اخبار نساجی

اطلاعی از زمان اجرای تک نرخی شدن ارز ندارم

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

اطلاعی از زمان اجرای تک نرخی شدن ارز ندارم

رییس سازمان توسعه تجارت گفت: حجم کل تجارت ایران در دو ماهه اول سال جاری ۱۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار بوده است که از این مقدار ۶.۱۳ میلیارد دلار صادرات و ۵.۷ میلیارد دلار واردات کشور بوده است.

به گزارش ایسنا، حمید صافدل در نشست خبری بیست و یکمین نمایشگاه کاشی، سرامیک و چینی بهداشتی اظهار کرد: در سال جاری ارزش ریالی و وزن واردات کشور به ترتیب ۳۲ درصد و ۳۴ درصد و ارزش صادرات کشور دو درصد کاهش داشته است که در کنار این‌ها ۸.۵ درصد افزایش وزن صادرات داشته‌ایم.

وی تصریح کرد: کاهش واردات به دلیل تصمیمات اتخاذ شده در شش ماهه دوم سال گذشته بنابر محدودیت‌های وارداتی بوده است.

رییس سازمان توسعه تجارت یادآور شد: اولویت‌های وارداتی تغییری نخواهند کرد و با همان برنامه‌های سال گذشته به کار خود ادامه خواهند داد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

صافدل افزود: با کمک اداره گمرک در حال تحلیل آمار واردات هستیم تا آسیبی به تولید و صادرات وارد نشود. اگر این کاهش واردات مربوط به مواد اولیه باشد ضرباتی به تولید وارد خواهد شد.

وی در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر توافق شش بندی با صادرکنندگان گفت: تا جایی که بنده اطلاع دارم این توافق چهار بندی بوده و در حال حاضر صادرکنندگان از یکی از روش‌های این توافق استفاده می‌کنند و ارز خود را در واردات کشور به استفاده می رسانند.

رییس سازمان توسعه تجارت ادامه داد: صادرکنندگان در حال حاضر می توانند با ارز خود محصولی وارد کننده یا ارز را به واردکننده دیگری بدهند، می‌توانند از ارز خود از طریق بانک مرکزی به رفع بدهی‌های بانکی خود بپردازند.

صافدل بیان کرد: در حال حاضر ارز صادرکنندگان در بازار به صورت کالا یا مواد اولیه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد:‌ در حال حاضر صادرات سیمان به عراق ادامه دارد و در سال گذشته ۸.۵ میلیون تن سیمان به عراق صادر شده است که حجم واردات سیمان به عراق ۱۴ میلیون تن بوده است.

رییس سازمان توسعه تجارت ادامه داد: عراق به صورت فصلی از برخی از محصولات خود حمایت می‌کند که یکی از این راهکارها کاهش واردات آن محصول است و این سیاست عراق یک سیاست کلی است و معطوف به کشور ایران نمی‌شود.

صافدل خاطرنشان کرد: تا به این لحظه تصمیمی بر تک نرخی شدن ارز از سوی بانک مرکزی به سازمان توسعه تجارت ایران ابلاغ نشده و هیچ اطلاعی از تاریخ اجرای تک نرخی شدن ارز ندارم.

وی همچنین در نشست خبری امروز خود گفت: صنعت کاشی و سرامیک در حال تحول است و هر روز بنا به سلیقه مصرف‌کننده شاهد محصولی نو و ابتکاری جدیدی هستیم.

رییس سازمان توسعه تجارت گفت: تولید دنیا در سال گذشته حدود ۱۱ میلیارد متر مربع بوده است که سهم ایران از مقدار تولید ۴۵۵ میلیون متر مربع بوده است که ظرفیت تولید ایران در حدود ۶۵۰ میلیون متر مربع بوده است.از این رو باید سهم تجارت خود را در دنیا افزایش دهیم.

صافدل ادامه داد: گمرک ایران صادرات سال گذشته چینی و ظروف چینی ایران را بیش از ۵۰ میلیون دلار اعلام کرده است.

وی با اشاره به این‌که در سال ۹۱ تولید ایران از مرز ۳۸۰ میلیون متر مربع عبور کرده افزود: ایران در سال جاری رتبه چهارم تولید و رتبه هشتم در صادرات جهانی را به دست آورده است.

رییس سازمان توسعه تجارت بیان کرد: حدود صد واحد فعال با اشتغالزایی با حدود ۴۰ هزار نیروی مستقیم و ۲۰۰ هزار نیروی غیر مستقیم در ایران فعال هستند.

همچنین روشنفکر مجری نمایشگاه در این نشست خبری بیان کرد: در طی ۵۰ سال ظرفیت تولید کاشی و سرامیک ایران ۹۰۰ برابر شده است.

وی ادامه داد: با بدست آوردن بازارهای هدف باید ظرفیت تولید و صادرات را به حد عالی خود برسانیم و برآورد می‌شود در سال ۹۲ صادرات کشور به مرز ۱۲۰ میلیون متر مربع برسد.

او از بازارهای هدف ایران به کشورهای آفریقا، لیبی، اتیوپی، ایتالیا، عراق، گرجستان، ارمنستان و افغانستان اشاره کرد.

وی افزود: در این نمایشگاه ۱۶۱ شرکت ایرانی و ۲۴ شرکت از ۹ کشور جهان حضور دارند.

او در پایان تاکید کرد: تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنعت کاشی با توافق سازمان توسعه تجارت ایران و صادرکنندگان مخالفند زیرا گمرک ارز آن‌ها را با قیمت ارز مبادلاتی یا دلار کمتر از ۲۰۰۰ تومان محاسبه نموده و ارزش ریالی آن را به صادرکنندگان می پردازند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×