اخبار نساجی

آنچه باید از دزدان دریایی سومالی آموخت

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

آنچه باید از دزدان دریایی سومالی آموخت

به نظر نمی‏رسد که دزدان دریایی سومالی با آن چهره‌های آفتاب سوخته، لباس های مندرس و پاهای برهنه، ارتباط و آشنایی چندانی با اصول کسب و کار داشته باشند.
شیوه عملکرد دزدان دریایی سومالی می‏تواند برای بسیاری از کسب و کارها آموزنده باشد.

به نظر نمی‏رسد که دزدان دریایی سومالی با آن چهره‌های آفتاب سوخته، لباس های مندرس و پاهای برهنه، ارتباط و آشنایی چندانی با اصول کسب و کار داشته باشند اما حقیقت این است که آن ها درآمد خود را از ۵۸ میلیون دلار در سال ۲۰۰۹ به ۲۳۸ میلیون دلار در سال ۲۰۱۰ و ۱۶۰ میلیون دلار در سال ۲۰۱۱ رساندند یعنی درست در دورانی که اقتصاد جهان با بحران مالی جهانی دست و پنجه نرم می‏کرد. همچنین زیانی که آن ها سالیانه به تجارت جهانی وارد می‏کنند نیز نزدیک به ۷ میلیارد دلار تخمین زده شده است. بنابراین می‏توان گفت که شیوه عملکرد دزدان دریایی برای بسیاری از کسب و کارها آموزنده است. اما چه درس هایی می‏توان از دزدان دریایی سومالی آموخت؟

۱- بهره گرفتن از داشته ها. دزدان دریایی سومالی برای حمله به کشتی های عبوری هیچ امکانات ویژه ای را تدارک ندیدند و تنها از همان امکاناتی که داشتند مانند قایق ماهیگیری، نردبان و سلاح های سرد و گرم معمولی بهره برده اند. آن ها نشان دادند که می‏توان امکانات موجود را به خوبی به کار گرفت.

۲- کار تیمی ‏و نیروی کار متنوع. در میان دزدان دریایی سومالی سه گروه متخصص وجود دارد؛ گروه نخست شامل کارشناسان امور دریایی و یا همان ماهیگیران سابق می‏شود که با دریا و وضعیت آب و هوایی منطقه به خوبی آشنایی دارند، گروه دوم کارشناسان نظامی‏هستند که سلاح ها را حمل کرده و در صورت لزوم از آن ها استفاده می‏کنند، این افراد معمولا پیشتر عضو گروه های شبه نظامی‏بوده اند و بالاخره سومین گروه نیز کارشناسان فنی هستند که کار با تجهیزاتی مانند دستگاه های مخابراتی و جی پی اس را بلدند. در واقع به نظر می‏رسد که دزدان دریایی به خوبی با کار گروهی و لزوم بهره گرفتن از تخصص های متنوع برای موفقیت در کسب وکار آشنایی دارند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

۳-انعطاف پذیری. دزدان دریایی دایما در حال تغییر دامنه فعالیت خود هستند تا از این طریق نه تنها به کشتی های تجاری بیشتری دسترسی داشته باشند بلکه غیر قابل پیش بینی باشند تا نیروهای نظامی‏منطقه نتوانند از پس مقابله با آن ها بربیایند. به همین خاطر است که کسب و کار دزدان دریایی تنها به آب های نزدیک سومالی محدود نمانده و آن ها به مناطقی مانند خلیج فارس و آب های غرب آفریقا نیز وارد شده اند.

۴- اهمیت اطلاعات. دزدان دریایی سومالی به خوبی نسبت به اهمیت اطلاعات برای موفقیت در کسب و کار آگاهی دارند تا جایی که برخی از همکاران آن ها در بنادر دیگر کشورها مستقر هستند و اطلاعات مربوط به کشتی های بزرگ که حامل محموله با ارزش هستند را به همکاران خود در سواحل سومالی مخابره می‏کنند.

۵- فن مذاکره. بخش اصلی کسب و کار دزدان دریایی زمانی آغاز می‏شود که عملیات ربودن کشتی با موفقیت به پایان می‏رسد چرا که در این زمان است که پروسه چانه زنی برای آزادی گروگان ها کلید می‏خورد. هرچند یکی از سخنگویان دزدان دریایی سومالی بیان کرده که آن ها افراد حریصی نیستند و تنها برای سیر کردن شکم خود و خانواده هایشان تلاش می‏کنند اما دریافت باج های میلیون دلاری نشان می‏دهد که دزدان دریایی به خوبی با فنون مذاکره و چانه زنی آشنایی دارند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
×