اخبار فرش ماشینیاسلاید شوگزارش نمایشگاه ها

نمایشگاه فرش ماشینی شهر آفتاب؛ وجود دو نمایشگاه رقیب در فرش ماشینی یک الزام است

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

نمایشگاه فرش ماشینی شهر آفتاب با همه سر و صداهایی که داشت بالاخره به دلیل شرایط نابسامان ارزی و اقتصادی در کشور و بلاتکلیفی شرکت های فرش ماشینی برای توقف یا ادامه تولید برگزار نشد و به زمان دیگری موکول گردید. بی ارتباط ندیدیم با آقای عظیم دستفال برگزار کننده این نمایشگاه و مدیر عامل شرکت بانیان امید فردا گفتگوی کوتاهی در این مورد داشته باشیم و دلایل این امر را جویا شویم.

◄ نمایشگاه شهر آفتاب علیرغم موفقیت هایی که در دور اول داشت و البته آمار خوبی که در تعداد غرفه گذاران امسال نیز داشت اما برگزار نشد و به زمان دیگری موکول گردید. علت این امر و عدم برگزاری چه بود؟
در ابتدای اعلام برگزاری نمایشگاه، مانند سال گذشته استقبال بسیار خوبی از نمایشگاه فرش ماشینی شهر آفتاب صورت گرفت اما متاسفانه همان طور که همه می دانیم رکود اقتصادی و بحران شرکت های فرش ماشینی پس از اجرای مجدد تحریم ها و لغو برجام شدت بیشتری گرفت و بروز مشکلاتی چون عدم تامین ارز برای واردات مواد اولیه، عدم واردات قطعات و ماشین آلات، تعطیلی اجباری برخی واحدها و کاهش شدید ظرفیت اغلب واحدهای تولیدی فرش ماشینی موجب بی انگیزگی شرکت کنندگان شد و درست در زمانی که همه سالن های نمایشگاه با حضور برترین برندهای فرش ماشینی ایران پر شده بود شرکت کنندگان از حضور در نمایشگاه انصراف دادند و در نتیجه نمایشگاه به زمان دیگری موکول شد.

◄ آیا زمان جدیدی برای برگزاری در نظر گرفته اید و یا اینکه نمایشگاه به سال آینده موکول خواهد شد؟
ما در حال رایزنی و مشورت با شرکت های غرفه گذار و مشتریان خود هستیم. تمام تلاش خود و شرکت را برای برگزاری نمایشگاه در سال جاری به کار خواهیم بست اما در صورتی که شرکت های تولید کننده فرش ماشینی بخواهند نمایشگاه را در فضایی با ثبات تر و با خیالی آسوده تر برگزار نماییم احتمال انتقال نمایشگاه به سال آینده نیز وجود خواهد داشت. سعی می کنیم در کوتاه ترین زمان ممکن نتیجه این رایزنی ها را از طریق رسانه ها و مجله کهن به استحضار فعالان صنعت فرش ماشینی ایران برسانیم.

نمایشگاه فرش ماشینی شهر آفتاب

◄ شما و شرکت اوراسیا نوید برگزار کننده نمایشگاه شهریور، امسال هم چالش ها و رقابت زیادی داشتید. نظر شما در مورد این رقابت چیست؟ رقابت این دو نمایشگاه چه نکات مثبت و منفی برای صنعت فرش ماشینی ایران دارد؟
دنیای امروز دنیای رقابت است و همواره در شرایط رقابت سالم و پویا است که تمام ارکان صنعت فرش ماشینی از تولید کننده نخ فرش گرفته تا برگزار کننده نمایشگاه های تجاری می توانند بهترین کیفیت و خدمات را ارائه کنند. به نظر من نمایشگاه فرش ماشینی و موکت تهران مشتریان خود را دارد و نمایشگاه ما در شهر آفتاب نیز مشتریان و متقاضیان خاص خود را خواهد داشت. هیچ یک از این رویدادها در کار یکدیگر دخالتی ندارند و این رقابت برای صنعت فرش ماشینی و موکت ایران نکات مثبت و فواید زیادی به همراه دارد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

◄با توجه به حضور شما در هیات مدیره شرکت اوراسیا نوید آیا امکان ادغام این دو نمایشگاه در آینده وجود دارد؟
قطعا ما چنین تصمیمی نداریم و ادغام به صلاح صنعت نمایشگاهی کشور نیست. همانطور که اشاره شد وجود دو نمایشگاه برای صنعت فرش ماشینی و موکت ما یک فضای رقابتی مثبت ایجاد میکند. این موضوع در سایر صنایع و سایر کشورهای دنیا نیز امری بسیار معمول و جا افتاده است. هیچکس نمی تواند برگزاری یک نمایشگاه را صرفاً برای شخص یا شرکت خاصی محدود نماید و هر برگزار کننده ای می تواند با توجه به مزیت های نسبی خود و خدمات متفاوتی که به مشتریان ارائه می دهد سعی در برگزاری رویدادی بهتر و پرمخاطب تر داشته باشد.

گزارش تصویری نمایشگاه فرش ماشینی شهر آفتاب
گزارش تصویری نمایشگاه فرش ماشینی شهر آفتاب

◄کیفیت نمایشگاه های نساجی ایران را به طور کلی چطور ارزیابی می کنید؟
نمایشگاه های نساجی در ایران به دلیل علاقه مردم و صنعتگران به این صنعت، تاریخچه نساجی در ایران و وجود شرکت های زیاد تولیدی و البته یک بازار ۸۰ میلیونی که نیاز به تامین لباس و پوشاک و فرش و موکت و … دارند همواره با استقبال قابل توجهی روبرو بوده است. اما با توجه به وضعیت وخیم اقتصاد در برهه کنونی و عدم نقدینگی بنگاه های اقتصادی و یک مسیر مه آلود در آینده، پیش بینی می شود امسال تمام نمایشگاه ها با کاهش معنی داری در میزان غرفه گذار و بازدید کننده مواجه شوند. امیدوارم با حل مشکلات صنعت و تولید سایر بخش های خدماتی مانند نمایشگاه های تجاری نیز مجددا به شرایط سابق بازگردند.

◄ سایت نمایشگاه شهر آفتاب چه مزایایی نسبت به سایت نمایشگاه های بین الملی تهران دارد؟
یکی از تفاوت های عمده این دو سایت نمایشگاهی وضعیت و امکانات سالن هاست. در شهر آفتاب سالن ها مطابق با استاندارهای روز دنیا با نور، تهویه و امکانات در سطح جهانی ساخته شده اند و عضو اتحادیه جهانی نمایشگاه های جهان UFI می باشد. امکان ساخت غرفه های دو طبقه در نمایشگاه بین المللی تهران وجود ندارد اما ارتفاع بلند سالن های شهر آفتاب (تا ۳۲ متر) این امکان را می دهد. شرکت کنندگان نمایشگاه شهر آفتاب در سال گذشته به وضوح این تفاوت آشکار را لمس کردند. مساله بسیار مهم دیگر بحث دسترسی به سایت نمایشگاهی و ترافیک کلافه کننده نمایشگاه تهران است که نه تنها برای بازدیدکنندگان بلکه برای تمام شهروندان تهرانی در مناطق مرتبط با نمایشگاه مشکل افرین شده است.

نمایشگاه شهر آفتاب در منطقه ای با دارا بودن زیرساخت های مناسب حمل و نقل شهری ایجاد شده و به راحتی از طریق مترو قابل دسترسی است و مشکل پارکینگ وسایل نقلیه را ندارد. نمایشگاه شهر آفتاب به فرودگاه بین المللی امام خمینی نزدیک است و وجود نکته مثبت دیگر حذف کمیته ارزی ریالی است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×