اخبار فرش ماشینی

آنچه خود داشت ز بیگانه تمنا می کرد …

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنایع نساجی استان اصفهان – مظفر چلمقانی

بازار اصفهان، بازارهای ایران و بازارچه های مرزی و ایرانی و حتی بعضاً بازارهای منطقه، خوشبختانه مملو از محصولات صنایع نساجی کشور عزیزمان است. این همه محصولات مرغوب ایرانی ولی چشمان بسته هموطن عزیز. وقتی پا به محل عرضه و توزیع و فروش کالاهای نساجی می گذارید این منسوجات و پوشاک عالی و مرغوب دست رنج هموطنان و هم شهریان خودمان است که متاسفانه بعضی از فروشندگان فقط به منظور کسب درآمد بیشتر این تولیدات داخلی را بعنوان کالاهای خارجی (چین، ترکیه، کره، ژاپن، تایوان و…) تحویل ملت میدهند و با این تبلیغات اشتغال برای کشورهای بیگانه فراهم می کنند و درب کارخانجات ایران را می بندیم و به قول افلاطون اگر درب کارخانه ای بسته شود درب زندانی باز خواهد شد. البته من منکر وجود منسوجات سایر کشورها در ایران نیستم بلکه وجود دارد؛ پوشاک تاناکورایی که از مردگان و بیمارستانهای کشورهای خارجی وارد ایران می شود پس از شستشو و اتو و… در فروشگاههای تاناکورایی ایران بفروش می رسد که مشکلات بهداشتی و… ایجاد می کند که جای بحث و تاسف دارد.

– یادمان باشد نساجی ایران ریشه در تاریخ ۱۲ هزار ساله ایرانی دارد و هنوز پارچه های دوران هخامنشی در موزه لوور فرانسه می باشد.

– یادمان باشد بعضی از این پارچه ها متعلق به ۶۵۰۰ سال قبل از میلاد بوده است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

– یادمان باشد وقتی اسکندر مقدونی آرامگاه کورش را شکافت او را با پارچه های زربافت ایرانی دید.

– یادمان باشد هدایای سلاطین ساسانی به مهمانان خارجی و اشراف زادگان منسوجات ایرانی بوده است.

– یادمان باشد غارهای شوش و تپه های سیلک کاشان تاریخ و سند افتخارآمیز منسوجات ایرانی هستند.

در حال حاضر اکثر قریب به اتفاق منسوجات در سراسر کشور تولیدات داخلی هستند لکن بدلیل عدم فرهنگ خودباوری و بی بصیرتی عامه مردم نسبت به دست رنج هموطنان، این محصولات ایرانی با مارک های کاذب خارجی بفروش می رسند.

اینجانب با تجربه ای حدود ۳۵ سال در صنعت نساجی، در حال حاضر شاهد تولید بهترین محصولات نساجی از قبیل انواع نخ های صادراتی، پارچه های پرده ای، ملحفه، فاستونی، جین، تریکو، ورزشی و انواع فرش های ماشینی بی نظیر کاشان و… در استان اصفهان هستم و خود شاهد فروش این منسوجات بی قرینه بعضاً با مارک های خارجی هستم.

جای بسی افتخار است هم اکنون بعضاً تولیدات واحدهای نساجی که از سرمایه ملی و متعلق به کل نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است به کشورهای منطقه و حتی اروپا صادر می شود.

حتماً به خاطر دارید چند سال قبل یک نسیم ملایم اقتصادی جهان را گرفت که اقتصاد دنیا و مراکز تولیدی جهان را به رکود و ورشکستگی کشاند لکن حدود ۳۰ سال است صنایع نساجی ایران با یک سونامی بزرگ قرن مواجه می باشد که اگر این بحران، این واردات بی رویه به سایر صنایع می رسید آنان را از صفحه جغرافی صنعتی برمیداشت ولی صنایع افتخارآمیز نساجی چون سروی قد برافراشته تمام مشکلات را با موفقیت پشت سر گذاشت و خوشحالیم اگر انشاالله مرزهای اقتصادی برداشته شود و وعده ها عملی شود، یکی از صنایعی که حرف برای گفتن دارد صنایع نساجی خواهد بود و صنایعی همچون خودرو و … که با تزریق منابع ملی کشور رمقی دارند به تاریخ خواهند پیوست. آن وقت این صنعت جای گلایه را برای خود محفوظ می دارد که هر چند دولتمردان با تبر به ریشه این درخت تنومند و کهن افتادند و بعضی نمایندگان ملت با اره شاخه ای از آن را زدند و کودکان هم سنگ بر سر این شجره زدند این شجره طیبه باقی می ماند و میگویند جفا بس است وفا کنید و به قول شاعر :

جفا کشیم و وفا کنیم و خوش باشیم  
 که در طریقت ما کافریست رنجیدن

منبع : شماره ۲۲ مجله کهن

تلفن اشتراک : ۷۷۲۴۵۷۸۰-۰۲۱

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×