اخبار نساجی

طیف وسیعی از تحولات اقتصادی به جذب سرمایه ها بستگی دارد

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

یک کارشناس مسایل اقتصادی با بیان اینکه جذب سرمایه ها، طیف وسیعی از تحولات اقتصادی را بدنبال خواهد داشت، گفت: دولت و اقتصاددانان همواره بر اهمیت سرمایه گذاری خارجی اتفاق نظر داشته ضمن آنکه بر جذب سرمایه گذار خارجی به عنوان ابزار رشد و توسعه اقتصادی کشور تاکید دارند.

فرشاد مومنی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا با بیان اینکه برای اجرای طرح های اقتصادی و صنعتی باید بدنبال جذب سرمایه های خارجی باشیم، افزود: یک کشور زمانی در جذب سرمایه گذاری خارجی موفق است که بستر مناسب این فرآیند را فراهم کرده و با شیوه های مختلف درصدد جلب سرمایه شرکت ها و سایر منابع سرمایه ای جهان باشد.

وی با بیان آنکه در فرآیند حرکت به سمت اقتصاد جهانی، سهم ایران از سرمایه گذاری مستقیم خارجی بسیار ناچیز بوده است، افزود: با توجه به اهمیت سرمایه گذاری خارجی در کشور، باید چالش های جذب سرمایه ها را از ابعاد متفاوت مورد بررسی قرار دهیم.

این اقتصاددان، یکی از راه های تسریع در توسعه اقتصادی و افزایش اشتغال را جلب سرمایه گذار خارجی دانست و افزود: جذب سرمایه های خارجی موجب اصلاح نظام مدیریتی، تبادل تجربیات اقتصادی، انتقال تکنولوژی و فناوری جدید خواهد شد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

وی با بیان اینکه خصوصی سازی در کشور با توفیق چندانی همراه نبوده است، افزود: اگر فرآیند خصوصی سازی درست مدیریت شود، توسعه صنعتی و نیز جذب سرمایه های داخلی و خارجی دور از انتظار نخواهد بود.

مومنی تاکید کرد: در حال حاضر که جهانی سازی اقتصاد، به سمت آزادسازی ساختار اقتصادی پیش می رود، اصل حمایت گرایی موجب عقب ماندگی اقتصادی خواهد شد و در این شرایط حمایت و تشویق سرمایه گذار خارجی می تواند راهکاری موثر برای آزادسازی اقتصادی باشد.

وی با اشاره به اینکه مسئولان کشور نسبت به جذب سرمایه گذار خارجی دیدگاه های متفاوتی دارند، افزود: برخی مسئولان جذب سرمایه گذار خارجی را ابزاری برای خودکفایی، افزایش رقابت، تکنولوژی، نوآوری، کاهش ریسک سیاسی و اقتصادی دانسته و برخی دیگر آن را نوعی وابستگی می دانند و گویا ایران از این منظر، همچنان با مسائل ابتدایی آزادسازی اقتصادی دست به گریبان است.

این اقتصاددان، قانون حمایت از سرمایه گذار را گامی مناسب اما ناکافی دانست و افزود: این قانون پاسخگوی نیازهای کشور نیست چرا که اصلاح بنیادین نظام حقوقی کشور در عرصه های مختلف موجب کاهش ریسک سرمایه گذاری و به تبع آن جذب بیشر سرمایه ها خواهد شد.

وی با بیان اینکه در بعد بین المللی نیز مجموعه ای از عوامل موجب ایجاد نگرش منفی در خصوص سرمایه گذاری در ایران شده است، افزود: یکی از موانع سرمایه گذاری خارجی در عرصه بین المللی، نفوذ آمریکا بر اقتصاد جهانی است که به صورت تحریم های سرمایه گذاری در ایران، فشار بر سایر کشورها جهت اجرای این تحریم ها، تهدیدها و … آشکار شده است.

مومنی با بیان اینکه تاسیس مناطق آزاد کشور نیز در راستای جذب سرمایه های خارجی، انتقال تکنولوژی و ایجاد زمینه صادرات غیرنفتی صورت گرفته است، افزود: این مناطق باید از امکانات و فرصت هایی که به صورت قانونی در اختیار داشتند، برای توسعه صادرات و جذب سرمایه های اقدام می کردند اما به دلایلی این مناطق به پلی برای واردات تبدیل شدند.

گفتنی است، حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی رییس جمهوری نیز روز ۳۱ خردادماه در همایش هفته قوه قضاییه تصریح کرد: اگر می خواهیم مسیر توسعه همه جانبه را در زمینه های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، حقوقی، قضایی و سیاسی به صورت متوازن و پایدار طی کنیم، باید کار را به مردم واگذار کنیم.

وی ادامه داد: اگر می خواهیم بخش خصوصی در اقتصاد حضور یابد، اولین اصل آن امنیت در بخش سرمایه گذاری است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×