اخبار فرش ماشینی

آوردگاه صنعت منسوجات بی بافت

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

نمایشگاه ایندکس که هر سه سال یکبار توسط  EDANA ( انجمن اروپایی منسوجات بی بافت ) در ژنو سوییس  برگزار می شود در آوریل سال جاری نیز بار دیگر میزبان شرکت کنندگان زیادی از جمله بزرگترین تولید کنندگان الیاف مصنوعی ، منسوجات بی بافت در شاخه های مختلفی همچون بهداشتی ، پزشکی ، فیلتراسیون ، صنعتی و تولید کنندگان ماشین آلات بی بافت بود

نمایشگاه ایندکس که بی شک  انتخاب اول از حیث اعتبار، وسعت و قدمت در بین سایر نمایشگاه های  مرتبط با صنعت منسوجات بی بافت است از سال ۱۹۸۴ در مجتمع نمایشگاهی Geneva Palexpo آغاز به کار کرد و امسال نهمین دوره خود را از تاریخ ۱۵ تا ۱۸ آوریل ۲۰۰۸ پشت سر گذاشت.  Geneva Palexpo ، یک محوطه نمایشگاهی بزرگ و مدرن است که ۳ سالن ۱ ، ۲ و ۳  آن به ایندکس  اختصاص داشت. این محوطه نمایشگاهی با دارا بودن ۱۰۲۰۰۰ متر مربع فضای نمایشگاهی ، در کنار فرودگاه و ایستگاه قطار شهر ژنو بنا شده است و از این طریق دسترسی بسیار آسانی برای بازدید کنندگان و غرفه گذاران به نقاط اطراف وجود دارد.نحوه برگزاری و سازماندهی این نمایشگاه با هماهنگی تمامی عوامل مدیریت شهری انجام شده بود به طوریکه در این سه روز بازدید کنندگان بتوانند در سریعترین زمان و البته به آسانی به نمایشگاه ، فرودگاه و یا مرکز شهر دسترسی داشته باشند.از دیگر نمایشگاه های مهم در صنعت منسوجات بی بافت می توان به نمایشگاه Techtextil و IDEA اشاره نمود که توسط شرکت نمایشگاهی فرانکفورت و انجمن تولید کنندگان منسوجات بی بافت آمریکا برگزار می گردد.

ایندکس امسال که به عقیده EDANA مجری برگزاری آن ، نمایشگاهی است که پاسخگوی تولید کنندگان منسوجات بی بافت از مواد اولیه تا محصول نهایی ، صنایع تبدیلی و ماشین آلات آن می باشد با شعار نوآوری ، بینش و الهام  درهای خود را به روی بازدید کنندگان گشود تا بر تاثیرگذاری خود در صنعت منسوجات بی بافت تاکید کند.۵۲۰ شرکت که البته بسیاری از آنان در قالب یک غرفه حاضر شده بودند در این نمایشگاه حضور داشتند. این رقم نسبت به سال ۲۰۰۵ ، ۱۲ درصد افزایش نشان می دهد. بازدید کنندگان این نمایشگاه بالغ بر ۱۲۵۰۰ نفر از ۸۰ کشور جهان بودند. ایندکس امسال همچنان با بخشهای مختلفی همچون گردهمایی تولید کنندگان بی بافت که توسط انجمن منسوجات بی بافت اروپا و آمریکا ( EDANA,INDA) سازماندهی شده بود همراه بود.همچنین در بخش جایزه ، از تولید کنندگانی که محصولاتی خاص و ویژه در سال ۲۰۰۷  ارائه نموده بودند تقدیر شد.  این بخش به ۵ طیف کاری مختلف از منسوجات بی بافت  شامل ۱-  محصولات بی بافت ( محصول رول شده)  ۲-  محصول نهایی ( صنایع تبدیلی) ۳-  بازار یابی و اشاعه محصول  ۴-  مواد اولیه ( الیاف و مواد شیمیایی)  و  ۵- ماشین آلات  تقسیم بندی شده بودند.  در طیف بی بافتهای رول شده ( قبل از انجام عملیات تبدیلی) شرکت Ahlstrom  از ایالات متحده برای تولید فیلتر مدیا ( از نانو الیاف ) با ویژگیهای افت فشار کم ، بارگذاری بسیار بالا و راندمان بالا در طیف دوم شرکت Johnson & Johnson GmbH   از آلمان برای تولید پوشک بچه با قابلیت جداسازی مناسب بعلاوه خواص تمیز کنندگی و رطوبتی مطلوب ، طراحی جذاب و مخاطبان زیاد  در طیف سوم  شرکت   J.H. Ziegler GmbH & Co. KG  از آلمان حائز رتبه شد. در طیف چهارم شرکت  ExxonMobil برای تولید پلیمر VistamaxxTM 2125 با ویژگیهای الاستیسیته بالا، راحتی تولید بدون تغییرات در مکانیسم تولید و قابلیت اتصال به بی بافت های پلی پروپیلن و فیلم بدون نیاز به چسب در طیف ماشین آلات شرکت Andritz Küsters از آلمان برای ساخت سیستم neXdetect جهت اندازه گیری مواد شیمیایی به کار رفته در منسوجات بی بافت حائز تقدیر شناخته شد. همچنین ۳ روز اول این نمایشگاه همراه با برگزاری سمینارهایی از سوی ماشین سازان و تولید کنندگان منسوجات بی بافت بود که به ارائه جدید ترین دستاوردهای ۲ سال اخیر در این صنعت پرداخته شد. از مهمترین سمینار های ارائه شده در ایندکس ۲۰۰۸ می توان به موارد زیر اشاره کرد: نوآوری جدید بازیافت حرارت  از خشک کن – شرکت Bruckner  آلمانتولید فیلتر مدیا هوا با روش الکترو ریسی – شرکت Elmarco ایتالیابازیافت  ضایعات منسوجات بی بافت – شرکت Starlinger اتریشمدل سازی منسوجات بی بافت – شرکت ITWN آلمانبررسی صنعت منسوجات بی بافت هند – از شرکت Business co-ordination house هندوستان  ایندکس ۲۰۰۸ ، موفق شد برند های بزرگ صنعت منسوجات بی بافت را به ژنو بکشاند، این کامیابی در صنعت ماشین سازی نمود بیشتری داشت تا تولید کنندگان انواع محصولات بی بافت. از آنجایی که این نمایشگاه در قلب اروپا واقع شده است این ویژگی منحصر به فرد را داشت تا ماشین سازان و آخرین نوآوریهای آنان مستقیما از طرف سازنده در نمایشگاه حضور یابد نه نمایندگان فروش و این تفاوت مهم برای ایندکس در مقایسه با نمایشگاه های مشابه آسیایی حائز اهمیت است.سهم ایران مانند نمایشگاه های دیگر صنعت نساجی کمرنگ بود. گروه صنعتی نیکو تنها غرفه گذار ایرانی این نمایشگاه بود که البته با غرفه ی بزرگ و غرفه آرایی متفاوت جلوه ی شکیل در نمایشگاه داشت.

بخش های دیگری از صنعت نساجی ایران خصوصا مواد اولیه مانند گرانول ، مستربچ و مواد شیمیایی  پتانسیل حضور در نمایشگاه های مشابه را دارند ولی به دلایل مختلف از جمله ناتوانی در تولید محصولات مختلف همچون MFI های بالا برای گرانول پلی پروپیلن حتی توانایی پاسخ گویی به نیاز تولید کنندگان داخلی در بخش اسپان ملت ( اسپان باند و ملت بلون ) را هم ندارند. جالب تر از این ، استفاده از شعار تکراری تولید برای صادرات در کشور است که هیچ موضوعیتی با صادرات فعلی ما ندارد.تحریم های اخیر دلیل دیگر سکوت صنعت منسوجات بی بافت ایران است که از کمبود مواد اولیه و قطعات خصوصا در این صنعت که در ایران چندان گسترده نیست رنج می برد.در نمایشگاه ایندکس ۲۰۰۸مجله کهن نیز به عنوان یکی از ۱۰ همکار مطبوعاتی نمایشگاه ایندکس در مرکز خبر نمایشگاه حضور داشت و پوشش خبری منطقه خاور میانه را عهده  دار بود. بازدید از نمایشگاه های خارجی که نام  و جایگاهی در خور توجه در صنعت نساجی دارند بیش از همه برای برگزار کنندگان نمایشگاه های داخلی واجب است. مطمئنا مقایسه عملکرد ها نه نفعی برای بازدید کننده و شرکت کننده نمایشگاه داخلی خواهد داشت و نه برای برگزار کننده آن. نقد نمایشگاه ها خصوصا در صنعت نساجی بارها از سوی مجلات و متخصصین صورت پذیرفته و علت مشکلات هم همواره بر گردن مسائل داخلی و عدم حمایت دولتی و از این قبیل موارد بوده است اما یک مقایسه کوتاه از روند بازاریابی و تبلیغات خصوصا برای جلب غرفه گذاران خارجی و در ادامه سرویس ارائه شده به بازدید کنندگان و غرفه گذاران کاملا مشخص می کند که برای نمایشگاه های داخلی چندان وقتی صرف نمی شود ، این بدیهی ترین واقیعت است که چاره ی جزء پذیرفتن آن نمی ماند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×