اخبار فرش ماشینی

احیای فرش دستباف اردبیل با معرفی برند خاص

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

فرش

 

فرش در اردبیل با وجود اینکه شب و روز خود را در مسیر این هنر اصیل ایرانی صرف می‌کنند اما گلایه‌هایی هم دارند که گوش سپردن به این حرف‌ها و گلایه‌ها در نوع خود ارزشمند و نیاز است مسئولان اهتمام ویژه‌ای نسبت به این امر داشته باشند.

تولید فرش دستباف در استان اردبیل قدمتی بسیار طولانی دارد و از دیرباز زنان و مردان این دیار به تولید فرش دستباف می‌پردازند که به نوعی درآمد و امرار معاش خود را از این شغل تامین می‌کنند.

بیشتر خانه‌های روستایی، بخش‌ها و شهرستان‌های استان اردبیل از زنان و مردانی مملو است که با گره زدن نخ‌های رنگی معاش خود را می‌گذرانند و تولید فرش دستباف در استان اردبیل از اهمیت بالایی برخودار است به طوری که این روزها کودکان و نوجوانان نیز در کنار مادران و پدرانشان به آموزش این هنر قدیمی در اردبیل مشغول هستند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

کشور ایران را در دنیا همه با فرش و طرح‌های اسلیمی آن می‌شناسند به طوری که فرش ایران از تاریخ بسیار طولانی برخوردار بوده و در گذشته زبانزد عام و خاص بوده است و هرچه از این هنر اصیل کشورمان بگوییم کم است.

احیای فرش دستباف با راه‌اندازی خوشه فرش

عامل توسعه خوشه فرش صنعتی استان اردبیل گفت: خوشه فرش در استان اردبیل از چند ماه گذشته راه‌اندازی شده است و مهم‌ترین اهداف این خوشه ساماندهی تولیدکنندگان فرش دستباف و تشکیل زنجیره تولید در این زمینه است تا بتوانیم صنعت فرش دستباف در اردبیل را رونق بخشیم.

اسحاق رسولی با بیان اینکه ظرفیت‌های فرش دستباف اردبیل بسیار بالاست افزود: متاسفانه به دلیل اینکه تولید فرش دستباف متناسب با ایده‌ها و طرح‌های نوین جهانی نیست در فروش و بازار این فرش مشکلات عدیده‌ای به چشم می‌خورد که برطرف ساختن این مشکلات همتی والا را می‌طلبد.

وی تصریح کرد: با تعامل دانشگاه آزاد، شهرک صنعتی و مسئولان فرش صنعتی استان در صدد هستیم گام بزرگی در احیای فرش صنعتی اردبیل برداریم که در این زمینه با دعوت تجار خارجی از کشورهای آلمان، ترکیه و ایتالیا در صدد هستیم علاوه بر معرفی فرش دستباف اردبیل زمینه صادرات این کالا را نیز فراهم سازیم.

بافندگان فرش در اردبیل با وجود اینکه شب و روز خود را در مسیر این هنر اصیل ایرانی صرف می‌کنند اما گلایه‌هایی هم دارند که گوش سپردن به این حرف‌ها و گلایه‌ها در نوع خود ارزش زیادی دارد و نیاز است مسئولان اهتمام ویژه‌ای نسبت به این امر داشته باشند.

مرضیه بایرامی یکی از تولیدکنندگان نوجوان فرش در اردبیل با اشاره به اینکه مدت دو سال است که در کنار مادر خود مشغول بافندگی هستم گفت: متاسفانه با وجود اینکه شب و روز مشغول بافتن فرش هستم ولی در فروش کالاهای خود با مشکل مواجه هستیم و درآمد به دست آمده پاسخگوی نیاز ما نبوده و در قبال تلاش واقف ما مقداری بی‌ارزش است.

این قالیباف اردبیلی که پینه دستانش نشان از فعالیت شبانه‌روزی در کارگاه بافندگی است تصریح کرد: یکی از مشکلات اساسی ما این است که طرح‌ها و ایده‌های نوین فرش به ما ارئه نمی‌شود بلکه ما با وجود این همه طرح‌های نو و ایده‌های جدید در بازار مجبور به بافندگی با همان طرح‌های قدیمی هستیم که این طرح‌ها نیز هم‌اکنون در بازار مشتری چندانی ندارد.فرش دستباففرش دستباف

وی بیان کرد: اگر طرح‌ها و برند نوین که متناسب با نیاز بازار جهانی است به ما ارائه شود ما می‌توانیم این طرح را در مدت زمان مشخص تحویل ازار فرش بدهیم به دلیلی که واسطه‌گرانی که اقدام به خرید فرش دستباف و تابلو فرش می‌کنند انصاف را مبنای کار خود قرار داده و هزینه ما را مطابق با تلاشمان پرداخت کنند.

به راستی که زحمات و تلاش زنان و مردان اردبیلی در حوزه فرش دستباف و تابلوفرش ستودنی است و این قشر تمام وقت خود را برای احیای این هنر اصیل ایرانی به کار گرفته‌اند تا علاوه بر درآمدزایی برای خود این صنعت را نیز از فراموشی محض نجات دهند.

بازار و صادرات فرش دستباف ایران حال و روز خوشی ندارد

عضو هیئت مدیره صادرات فرش ایران گفت: متاسفانه بازار و صادرات فرش دستباف ایران هم‌اکنون حال و روز خوشی ندارد و به نوعی می‌توان گفت بازار این کالا در کشور دچار رکود اساسی شده است و فروش و خرید فرش دستباف ایران نیز با مشکلاتی همراه است.

علی میرزاده تصریح کرد: یکی از عامل کاهش صادرات فرش دستباف و عدم فروش این کالای باارزش این است که تولید فرش در کشور متناسب با ایده‌ها و طرح‌های روز جهان صورت نمی‌گیرد و همان طرح‌های قدیمی است که همچنان در منطقه تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه باید تولید فرش دستباف و تابلوفرش متناسب با نیاز کشورهای مختلف جهانی باشد، گفت: ما باید شرایط جغرافیایی و سلیفه‌های این بازارها را بررسی کرده و با این ایده‌ها در راستای تولید فرش دستباف گام برداریم.

عضو هیئت مدیره صادرات فرش ایران با اشاره به صدفه اقتصادی فرش دستباف در ایران و به تبع آن در استان اردبیل، اظهار کرد: ما همواره باید توجه داشته باشیم که فرش دشتباف ایرانی یکی از کالاهای اصیل و سنتی این کشور به شمار می‌رود که ما می‌توانیم با بکارگیری طرح‌های نوین در راستای اشتغال مولد گام برداشته و اقتصاد کشور را تحقق بخشیم.

میرزاده تولید و صادرات فرش دستباف ایرانی را یکی از راهکارهای اساسی به منظور پویایی اقتصاد عنوان کرد و افزود: فرش دستباف اصیل ایرانی یکی از کالاهای باارزش کشور محسوب می‌شود که ما می‌توانیم با تمرکز بر روی تولید این کالا و فراهم کردن زیرساخت‌های مناسب صادرات آن تحقق اقتصاد مقاومتی را مسجل کنیم.

باوجود اینکه هنرمندان اردبیلی مهارت حرفه‌ای در تولید فرش دستباف دارند ولی طرح‌های این فرش‌ها متناسب با ایده‌های جدید بازار جهانی نبوده و این امر نیز مشکلاتی را برای صادرات فرش به وجود آورده است.

 به همین منظور و برای بررسی هنر فرش دستباف راهی یکی از مناطق محروم استان در بخش ارشق مشگین‌شهر شد و از نزدیک در جریان مشکلات این حوزه قرار گرفت و با تولیدکنندگان فرش دستباف در منطقه گفت‌وگو کرد.

یکی از زنان بخش ارشق مشگین‌شهر که بیش از ۱۰ سال در هنر فرش دستباف مشغول فعالیت است، اظهار کرد: با وجود اینکه فرش دستباف ما مشتریان بسیار زیادی از سراسر دنیا دارد ولی متاسفانه درآمد آنچنانی که واسطه‌گران به عنوان حق‌الزحمه ناچیز برای ما در نظر می‌گیرند متناسب با فعالیت و تلاش وافر ما نیست.

این هنرمند ارشقی از عدم حمایت مسئولان و نبود بیمه برخی از بافندگان گلایه‌هایی داشت و در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم خواستار رسیدگی مسئولان به این امر شد تا بتوانند با انگیزه در راستای تولید هنر فرش دستباف قدم بردارند.

بخشدار ارشق نیز از حضور فرش دستباف ارشق در نمایشگاه‌های کشورهای اروپایی خبر داد و افزود: تولید فرش دستباف در بخش ارشق بسیار افزایش یافته است و ما هنرمندان بسیار حرفه‌ای داریم که متناسب با طرح و ایده‌های روز دنیا می‌توانند به هنر فرش دستباف مشغول باشند.

ظاهر نوری تصریح کرد: بیشتر زنان و مردان روستای ارشق هزینه و امرار زندگی خود را از راه درآمد تابلوفرش و فرش دستباف می‌گذرانند و این هنر نیز در بخش ارشق مشگین‌شهر برای بیش از یک هزار نفر اشتغال ایجاد کرده است و ما تمهیدات لازم را برای حمایت همه‌جانبه از تولیدکنندگان فرش دستباف انجام داده‌ایم.

فرش دستباف هم‌اکنون برای عده‌ای از اقشار مختلف مردم درمناطق روستایی و محروم اشتغال ایجاد کرده است و این هنر می‌تواند در آینده نزدیک پویایی اقتصاد منطقه را رقم بزند به شرطی که مسئولان مربوطه نیز در این زمینه کم‌کاری نکرده و عزم خود را برای حمایت از تولیدکنندگان و فرش دستباف جزم کنند.

صادرات فرش دستباف در استان حالت نزولی به خود گرفته است

دبیر اتاق بازرگانی اردبیل با اشاره به اینکه متاسفانه چند سالی است که شاهد کاهش صادرات فرش دستباف استان هستیم، گفت: باید برای رونق صادرات فرش آموزش‌های نوین و حرفه‌ای فرش دستباف متناسب با سلیقه‌های جهانی به بافندگان ارائه شود و در این زمینه برنامه‌ریزی منسجمی در استان اردبیل پیش‌بینی شده است.

حسین وثوقی تصریح کرد: با وجود اینکه بیشترین تنوع و نقشه فرش به استان اردبیل مربوط می‌شود ولی سهم بازارهای داخلی از صنعت فرش اردبیل بسیار اندک است و این امر برای استان اردبیل که جایگاه والایی در تاریخ فرش ایران دارد تاسف‌آور است.

وی با بیان اینکه دنیا فرش را با ایران و ایران را با فرش می‌شناسد، بیان کرد: طی دو سال اخیر بسیاری از طرح‌ها و نقشه‌های فرش اردبیل در نمایشگاه‌های ملی و بین‌المللی ارائه شده است و در صدد هستیم امسال نیز فرش دستباف اردبیل را به همگان معرفی کنیم.

دبیر اتاق بازرگانی استان اردبیل اظهار کرد: هم‌اکنون کالای فرش دستباف حتی جز ۱۰ کالای صادراتی کشور نیست و صادرات فرش دستباف با مشکلات زیادی رو‌به‌رو شده است که باید برای سهولت این امر برنامه‌ریزی منسجمی اتخاذ گردد.

فرش دستباف ایران زینت‌بخش موزه‌های اروپایی

عضو هیئت مدیره صادرات فرش ایران گفت: هم‌اکنون در بسیاری از موزه‌های کشورهای اروپایی فرش دستباف ایران به معرض دید عموم گذاشته شده است و بسیاری از خانه‌های اروپایی نیز با فرش دستباف ایرانی زینت داده شده‌اند که این امر نشان از اهمیت و جایگاه اصیل این کالای ایرانی است.

میرزاده با اشاره به اینکه صنعت فرش می‌تواند مانند گذشته گام بزرگی در پویایی اقتصاد ایران خودنمایی کند، افزود: باید به طور اساسی تولیدکنندگان و بافندگان فرش را ساماندهی کنیم و با ارائه آموزش‌های نوین و حضور تاجران خارجی زمینه تولید طرح‌های جدید و رونق صادرات فرش را نیز فراهم آوریم.

اسحاق رسولی، عامل توسعه خوشه فرش صنعتی که برای احیای فرش دستباف و رونق صادرات آستین بالا زده است، گفت: قدمت فرش دستباف اردبیل بسیار طولانی است و این دیار فرش‌های بسیار زیبا و تاریخی دارد و ما باید بتوانیم با برنامه‌ریزی مناسب برند فرش اردبیل را به دنیا معرفی کنیم.

یکی از برندهای معروف فرش اردبیل برند شیخ صفی بوده است که این طرح از گذشته مشتریان زیادی در سراسر دنیا داشته و باید برای اینکه رونق بازار گذشته فرش شیخ‌صفی اردبیل را باری دیگر رقم بزنیم با کمی تغییرات طرح‌های مورد نیاز بازارهای جهانی را در قالب این برند معرفی کنیم.

بی‌شک فرش اردبیل را همگان با برند معروف شیخ صفی می شناسند و این فرش هم اکنون زینت‌بخش بسیاری از خانه‌های ایرانی شده اما جوانانی که هم‌اکنون در آستانه تشکیل زندگی بوده برای مناسب‌سازی دکوراسیون منازل خود نیازمند طرح‌های جدید فرش دستباف هستند که باید در این زمینه برنامه‌ریزی منسجم و اساسی انجام شود.

ارائه تسهیلات کم‌بره به تولیدکنندگان فرش در اردبیل

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل گفت: استان اردبیل ظرفیت بسیار بالایی در تولید فرش دستباف دارد و برای رونق فرش دستباف تسهیلات کم‌بهره‌ای به تولیدکنندگان این کالا در استان ارائه می‌شود.

سید حامد عاملی با اشاره به اینکه تولید فرش دستباف باید براساس نقشه‌ها و طرح‌های موردنیاز بازارهای جهانی انجام شود افزود: دراین زمینه راه‌اندازی خوشه صنعتی فرش دستباف می‌‌تواند بسیار موثر واقع شود که امیدواریم هرچه زودتر شاهد برنامه‌ریزی منسجم در بخش رونق صادرات فرش دستباف باشیم.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون در حوزه فرش نابسامانی زیادی به چشم می‌خورد و رنج‌های بسیاری از فرش دستباف احساس می‌شود بیان کرد: توسعه صادرات فرش دستباف و ارائه طرح‌های نوین در این زمینه نیاز اساسی است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل تصریح کرد: باید برنامه‌ریزی برای حضور سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در حوزه رونق تولید فرش دستباف انجام شود تا بتوانیم فرش دستباف استان را به جایگاه اصلی خود رسانده و اقتصاد این کالا در استان را به طور همه‌جانبه رونق بخشیم.

عاملی اظهار کرد:هم‌اکنون بازارهای جهانی مشتری فرش‌های نوین و با طرح و ایده جدید هستند که باید تولیدکنندگان داخلی نیز متناسب با این ایده‌ها اقدام به تولید فرش کنند تا بتوانند علاوه بر درآمدزایی خود اقتصاد استان را نیز پویا بخشند.

نگاه به تولید فرش دستباف از روی عشق است نه جنبه مادی!

جبارزاده یکی از تولیدکنندگان و عامل فرش اردبیل گفت: تولید فرش دستباف به خاطر درآمدزایی و پول نیست بلکه ما به خاطر عشقی که نسبت به این صنعت داریم در این زمینه تلاش می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه سه رکن اصلی بافندگی فرش شامل بافنده اصیل، مواد اولیه و طرح خوب است گفت: اگر بتوانیم این سه رکن را در هنر فرش دستباف بگنجانیم می‌توانیم گام بزرگی در پویایی صنعت فرش دستباف اردبیل برداریم که در این مسیر حمایت مسئولان ذی‌ربط نیز خالی از لطف نیست.

این تولیدکننده اردبیلی بیان کرد: فرش دستباف اردبیل در بسیاری از نمایشگاه‌های بین‌المللی به نمایش گذاشته شده است و نیاز است برای اینکه در مسیر رشد و توسعه هنر اصیل فرش دستباف کشور گامی موثر برداریم زمینه حضور تاجران خارجی فرش فراهم شود و بتوانیم برندها و طرح های معروف فرش اردبیل را به دنیا معرفی کنیم.

فرش دستباف اردبیل می‌تواند علاوه بر درآمدزایی برای اقشار مختلف مردم پویایی صنعت فرش را نیز به ارمغان آورد اما نیاز است مسئولان مربوطه نیز اهتمام ویژه‌ای برای حمایت از بافندگان و تولیدکنندگان فرش داشته باشند تا این قشر تلاشگر با انگیزه دوچندان در راستای احیای فرش دستباف گام بردارد و به دنبال آن هنر فرش دستباف اردبیل به فراموشی سپرده نشود.

 

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×