اخبار نساجیاسلاید شوجذاب‌ترین‌هامقالات نساجی

مقایسه تولید ماسک در ایران و ترکیه

رشد ۱۰۰۰ درصدی صادرات ماسک و البسه بیمارستانی ترکیه

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

به گفته اتحادیه صادرکنندگان پوشاک استانبول میزان صادرات انواع ماسک، لباس های محافظتی و منسوجات بیمارستانی ترکیه در شش ماهه اول سال ٢٠٢٠ به رقم فوق العاده ۵٨٠ میلیون دلار رسید که انتظار میرود تا پایان سال و با توجه به نامشخص بودن وضعیت پاندمی کرونا افزایش بیشتری یابد. از این میزان ۱۴۵ میلیون دلار به صادرات ماسک و بقیه به البسه پزشکی اختصاص دارد. به گفته رییس اتحادیه صادرکنندگان نساجی استانبول این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل نزدیک ۱۰۰۰ درصد رشد داشته است.

این میزان صادرات ماسک و منسوجات پزشکی توسط ترکیه به قدری مهم است که توانسته حدود ۸ درصد از کل صادرات منسوجات و پوشاک ترکیه در شش ماهه اول سال را در اختیار بگیرد. ترکیه در شش ماهه ابتدایی امسال توانسته بیش از ۷ میلیارد دلار پوشاک و لباس به اقصی نقاط جهان صادر کند. این رقم با توجه به پاندمی کرونا نسبت به سال پیش ۱۹ درصد کاهش داشته است.
مقایسه تولید ماسک در ایران و ترکیه

ماسک و مقایسه ایران و ترکیه

درحالی که ترکیه یکی از موفق تری کشورهای جهان در کنترل پاندمی کرونا به شمار می رود ایران موج دوم کرونا و کشته های بسیار کرونایی را تجربه می کند.

ترکیه جزو اولین کشورهایی بود که با توجه به قدرت صنعت نساجی خود توانست استفاده از ماسک را از ماه ها پیش اجباری کند و با توزیع رایگان ماسک و متعادل نگاه داشتن قیمتها به خوبی حتی در شهرهای شلوغی مانند استانبول کرونا ویروس را مهار کند. همانطور که می دانید اگر هر دو طرف از ماسک استفاده کنند درصد ابتلا و انتقال ویروس از فرد مبتلا به ۱ درصد کاهش می یابد.

متاسفانه ایران به دلیل عدم توانایی در تولید ماسک کافی بعد از ماه ها استفاده از ماسک را اجباری اعلام کرد و نه تنها باعث شیوع بیماری شد. بلکه باعث از دست رفتن جانهای بسیار شد.

در حال حاضر شرکت های زیادی در ترکیه درحال سفارش و نصب دستگاه ها و خطوط تولید جدید برای افزایش تولید انواع پارچه های مورد مصرف در البسه بیمارستانی, منسوجات محافظت شخصی, ماسک و … هستند.
شرکت ها و کارخانجات تولید منسوجات بی بافت , تولیدکنندگان پارچه های ملت بلون و اسپان باند ترکیه از زمان آغاز پاندمی علاوه بر تامین نیاز داخل توانسته اند به خوبی به نیاز بازار ماسک و البسه پزشکی پاسخ دهند به ویژه نزدیکی ترکیه به بازار اروپا و همچنین بی اعتمادی اروپایی ها به کالاها و ماسک های چینی این فرصت فوق العاده را برای تولیدکنندگان ماسک و البسه پزشکی ترکیه به وجود آورد.
این درحالی است که در ترکیه بسیاری از واحدهای نساجی بزرگ که قبلا دستی در تولید ماسک و اابسه پزشکی نداشتند سریعا وارد این بازار پرسود شدند که حتی می توان به نام های یزرگی چون ال سی وای کیکی و برند معتبر تاچ اشاره کرد.
مقایسه تولید ماسک در ایران و ترکیه
پارچه های بی بافت ماده اولیه برای تولید ماسک و  منسوجات بیمارستانی هستند که از مهمترین انها می توان به اسپان لیس و ملت بلون اشاره کرد. در ایران تنها ۲ کارخانه قادر به تولید پارچه های مناسب ماسک های سه لایه و دو لایه هستند.
اما جالب است بدانید در این وانفسای ماسک و البسه بیمارستانی در ایران برخی از افرادسود جو پارچه های ملت بلون و اسپان باند را از کارخانجات ایران خریداری کرده و با وجود قانون عدم صادرات این کالاها به قیمت سه تا شش برابر به خریداران ترک می فروشند که در همین رابطه می توانید
مقاله زیر را بخوانید: پشت پرده قاچاق ملت بلون
از قدیم گفته اند در هر شری می توان خیری را پیدا کرد. تا به  امروز ویروس کرونا ثابت کرده علیرغم همه بدی هایش منشا خیر و برکت بسیاری برای ما شده از تحول و انقلاب در تولید واکسن های جدید گرفته تا تکنولوژی های تولید ماسک. با شیوع پاندمی کرونا شرکت های بسیار زیادی در صنعت نساجی دست به کار شدند و صنعت تولید ماسک های محافظتی را متحول کردند از طراحی و رنگ و دیزاین گرفته تا ساخت ماسک ها و پارچه های ضد میکروب و تشخیص دهنده بیماری.
پس برای ویروس کرونا نیز شکری واجب است به قول سعدی بنده همان به که ز تقصیر خویش . عذر به درگاه خدای آورد . ورنه سزاوار خداوندیش .  کس نتواند که به جای آورد
نظر شما در مورد استفاده از ماسک و فرهنگ مردم ایران در این بخش چیست؟ ایا دولت نباید از همان ابتدا ماسک را اجباری میکرد؟ 

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×