اخبار نساجی

تاسیس موزه نقش و فرش دستباف تا شهریور امسال

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

تاسیس موزه نقش و فرش دستباف تا شهریور امسال

رئیس مرکز پژوهش فرش دانشگاه کاشان گفت: عقب ماندگی‌ها و ناکامی‌های موجود در نظام فرش ایران ناشی از نگرش‌های سنتی به فرش و مقاومت در برابر سازوکارها و فناوری‌های تسهیل کننده‌ای است که می‌تواند منشاء تحولات بزرگ در فرش و رونق فرش دستباف ایران شود.

دکتر حمیدرضا مومنیان، با اشاره به این که مرکز پژوهش فرش و کانون هماهنگی دانش و صنعت فرش ایران به جایگاهی مطمئن و معتبر تبدیل شده است، افزود: این کانون، مرجع بررسی و اعتبارسنجی نوآوری‌ها و ابتکاراتی است که سال‌ها پشت درهای بسته و تفکرات منفعل، امکان عرضه و ارائه ایده‌های خود را از دست داده‌اند.

وی اظهار کرد: پس از تدوین برنامه راهبردی فرش کشور و به منظور گسترش ارتباطات، برخی طرح‌ها و ایده‌های نو دراین مرکز در حال اجرا و یا در دست بررسی است.

دبیر کانون هماهنگی دانش و صنعت فرش ایران، به تاسیس موزه ملی طرح و نقشه فرش دستباف ایران اشاره کرد و افزود: این مرکز تا شهریور ماه سال جاری در خانه سپیده کاشانی افتتاح می شود.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

مومنیان، امکان سنجی تولید ابریشم در کاشان، تاسیس آزمایشگاه استخراج مواد رنگزا و تاسیس مرکز اسناد، کتابخانه و اطلاع رسانی فرش ایران را از دیگر اقدامات در حال پیگیری کانون هماهنگی دانش و صنعت فرش ایران دانست و خاطر نشان کرد: این کانون آماده، باز تولید نمونه‌های اصیل فرش کاشان و جغرافیای فرش‌های عشایری استان اصفهان است.

وی یادآورشد: تولید دار بهینه‌سازی شده فرش دستباف با استفاده از فناوری‌های نوین و تولید فرش دستباف با استفاده از ابزار فناورانه ساده و برگزاری جشنواره بین المللی فرش کاشان از دیگر برنامه های مرکز پژوهش فرش دانشگاه کاشان و کانون هماهنگی دانش و صنعت فرش ایران است.

دکتر مومنیان، با اشاره به اینکه مرکز پژوهش فرش و کانون هماهنگی فرش ایران با مسئولیت و حمایت دانشگاه کاشان در خانه فرش ایران (خانه عطارها) مستقر است افزود: کارگاه‌های تحقیقات بافت، مرمت و ابزار قالیبافی، آزمایشگاه تحقیقات مواد رنگزا و مواد اولیه مورد مصرف در فرش و کارگاه و آتلیه مرمت فرش و نقشه فرش در این مرکز راه اندازی شده است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×