکز در تصمیم گیری ها باعث جذب سرمایه گذاری می شود.وی در ادامه ابراز عقیده کرد: بنادرمان نسبت به بنادر کشورهای همسایه هیچ کم و کاستی ندارند و مشکلات ما زیرساختی نیست بلکه مسائل نرم افزاری وجود قوانین و مقررات دست و پاگیر و عدم هماهنگی بین دستگاه های مختلف از دلایل این روند کند توسعه و پیشرفت است.
سایت  magiran

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×